Locul de munca este agreabil. Seful este acceptabil. Salariul este satisfacator. Totusi, nu te sincronizezi cu colegii de birou.

Incercarile tale de a face conversatie cu colegii de birou, in pauze, esueaza de cele mai multe ori. Cand apari se face liniste, cand toti pleaca pentru pauza de pranz veseli, tu ramai in birou, singur si de multe ori trist. Te simti exclus din comunitate, fara posibilitatea de a comunica cu ceilalti.

Cand ai ajuns la un loc de munca nou, nu te astepti si nici nu se asteapta nimeni, sa fiti tot timpul impreuna, veseli si fericiti. Ar fi utopic sa credem asa ceva.

Cand te lupti (nu exagerez cu nimic) sa formezi relatii de prietenie cu cei alaturi de care lucrezi, poti fii foarte usor descurajat.

Exista o serie de pasi, deosebit de utili, prin care puteti trece peste greutatile inerente inceputului, atunci cand vrei sa-ti creezi cu adevarat relatii de prietenie.

A)    Analizeaza situatia

Oricat de „in flacari” si fierbinte ti s-ar parea situatia, stai putin si intreaba-te de ce lupti pentru a te conecta la colectivitate.

Incearca sa fii cat mai sincer cu tine insuti - te-ai autoeliminat cumva? Ai incercat sa faci conversatie si nu ai reusit? Ai particpat la petrecerile colegilor tai, dar ai fost dezamagit? Ce n-a mers? Sau poate tu esti mai tacut, mai retras si te intrebi de ce nu se apropie ei de tine, de ce nu vor sa te cunoasca?

Daca tu ai fost cald si prietenos cu colegii, in timp ce ei au mentinut distanta, au fost chiar reci si neprietenosi, atunci este cu adevarat o problema. Incearca sa te bucuri cat poti de mult de ceea ce iti ofera realizarile de la serviciu, investind mai mult timp in prietenii din afara job-ului.

Nu sunt putini cei pentru care prieteniile de la birou sunt importante, iar lipsa lor le afecteza concentrarea si eficienta in lucru. Este foarte posibil ca locul de munca, cultura dezvoltata acolo sa fie toxica. Nu este locul sa intram in amanunte la ce urmari, uneori dezastruoase, poate avea o asemenea situatie. Cautati o alta echipa, un alt mediu de lucru, pentru a rezolva aceste situatii.

Analizand situatia poti ajunge la concluzia ca nu ai fost suficient de cooperant, ca n-ai participat integral la micile adunari ale colegilor tai. O asemenea problema, cand constientizezi ca nu ai facut destul pentru a-ti cunoaste colegii, poate fi remediata prin acceptarea „jocului” lor, dar presupune si urmatorul pas.

B)    Fii autentic

Exista o anumita capcana, in care cadem de cele mai multe ori, atunci cand ne aflam intr-un grup. Diminuam anumite aspecte alte personalitatii noastre si exageram altele, pentru a ne potrivi cu ceilalti din grup. Pe romaneste - trisam. Este mai usor sa fii neautentic decat neplacut.

Aparent, nu este nimic gresit in a face un mic efort pentru a deschide sau construi anumite relatii. Societatea, in ansamblul ei, incurajeaza o asemenea abordare in relatiile interumane. Greseala, cu foarte multe consecinte pe care nu vrem mai tarziu sa le recunoastem, consta in incercarea de a ne schimba, uneori fundamental, baza personalitatii.

Putem fii insa autentici fara mari eforturi, manifestandu-ne dorinta de diversitate la locul de munca, chiar de a accede in diverse forme de organizare. Nu trebuie sa facem eforturi nici cand vreun coleg ne incita sa vorbim de o calatorie, o carte sau un articol citit de curand.

Impartasind din preocuparile, pasiunile tale, vorbind despre ele, le dai posibilitatea colegilor sa te descopere. Nu de putine ori se intampla ca intr-o zi sa ramai surprins, ca cel de langa biroul tau este o adevarata enciclopedie. E greu sa fii intotdeauna si in orice imprejurare autentic si onest, dar incercati.

C)    Treci dincolo de limitele biroului

Sa pornim de la o intrebare pe care ar trebui sa ne-o punem toti: Chiar nu ma potrivesc cu niciunul din acest birou? Or, de la inceput am pornit cu ideea ca nu exista nicio posibilitate sa ma sincronizez cu vreunul?

Nu este nimic rau in a iesi din zona de confort a biroului, in a depasi limitele acestuia, pentru a cauta relatii de prietenie cu alti angajati.

Nu ezitati sa faceti parte din echipe interdisciplinare, care lucreaza punctual la rezolvarea unei probleme. Intalniti alti colegi si in acelasi timp vedeti alte aspecte ale afacerii unde lucrati. Orice birou devine la un moment dat plin de rutina si clisee. Depasiti limitele lui si veti ramane surprinsi de cate relatii noi veti putea descoperi si cati oameni dispusi sa va fie prieteni puteti intalni. Schimbati astfel obligatiile formale, legate inevitabil de birou, in posibilitati de conectare reala la alti colegi.

D)    Ridica-te deasupra

De prea putine ori eforturile voastre de a fi prietenosi, calzi, de a schimba ceva din atmosfera intepenita a biroului, duc la rezultatele pe care le asteptati. Vor exista si momente de frustare si senzatia ca ai fost infrant. Nu cedati, nu va lasati doborat.

Ce trebuie sa retineti? Cel mai important lucru, din cele scrise pana aici este ca trebuie sa fiti la birou cea mai buna versiune a voastra. Chiar daca biroul nu vi se pare primitor si prietenos, pastrati-va atitudinea pozitiva in timpul cat va aflati acolo, dar si in afara lui.

Chiar daca la birou nu vom lega prietenii de o viata (de multe ori prietenii adevarati ii avem deja cand ajungem la un loc de munca), totusi, putem fii multumiti de anumite aspecte ale carierei. Pentru unii modul cum se conecteaza cu ceilati colegi poate fi un imperativ. Pentru altii conteaza mai mult propria cariera.

Modul cum esti tratat la birou poate conta foarte mult si daca nu poti sa devii prietenul tuturor, asigura-te ca, pana la final, vei fii respectat.