(Anxietatea este o stare afectiva patologica, caracterizata prin neliniste psihomotorie, teama nedeslusita, fara obiect sau legata de presupunerea posibilitatii unui pericol iminent sau al unui insucces, fiind insotita de reactii vegetative complexe. Practic este o stare de tulburarea emotionala, care produce un sentiment de neliniste si nesiguranta)1

Sunt milioane de oameni in lume, care s-au dedicat exclusiv muncii. Toata viata lor si-au petrecut-o sub semnul nelinistii ca nu vor respecta termenele sau ca nu sunt capabili sa realizeze un anumit lucru. In acest mod apare si se instaleaza anxietatea.

Situatiile comune, de fiecare zi, de la birou - discutiile cu colegii in lift sau cele de la diverse intalniri - va produc un stres deosebit, care se amplifica pe fondul anxietatii. La un moment dat, constatati ca a slabit concentrarea si se instaleaza treptat o indoiala continua, agravata de nesiguranta. Reunite, aceste stari afective, culmineaza cu transformarea muncii intr-un adevarat cosmar.

In zilele noastre foarte multa lume inregistreaza zilnic un nivel ridicat al stresului, dar a „trai” cu anxietatea este total diferit. Chiar daca suntem uneori coplesiti de formele afective pe care le implica, acest lucru nu trebuie sa ne puna la pamant.

Posibile strategii de ameliorare

1.    Fiti constient de ce va declanseaza anxietatea

Fiti atenti la situatiile care va „pun” in starea de anxietate - primirea unui raspuns, formularea unui e-mail, postarea unui material pe blog sau inceputul zilei de lucru, cand gasiti biroul plin de materiale.

Va sfatuiesc (nu am inventat eu acest lucru) sa faceti insemnari privind observatiile voastre cu privire la ce situatii va fac sa fiti foarte nelinistit. Veti putea sa anticipati schimbarile in starea voastra afectiva si sa stopati declansatorul.

De cate ori inainte unei intalniri importante nu ati devenit nelinistit, imaginandu-va tot ce e mai rau - sunteti agitat, mainile transpira, gura se usuca, iar nevoia de lichide este acuta.

Cu 20 de minute inainte de intalnire procedati sistematic - consultati agenda, revedeti posibilele intrebari si beti apa. Veniti in sala unde are loc intalnirea cu 5 minute inainte si discutati cu colegii cat mai relaxat.

Toate acestea se pot duce la bun sfarsit daca:

a)    stiu „declansatorul” si pot sa-l stopez;
b)    am facut o strategie si o respect;
c)    zilnic procedez in acest fel.

2.    Trebuie sa apelati la tehnici de baza

Activarea anxietatii produce o „adevarata lupta” a corpului cu manifestari dintre cele mai neasteptate, sub impactul nelinistii, indepartandu-va de realitate.

Incercati sa va calmati reintorcandu-va la timpul prezent prin folosirea tehnicilor de baza:

1)    Sunati un prieten sub orice pretext;
2)    Faceti usoare exercitii fizice;
3)    Iesiti din birou pentru o scurta plimbare;
4)    Practicati meditatia (daca ati mai exersat aceasta tehnica).

Specialistii recomanda controlul respiratiei, una dintre metode fiind Box Breathing, tehnica folosita de NavySEALS. Calmarea respiratiei este indicata mai ales inaintea unui eveniment sau intalniri, cand stiti deja care este declansatorul starii de anxietate.

3.    Creati-va propriile conditii pentru succes

Orice lucru facut pentru a ameliora starea de anxietate trebuie sa porneaca de la lucrurile pe care le faceti in cursul unei zilei. Desi stiu foarte bine ca nu va place, va trebui sa vorbim de o lista. Ce am pus pe lista pentru astazi? Mai putina cafea, sa mut biroul pentru a avea mai multa lumina naturala, sa reduc zgomotele din birou.

Nu veti putea schimba chiar tot ce constituie mediul vostru de lucru, dar veti crea anumite conditii, care nu incurajeaza declansarea starii de anxietate.

Prioritizarea unor lucruri, dupa ce am plecat de la birou, sunt de o importanta deosebita.

In primul rand somnul. Sunt zeci, sute de studii care demonstreaza ca 50% din oameni, care respecta cel putin 8 ore de somn, sunt mult mai putin anxiosi. In al doilea rand, gestionarea timpului liber. De prea multe ori il risipim, fara a avea grija de noi si familia noastra. In al treilea rand, planificati-va cat mai multe activitati „vesele”. Creati astfel o balanta solida intre munca-viata personala.

Nu uitati: timpul vostru liber, in afara orelor de program nu se negociaza.

4.    Cereti ce aveti nevoie

Regula de baza dupa care trebuie sa va conduceti consta in cunoasterea obligatiilor si drepturilor pe care le aveti. Regulile de angajare s-au schimbat si este bine sa fiti la curent cu schimbarile produse in Codul Muncii, pentru a va cunoaste cat mai bine drepturile.

Numai in acest mod puteti solicita un program flexibil sau un numar mai mare de pauze, in acord cu specificul job-ului. Nu uitati ca, in conformitate cu normele Consiliului Europei, seful trebuie sa va explice prioritatile la birou, in orele de lucru, si sa nu va trimita e-mailuri in miez de noapte sau sa va sune, dupa program.

Drepturile va vor fi recunoscute numai daca voi, la randul vostru, respectati valorile companiei, sunteti eficient si un membru de baza al echipei. Respectul colegilor si onorarea cerintelor voastre de catre sefi se vor produce numai in conditiile in care va indepliniti responsabilitatile.

5.    Propuneti-va sa realizati obiective mici

Pentru cei care lupta cu anxietatea este mult mai bine sa-si propuna atingerea unor obiective mici, realizabile. Numai astfel veti restabili echilibrul dintre zona de confort si supraincarcarea de la locul de munca.

Cheia protectiei sanatatii voastre se gaseste nu numai in construirea unor momente pozitive la locul vostru de munca, ci si in setarea unor asteptari realiste.

Evident ca in lupta cu anxietatea nu puteti si nici nu trebuie sa fiti singuri. Alaturi de familie, prieteni, colegii de la birou, toti trebuie sa va inteleaga si ajute. Nu ezitati sa explicati nu numai colegilor, ci si sefului vostru care este situatia in care va aflati. Nu pierdeti nimic recunoscand problemele pe care le aveti.

Lupta cu anxietatea este un drum cu extrem de multe obstacole, cu reveniri la starea initiala, dar si cu sarbatorirea fiecarei victorii, indiferent cat de mica va fi ea.

1) Exista foarte multe definitii ale anxietatii. In cazul de fata, din motive metodologice, am optat pentru o combinatie DEX cu Dictionarul de psihiatrie.