De 25 de ani, colegul si directorul nostru general - Ferenc Szecskó, se ghidează după citatul său favorit din Winston Churchill: „Succesul nu este final, eșecul nu este fatal. Ceea ce contează este curajul de a continua”. Ce ii place cel mai mult la noi – FrieslandCampina Romania -  este puterea brandului Napolact și mindsetul antreprenorial al companiei. 

Prima experienta in FMCG a fost memorabila pentru acesta: a intrat in industrie in 1995, ca Sales Representative in cadrul Beiersdorf, in Budapesta. „La cativa ani dupa caderea Cortinei de Fier, am fost impresionat de puterea brandului Nivea, am fost sedus de structura unei companii multinationale, de cat de bine era totul organizat, de conditiile de munca. Totul iti era oferit, astfel incat sa poti sa livrezi rezultate foarte bune. Am resimtit inca de atunci presiunea zilnica de a crește constant. Am invatat sa fac fața situatiilor neprevazute, dar și sa ies din zona de confort si sa ma dezvolt”. Pe parcursul carierei sale, el a experimentat si alte companii multinationale din categoria de cosmetice – Colgate-Palmolive si L’Oréal. Insa este convins ca, deși culturile organizationale sunt variate, iar fiecare industrie are specificul ei, principiile de baza din FMCG raman aceleasi.

In 2011, dupa 16 ani de experienta in sales si shopper marketing in industria de cosmetice, Ferenc Szecskó s-a alaturat companiei noastre - FrieslandCampina, unul din cei mai mari producatori mondiali de lactate, pe pozitia de Sales&Shopper Marketing Director. Iar in toamna anului trecut, cand i s-a oferit oportunitatea de a conduce businessul din Romania, nu a stat deloc pe ganduri. „Mi s-a propus acest job, a fost o oferta destul de neasteptata. Marturisesc ca am fost fericit sa aud de la șeful meu de atunci ca se gandise la mine pentru piata locala”, completand ca Romania era sub lupa sa de mult timp, motiv pentru care a acceptat repede provocarea. Dupa o cariera de noua ani in FrieslandCampina Ungaria, Ferenc spune ca atinsese maximul in zona de sales&comercial.

De asemenea, il cunostea destul de bine si pe Cornel Cărămizaru, fostul CEO al FrieslandCampina Romania, ceea ce a reprezentat un fel de garantie. „Aveam incredere unul in altul si eram la curent cu obiectivele de business atinse de Cornel. Aceste lucruri au contat foarte mult pentru mine”. In mandatul lui Cornel Cărămizaru, businessul nostru local a depasit provocari majore, consolidarea operatiunilor de productie a fost incheiata, iar 2018, cel mai bun an din ultimii 10 ani, a fost finalizat cu o crestere frumoasa. Compania a incheiat 2018 cu o cifra de afaceri de 416,85 de milioane de lei (89 milioane euro), cu 8% peste nivelul din anul precedent, si cu un profit net de 12,3 milioane de lei. Rezultatele oficiale pentru 2019 nu au fost inca publicate, dar cifra de afaceri a depasit 90 milioane de euro.

Perspective bune

Cat despre 2020, Ferenc Szecskó spune optimist ca sunt șanse ca producatorul sa atinga pragul de 100 de milioane de euro. Cum se va intampla acest lucru? Prin aplicarea unei retete clasice: produse clean-label, management dedicat excelentei operationale, o cultura organizationala centrata pe antreprenoriat si mai ales un brand foarte puternic. Inca de la inceputul carierei sale, Ferenc a invatat ce inseamna sa ai un brand cunoscut, popular si iubit de cumparatori. Dovada stau companiile in care a lucrat pana acum, toate avand in portofoliu branduri puternice la nivel global. „Majoritatea oamenilor din FMCG tind sa uite ca daca ai un brand puternic, el atrage dupa sine responsabilitati majore, dar si oportunitati mari. Noi avem in portofoliu Napolact, unul din cele mai puternice branduri din Romania. Dar vrem sa il crestem in continuare, așa ca investim constant in el”, afirma managerul. El este de parere ca oportunitatile create de Napolact trebuie fructificate la maximum, si, ca un adevarat om de vanzari, stie ca poate sa vanda mai multe produse, catre un numar mai mare de cumparatori.

„Avem o penetrare buna in comertul modern, insa vrem sa o crestem. Credem ca e foarte important sa fii disponibil oricand pe orice raft si vorbesc aici de magazinele de la tara, de comertul traditional. Ne dorim sa profitam de toate ocaziile de cumparare, si ma refer la magazinele convenience si la trendul de consum on-the-go”, sustine managerul. Napolact, brandul ancora al companiei olandeze, reprezinta 75% din business, iar Ferenc doreste ca procentajul sa se majoreze in viitor. Pe langa Napolact, din portofoliul producatorului olandez mai fac parte Campina, Frico, Milli, Oke si Dots.

Despre schimbarea permanenta

Revenind la lectiile invatate in FMCG de-a lungul carierei sale, executivul mentioneaza schimbarea permanenta. Ferenc a invatat sa dezvolte solutii eficiente la toate problemele intalnite in cariera, dar daca exista vreo regula general valabila in FMCG, aceea este ca solutiile care au funcționat foarte bine in trecut nu se aplica neaparat si in prezent si cu atat mai putin in viitor. Asa ca trebuie sa fii capabil sa gasesti in permanenta solutii noi care sa functioneze. Si chiar daca esuezi, este esential sa mergi mai departe.

Ferenc este de parere ca businessul in FMCG nu e niciodată doar in alb si negru, iar doi plus doi nu fac mereu patru. „Inca invat in fiecare zi ca fiecare business are provocarile lui si stiu ca trebuie sa decid rapid, pentru ca deciziile nu pot fi amanate. Frumusetea la FrieslandCampina este faptul ca oamenii sunt incurajati sa ia decizii singuri, sa aiba ownership pe proiecte, sa se comporte ca si cum ar fi antreprenori. In acest context, este esential sa iei decizii rapide”, considera Ferenc. El adauga ca unul din motivele principale pentru care a ramas in compania olandeza pe termen lung este faptul ca s-a regasit in valorile organizatiei.

„Noi la FrieslandCampina credem in conceptul de nourishing leadership, petrecem mult timp in discutii, dialogam constant cu colegii, avem incredere in oamenii pe care îi angajam. Nu functionam pe un stil de management autoritar”, explica Ferenc. Cele doua directii esentiale in organizatie sunt entrepreneurship mindset si ownership mindset, iar rezultatul este ca oamenii se simt importanti si, astfel, sunt motivati sa performeze. „Un alt lucru foarte important pentru noi este dialogul continuu”.

Conteaza enorm ca un manager sa vorbeasca in permanenta cu colegii lui, sa le explice cum stau lucrurile, sa ii asculte”, detaliaza Ferenc. Mai ales intr-o companie activa pe mai multe categorii, cu un portofoliu mare de produse si numerosi stakeholderi, in care deciziile de business nu sunt niciodata simple. Cat despre viitorul sau pe plan profesional, Ferenc zambește si spune ca, desigur, cariera sa in FMCG va continua pentru ca il implineste.