Cum putem evita ca munca sa devina un cosmar


Miercuri, 4 Aprilie 2012 672 vizualizari

Aprilie 2012

 

Epuizarea profesionala incepe tot mai mult sa fie subiect de dezbatere. Oboseala, iritabilitatea, lipsa motivatiei, depresia sunt simptome ale unui "burnout" de care sufera majoritatea salariatilor, fara sa constientizeze pe deplin acest lucru.
 

Literalmente, termenul "burnout" (a arde din interior - n.red.) a venit din SUA, anii '70. Este sindromul stresului cronic la locul de munca. "Resursele interne se consuma ca sub efectele flacarilor", afirma dr. Francois Baumann din Paris, intr-un ghid pe tema in discutie.
 

"Acest incendiu interior rezulta dintr-o expunere la stres continuu", completeaza Lyndi van der Hout, psiholog pe probleme de cariera, potrivit Capital.
 

Rezultatul? O epuizare fizica si psihica. Nicio meserie nu este exclusa, dar cei mai expusi la risc sunt managerii si toate cadrele din domeniul medical, educational sau social, aflate in relatie directa cu publicul. Persoanele ce sufera de burnout au un punct comun: sunt foarte harnice, uneori perfectioniste, hiper investitoare.
 

Semne care pot alerta fiinta umana
 

Corpul trimite mesaje de avertizare: palpitatii, palme transpirate, digestie dificila. Un prim semn mai serios ar fi iritabilitatea. Urmeaza lipsa de concentrare, nervozitatea, agresivitatea, victima sfarsind prin a se retrage in sine. Refuza ajutorul apropiatilor ori al colegilor.
 

Alte semnale de epuizare sunt: oboseala perpetua, insomnie frecventa, pierderea apetitului sau, dimpotriva, tendinta de a manca excesiv. Se adauga consumul exagerat de stimulente (tutun, alcool, medicamnete). Inevitabil, randamentul se diminueaza, greselile neobisnuite se inmultesc, intalnirile sunt uitate.
 

Persoanaele stresate ajung sa se depersonalizeze, mergand pana acolo incat cred ca nu mai valoreaza nimic din punct de vedere profesional. Unii manifesta dezinteres total pentru job, altii cad in depresie.

 

Cum prevenim sindromul stresului cronic
 

Intrebati-va ce ar putea sa va aduca starea de bine. Un masaj, un sport, un joc chiar, somn mai mult, relaxare, plimbare cu copiii. Alt antidot (presupune munca mai multa cu tine insuti) ar fi sa schimbati modalitatea de a vedea lucrurile. Acceptati ca nu putem fi perfecti.
 

In paralel, este necesar sa recapatati controlul asupra propriei vieti. Sa stiti sa spuneti nu, sa refuzati lucrari imposibile.

 

Cum iesim dintr-o astfel de situatie



Citeste tot articolul aici.

Sursa text: www.ziare.com

Vezi toate stirile>>

Nu sunt comentarii. Fii primul care comenteaza acest articol!
Pentru a putea comenta va rugam sa intrati in contul dumneavoastra. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici, nu dureaza mai mult de un minut.