Indiferent ca te afli in plin proces de cautare al unui job nou sau iti consolidezi propria cariera, tot auzi vorbindu-se despre aptitudini (skills). In general, cercetatorii clasifica aptitudinile angajatilor in hard skills si soft skills, cele din urma fiind esentiale in obtinerea succesului in cariera.

De ce avem nevoie de o lista a aptitudinilor soft?

Indiferent de gradul de profesionalism sau de experienta pe care o avem, putem intotdeauna sa adaugam ceva bagajului de cunostinte. Pe scurt, cariera este un proces continuu de invatare si adaptare. Fara o lista a aptitudinilor nu vom sti asupra carora din ele putem actiona pentru a le dezvolta in folosul succesului nostru.

Soft vs. Hard

Care este diferenta dintre soft skills si hard skills? Aptitudinile hard exprima cu preponderenta latura tehnica, acele aptitudini specifice unui job, dezvoltate odata cu experienta acumulata in timp. Cele soft sunt mai greu de cuantificat, ele fiind subiective.

Desi sunt considerate importante, hard skills nu se afla la acelasi nivel cu cele soft, care ocupa un loc deosebit in lista de criterii aplicata selectiei candidatilor de angajator. Opinia specialistilor este ca tipul soft de aptitudini ne arata „cum esti ca angajat, care este personalitatea ta, ce abilitati ai de a construi relatii cu membrii echipei si, nu in ultimul rand, atitudinea ta fata de job si companie.”

Dezvoltarea propriilor aptitudini soft

Nimeni nu pretinde ca aptitudinile hard sunt usor de dobandit. Experienta se acumuleaza in timp, iar bagajul tehnic specific unui job presupune un anumit proces de asimilare. Sa nu uitam ca acest tip de aptitudini au un specific, ele pot fi evaluate sub aspectul progresului facut. In cazul celor soft situatia sta cu totul altfel.

Am spus deja ca aptitudinile soft ne arata cine esti si ce stil de munca ai. Chiar daca nu pot fi masurate, ele isi pot arata eficienta sau lipsa acesteia prin feedback si autoanaliza, Orice performanta se face prin dezvoltarea acestor aptitudini, necesitand constiinta de sine, efort constant si foarte multa munca.

Ce cauta angajatorii?

Indiferent de domeniu si de angajator, atunci cand se alege un candidat sau se face o promovare se cauta varianta cea mai buna: omul sa se potriveasca job-ului si rolului atribuit. Pe de o parte, angajatorul cauta oameni care pot face cel mai bine munca respectiva (hard skills), dar acorda o mare atentie descoperirii la candidat a soft skill- urilor necesare.

Orice afacere presupune si se realizeaza prin comunicare si relationare. Foarte putine meserii presupun o izolare totala. Din acest punct de vedere, abilitatea de a interactiona cu ceilalti este calitatea cea mai cautata de angajator. Lipsa acestei aptitudini soft afecteaza direct relațiile dintre angajati.

Atitudinea si aptitudinea de a munci sunt determinante in succesul fiecaruia. Puteti avea cele mai bune aptitudini hard pentru a face munca respectiva, dar numai cu ajutorul aptitudinilor soft o puteti duce la capat.

O lista care nu trebuie sa va lipseasca

Career Experts a intocmit o lista a aptitudinilor soft, avertizand ca aceasta nu poate sa fie exhaustiva, avand in vedere si schimbarile accelerate care apar pe piata muncii.

  • Comunicare

  • Adaptabilitate/Flexibilitate

  • Prietenos/Abordabil

  • Entuziast/Energic

  • Cooperant

  • Spirit independent

  • Ambitios/ Motivat

  • Cooperant/ Bun membru al echipei

  • Organizat/ Priotizarea sarcinilor

  • Dedicat/ Receptiv la instruiri

  • Influenta asupra celorlalti/ Posibilitatea de a inspira

  • Dornic de a invata/ Perspectiva pozitica

  • Acceptarea criticilor/ Receptiv la feedback-uri

  • Managementul conflictelor/ Luarea deciziilor sub presiune

Incercati sa intocmiti o astfel de lista, pentru a identifica ce aptitudini aveti, la ce sunteti puternici si la ce mai aveti de lucrat. Ideea de retinut este ca nu este suficient sa ai cele mai relevante aptitudini, trebuie sa demostrezi ca le ai.