De ce să alegi să fii asertiv și cum te ajută asta în carieră?

10.03.2022
4 min
4.67
De ce să alegi să fii asertiv și cum te ajută asta în carieră?

Distribuie

Ai simțit vreodată că în întâlnirile de echipă, vocea ta nu este auzită?

Ori, se întâmplă să fii întrerupt când vorbești, opiniile să-ți fie respinse sau punctele tale de vedere să nu fie discutate?


Te înțeleg. Toate aceste situații te fac să te simți inconfortabil. Te poți simți ignorat, demotivat sau chiar furios că nu contezi. Mai mult decât atât, trăim vremuri tulburi care sunt un test de stres pentru fiecare dintre noi. Evenimentele din această perioadă transformă contextul profesional într-unul nesigur și instabil.

Iar tu te simți tot mai neputincios în fața incertitudinii și a unui viitor mai puțin predictibil. Ai vrea să vorbești despre ideile și propunerile tale, să reacționezi, să spui ce simți și ce nevoi ai.

În astfel de timpuri dificile, când totul este atât de copleșitor, nu este ușor să fii propriul tău avocat.  Nu știi cum să începi o astfel de  discuție și nici cum să o continui.

Ai putea fi tentat să-ți impui punctul de vedere, să-ți fie auzită părerea și să pui mai presus de toate nevoile tale. Și, deși astfel vei atrage atenția asupra ta, acest mod agresiv îți va aduce însă mai multe dezavantaje, decât avantaje. Va conduce la relații tensionate și lipsite de încredere, va răspândi teamă, va crea bariere în comunicare și te va descrie drept o persoană cu stimă de sine scăzută și fără încredere în ea.

Ori poate consideri că interesele celorlalți sunt mai importante decât ale tale și astfel, îți este mai ușor să adopți o abordare pasivă. Crezi că este mai bine pentru tine să amâni sau să eviți orice discuție în care ești în dezacord cu ceilalți. Și, deși această variantă pare că păstrează relațiile bune, în fapt amânarea constantă a situațiilor dificile de comunicare duce adesea la sentimente de frustrare, vinovăție, enervare față de sine, furie, scăderea încrederii în sine și, în cele din urmă, mai mult stres și anxietate și demotivare.

Însă uneori, continui să eviți să spui ceea ce gândești, să nu spui în mod deschis ceea ce simți în astfel de situații, dar prin acțiunile tale să transmiți emoțiile negative pe care le trăiești. Asta creează ambiguitate, lipsă de încredere în relațiile cu colegii, dar și performanțe slabe și angajament scăzut. Această abordare pasiv-agresivă este poate și modalitatea de comunicare cea mai des întâlnita de mine în organizații, dar și la clienții cu care lucrez în sesiunile de coaching de carieră.

Cum poți însă să-ți exprimi părerile și punctele de vedere într-un mod deschis și într-o manieră pozitivă, dar în același timp să dezvolți și relații personale care să te ajute în carieră?

Alege un comportament asertiv este răspunsul.

Asertivitatea este abilitatea pe care o poți dezvolta ca să îți exprimi punctele de vedere, să îți aperi intersele, în timp ce ai și cele mai mari șanse să ajungi la un consens cu ceilalți.

Asertivitatea înseamnă echilibru. Și este cel mai bine înțeleasă ca un set de comportamente, care include abilitatea de a exprima opinii și convingeri, de a comunica cum un eveniment sau o situație te-a făcut să te simți (atât pozitiv, cât și negativ), modalități de a spune „nu”, de a refuza cereri nerezonabile, de a cere altei persoane să se comporte diferit, și de a-ți urmări obiectivele personale și profesionale.

Din experiența mea de lucru cu zeci de clienți, comportamentul asertiv dezvoltat în sesiuni de coaching i-a ajutat să facă alegeri bune și i-a susținut în evoluția lor personală și profesională.  

Cum poți să îți dezvolți abilitatea de a comunica asertiv pentru a te susține în planurile tale profesionale și personale?

Iată mai jos 6 caracteristici principale ale unei persoane asertive:

1. Știe cum să se pună în valoare – își cunoaște calitățile și punctele slabe, dar în aceeași măsură are încredere să ceară ceea ce dorește, să își expună un punct de vedere într-o manieră obiectivă și rămâne concentrată pe obiectivul pe care și l-a propus.

2. Își controlează emoțiile indiferent de situație - vorbește într-o manieră fermă, calmă, încrezătoare și fără acuzații, reușind să gestioneze relații tensionate, conflicte sau să găsească soluții win-win, în cazul negocierilor.

3. Păstrează contactul vizual și o expresie a feței prietenoasă – menține contactul vizual direct în timpul discuțiilor, ceea ce îi face pe cei cu care vorbește să simtă nu doar că li se adresează, ci și că îi ascultă în mod activ.

4. Stabilește limite sănătoase și poate să spună “Nu”, fără să se simtă vinovată – știe când nivelul de încărcare îi poate afecta performanța și viața personală, și poate să refuze în mod politicos, folosind argumente și chiar propunând soluții. Minimizează în acest fel frustrarea, stresul și anxietatea, ceea ce îi aduce o satisfacție profesională mai mare.

5. Comunică feedback negativ fără să critice – știe cum să evite generalizări și formulări negative care pot provoca jignire și se concentrează pe comportament, atitudine și nu pe persoană.

6. Își asumă responsabilitatea pentru ceea ce spune și face – are încredere în alegerile sale și în consecințele faptelor sale, păstrându-și o atitudine deschisă și optimistă pentru tot ceea ce apare în viața sa.   

Asertivitatea este un mod de a fi. A fi asertiv nu se întâmplă peste noapte, deoarece înseamnă să te cunoști în modul cel mai autentic posibil, să îți cunoști valoarea și să recunoști că meriți să obții ceea ce îți dorești.

 „Assertivness is not what you do, it’s who you are!” (Shatki Gawain)

Citește toate articolele despre

Comportamentul uman

Contributor Undelucram.ro

Simona Bortiș

Simona Bortiș

Mai multe articole

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro