"Yes Man", angajatul modelat de criza




Miercuri, 6 Iunie 2012 0 comentarii 958 vizualizari

 

Teama de a ramane fara serviciu ii determina pe tot mai multi angajati sa accepte orice sarcina trasata de sef, chiar daca e absurda sau contraproductiva.

 

Intr-o perioada de criza economica prelungita, in care locurile de munca sunt din ce in ce mai putine, iar concurenta pe cele existente din ce in ce mai mare, atitudinea multor angajati s-a modificat. Mai exact, sustin specialistii, au devenit timizi si umili in fata sefilor, accepta si executa imediat orice li se cere, pe scurt, s-au transformat in salariati de tip „Yes Man" - adica cei care spun intotdeauna DA, chiar si atunci cand mintea si constiinta lor „striga" NU.  
La prima vedere, seful care are in subordine numai angajati de tip „Yes Man" ar trebui sa fie fericit. Autoritatea lui nu este contestata de nimeni, la fel inteligenta sau oportunitatea deciziilor lui.

Din pacate pentru el, insa, o echipa formata din oameni care, de teama concedierii, il aproba in tot ce spune si face nu este si productiva. Mai mult - spune americanul Shannon  Kalvar, specialist in recrutare in cadrul companiei Cummins, un gigant in industria mondiala a motoarelor - „Yes Man"-ul indeplineste, de obicei, doar trei sferturi din sarcinile care-i revin. Motivul? Individul este prea stresat, iar stresul afecteaza performanta, explica Kalvar, bazandu-se pe o experienta indelungata.

Portret de victima

Cand perspectiva concedierii planeaza permanent asupra angajatului, acesta va adopta un comportament diferit de cel real, in incercarea de a „supravietui". „Teama de pericol, in cazul acesta frica de a ramane fara un venit sigur, ii induce individului o atitudine submisiva fata de cei care pot lua decizii asupra destinului sau. Astfel, isi va concentra atentia asupra sefului: sa-i intre in gratii prin orice mijloace si mai ales sa nu-l supere", spune psihologul Keren Rosner.

Ionut P. (34 de ani), salariat al unei multinationale cu sediul in Bucuresti, recunoaste ca atitudinea lui fata de superiori s-a schimbat radical in ultimii ani, trecand de la ipostaza de angajat rebel la cea de „Yes Man" perfect. „In urma cu trei ani, eu si sotia mea am facut un credit de 70.000 de euro si ne-am cumparat un apartament. Rata este uriasa, aproape cat leafa mea, dar daca n-o platim ramanem fara casa. Imediat dupa ce am luat imprumutul, la serviciu lucrurile s-au inrautatit.

 Zeci de oameni au fost restructurati, salariile au fost diminuate, iar volumul de munca a crescut pentru a compensa lipsa de personal. In acelasi timp, mizand pe disperarea celor ramasi de a-si pastra jobul, sefii au ridicat nivelul pretentiilor si se cred «dumnezei». In fiecare zi, primesc o multime de sarcini aberante, inutile sau complet neproductive pentru firma, dar tac si execut. Daca ridic glasul, ma dau afara si raman fara casa", povesteste Ionut.  

Toata lumea pierde

Urmarile unei atitudini fortate de tip „Yes Man" sunt daunatoare atat pentru angajat, cat si pentru companie. „Un salariat aflat in aceasta situatie ajunge repede la nemultumiri si la tensiuni foarte nesanatoase pentru echilibrul psihic si pentru viata lui in general", arata psihologul Keren Rosner. „Faptul ca nu indrazneste sa-si contrazica seful, chiar si cand se impune asa ceva sau cand este convins de adevarul opiniei sale, il face sa simta furie si neputinta. Ajunge sa sa dezvolte resentimente fata de sef si sentimente de depreciere fata de sine", mai puncteaza Rosner.

In aceste conditii, randamentul profesional al „Yes Man"-ului scade vertiginos, fapt remarcat de specialistul in recrutare Shannon Kalvar. „Acest tip de persoana pare angajatul ideal. Pare sa accepte fericit orice misiune, nu provoaca probleme si nu se cearta cu nimeni. Insa, din nefericire, el nu este decat o bomba cu ceas, care asteapta momentul potrivit pentru a strica lucrurile", scrie Kalvar pe techrepublic.com. Acesta sustine ca „Yes Man"-ul are tendinta de a accepta un volum de munca mai mare decat este in stare sa realizeze. „Pentru ca-i este teama sa zica nu, isi va asuma sarcini suplimentare pe care nu le poate duce la capat, ceea ce inseamna un motiv in plus de stres pentru el. Astfel, are toate sansele sa faca treaba prost", conchide specialistul. ;

"In fiecare zi, primesc o multime de sarcini aberante, inutile sau complet neproductive pentru firma, dar tac si execut. Daca ridic glasul, ma dau afara si-mi pierd casa.'' Ionut P. 34 de ani, Bucuresti

"Frica de a ramane fara job ii induce individului o atitudine submisiva fata de cei care pot lua decizii asupra destinului sau.'' Keren Rosner psiholog

Ponturi pentru sef, sfaturi pentru salariat

Specialistul in recrutare Shannon Kalvar spune ca un colectiv de angajati de tip „Yes Man" este neperformant. Pentru a elimina acest gen de atitudine, seful trebuie sa stabileasca pentru fiecare salariat obiective saptamanale, lunare si trimestriale clare, strict in limitele fisei postului. De asemenea, superiorul va defini exact conditiile in care angajatul isi poate asuma sarcini suplimentare, cat si modul in care acestea vor fi rasplatite.  De partea cealalta, salariatul ar trebui sa conceapa un plan personal de lucru, cu fiecare insarcinare de serviciu si timpul pe care-l considera necesar pentru indeplinirea lor. Pe cat posibil, el va evita orice directiva care depaseste granitele acestui plan.

 

Alege aici o firma pentru a vedea parerile angajatilor despre mediul de lucru.

 

Vezi toate stirile>>

Nu sunt comentarii. Fii primul care comenteaza acest articol!
Pentru a putea comenta va rugam sa intrati in contul dumneavoastra. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici, nu dureaza mai mult de un minut.

Locuri de munca

Ultimele oferte de munca
HR Gold
BUCURESTI
full-time / 1 - 5 ani experienta
Actualizat la: 20.02.2017
Connections Consult SRL
BUCURESTI
full-time / 1 - 5 ani experienta
Actualizat la: 30.01.2017
Medecins Sans Frontieres
Strainatate, Job national
full-time / 1 - 5 ani experienta
Actualizat la: 30.01.2017
BearingPoint SRL
BUCURESTI, Sibiu, Timisoara
project-based / Student/Absolvent
Actualizat la: 28.02.2017
Piraeus Bank Romania
BUCURESTI
/ 0 - 1 an experienta
Actualizat la: 09.02.2017

Cele mai recente evaluari pachet beneficii

Ultimele informatii pachet beneficii
Genpact Romania
  • Tichete de masa
  • Abonament la sala de fitness ...
Senior Process ...
UniCredit Bank
  • Concediu medical
  • Asigurari servicii medicale
Analist ...
OMV Petrom - Global Solutions
  • Telefon de serviciu
  • Concediu medical
Manager
Raiffeisen Bank
  • Asigurari servicii medicale
  • Traininguri / formari ...
Analist
Holzindustrie Schweighofer ...
  • Concediu de maternitate & ...
  • Tichete de masa
Manipulant

Cele mai recente comentarii

Ultimele comentarii si evaluari despre firmele din Romania

Kredyt Inkaso Investments RO SA


richter

Nu va mai umiliti lucrand pe nici 10 milioane, e penibil.O vanzatoare la butic castiga 15 milioane ...

Serious Bet (Casa Pariurilor)


zuzu11111

Saptamana viitoare sunt chemat la un interviu pentru postul "Tehnician IT_Helpdesk".Are ...

Visma Romania


Gore

Salut. Imi poate spune cineva cum se desfasoara interviurile tehnice la Visma Software? Am fost ...

Kredyt Inkaso Investments RO SA


ALEXUTA

Salariul de start este 1000 lei, s-a facut marire mare pentru toti din call center, partea buna ...

Tezaur Investment Group


AndreeaM25

Buna ziua,Am o intrebare catre dvs. Se lucreaza in fiecare sambata?Va multumesc pentru raspuns!
calculator Salarii

Cele mai recente informatii despre salarii

Ultimele informatii despre salarii
Analist servicii clienti
Royal Canin Romania
2000 RON
Reprezentant vanzari
Royal Canin Romania
3000 RON
Asistent Relatii Clienti
Conectys Serv Telecom
1500 RON
Data Processing Specialist
Studyportals Intelligence ...
1300 RON
Business analyst
IBM Romania
4300 RON

Cele mai recente stiri

Noutati din domeniul resurselor umane

Camelia Șucu, antreprenor de carieră: Eșecul – o lecție care îți deschide noi căi>>

3 ediții Angajatori de TOP, 3 noi șanse de angajare!>>

Reprezentații Rolls Royce, Riot Games și Hogan Assessments pentru prima dată în România>>

În perioada 18-19 martie, București găzduiește la Sala Palatului, cea de-a XX-a ediție RIUF-The Romanian International University Fair, cel mai mare târg internațional de universități din Sud-Estul Europei[...]
De la servicii financiar-bancare, procesatori de plati, audit, consultanta corporate si comert online, programe complexe de fidelizare a angajatilor, HR Summit propune o paleta larga de tematici, din care orice specialist de resurse umane are de invatat[...]

VEZI MAI MULTE STIRI >>

Ne poti urmari si pe TwitterTwitter, Google+Google Plus sau FacebookFacebook
Toate firmele Despre proiect Cum functioneaza? Termeni si conditii de utilizare Publicitate Contact

www.undelucram.ro 2011-2017