UP! Your Service a realizat în perioada 1-30 septembrie 2018 un studiu, care ne arată o schimbare aproape radicală a atitudinii angajatului român. Studiul realizat pe un eșantion de 2042 de angajați din mediul privat, la nivelul întregii țări, scoate în evidență că:

  • Doar doi din zece angajați romani din mediul privat sunt loiali companiei unde lucrează;

  • 70% ar opta pentru o schimbare dacă apare o variantă mai bună;

  • 10% nu cred în loialitatea față de un angajator.

La prima vedere putem spune că cifrele enunțate se înscriu în tendința manifestată pe plan mondial privind schimbarea locului de muncă în cazul apariției unei oferte mai bune, de cele mai multe ori la nivelul salarizării. Totuși, chiar dacă salariul joacă un rol deosebit într-o posibilă schimbare 44,8% dintre cei chestionați au spus că loialitatea față de angajator este puternic afectată de lipsa recunoașterii meritelor.

Salarii adaugate recent

Alături de salariu să vedem care ar fi celelalte motive ce determină angajatul român să plece din companie:

  • Beneficiile extra-salariale acordate de companie (32,3%);

  • Volumul mare de muncă (28%);

  • Mediul de lucru stresant (24,8%);

  • Controlul exagerat al activității (24%).

Ce observăm?  Aceste motive, invocate de respondenți, nu reprezintă o noutate, iar pe Platforma Undelucram.ro le-am semnalat de mai multe ori, mai ales atunci când am vorbit despre schimbarea locului de muncă sau de aplicația pentru un job nou ( vezi articolul „Ce meritați să vă ofere (obligatoriu) orice job?”)

La baza schimbării de optică a angajatului român cu privire la găsirea unui job, dar și la schimbarea locului de muncă, stau și alte cauze ale atitudinii sale relevate de răspunsurile celor chestionați. Astfel:

  1. 20,6% se plâng de lipsa oportunităților de promovare;

  2. 17,8% amintesc de existența proceselor de muncă greoaie;

  3. 16,8% invocă relația proastă cu șeful;

  4. 16,5% sunt nemulțumiți de ce oferă compania pentru dezvoltarea profesională;

  5. 14,2% menționează existența unui număr mare de penalizări;

  6. 12% nu au relații bune cu colegii de muncă.

Ce ne spun aceste motive, fundamentate pe cifre statistice extrase din răspunsurile respondenților? Dacă până acum salariul constituia principalul motiv al schimbării locului de muncă, în acest moment lui i se alătură necesitatea recunoașterii valorii angajatului. Nimeni nu mai pare dispus să rămână loial unei companii dacă aceasta nu-i recunoaște valoarea, dacă nu-i oferă condiții de lucru și un mediu adecvat și, nu în ultimul rând, dacă compania nu face nimic în privința dezvoltării profesionale a angajatului.

Vă reamintesc că atunci când aplicați pentru un job nou sau acceptați o nouă ofertă este necesar să vă documentați foarte bine asupra companiei la care vreți să mergeți.

Nu mai puțin importante sunt și alte motive invocate de participanții la studiu referitor la loialitate. 4 din 10 angajați au vorbit despre lipsa încurajării și al unui suport în dezvoltarea profesională din parte managerilor. Peste 1000 s-au referit la lipsa  unui feedback de la șefi, care să-i ajute sau simt că organizația nu întreprinde nimic pentru a le crea posibilitatea asimilării de noi cunoștințe și dezvoltarea pe alt plan al aptitudinilor.

În momentul în care 60%  din 2042 de participanți afirmă că :„ organizația pentru care lucrează nu le dă șansa să își construiască un plan de carieră; la care se adaugă lipsa posibilității promovării și a unor cursuri de formare”, acesta este un semnal de alarmă pentru angajatori. În același timp însă, trebuie să subliniem evoluția modului de înțelegere a locului de muncă de către angajatul român și faptul că în permanență cei chestionați au menționat „dezvoltarea profesională și dobândirea de noi abilități”.

Procentele scăzute privind „șansele egale de dezvoltare și avansare în carieră oferite tuturor angajaților de companie" (14%), cele referitoare la organizarea de evenimente dedicate familiilor angajaților (9,2%) și recunoașterea valorii și importanței angajatului pentru organizație (8,5%), denotă nivelul încă scăzut de efort depus de companii pentru loializarea angajaților.

Pentru a ne menține într-o notă de obiectivitate trebuie să menționăm că există și un procent de 24,5% care recunosc că mediul de lucru este plăcut și relaxant, 23,9% admit existența unui feedback constant și posibilitatea exprimării libere a ideilor, 16,5% vorbesc despre beneficii extra salariale și același procent subliniază existența echilibrului între viața personală și cea profesională.

Cu ce rămânem din studiul efectuat de UP! Your Service Romania (lider global în construirea unei culturi superioare a serviciilor) la care au răspuns 2042 de angajați din mediul privat?

  1. În România cultura organizațională nu este suficient dezvoltată;

  2. Angajatul român se înscrie din ce în ce mai mult în tendința globală de a solicita alături de un salariu atractiv și o serie de alte cerințe care nu apăreau până acum (mediul de lucru, cursuri, feedback constant, posibilități de promovare etc.);

Ne bucurăm să vedem această schimbare de atitudine a angajatului român care înțelege din ce în ce mai bine că nu poate opta pentru un nou job dacă societatea pentru care aplică nu are o cultură organizațională dezvoltată.