Tinerii isi doresc un job in marketing, relatii publice si resurse umane (HR) si se asteapta ca angajtorii sa un loc de munca sigur si sa-si respecte conditiile contractuale, arata un studiu.

 

Pe primele locuri in preferintele studentilor ca joburi se afla marketing-ul (27%) si relatiile publice (27%). Acestea sunt urmate de resursele umane (HR), unde 22% dintre studenti si-ar dori un loc de munca in viitor. Chiar daca nu se afla in top 3, un job de vanzari i-ar satisface pe studenti, 20% declarand ca este un domeniu in care le-ar placea sa lucreze. La polul opus, se afla domenii precum productia/ industrial (3%), mentenanta tehnica/ service (3%) sau suport operational (2%).

Studiul releva concluzii interesante legate de cum se impaca visurile studentilor cu realitatile din piata muncii. In acest moment, doar 6% dintre angajati lucreaza sau au lucrat in marketing, 6% in relatii publice si doar 5% in HR (resurse umane). Paradoxal, desi sunt la coada listei de joburi visate de studenti, joburile in productie/ industrial sunt primele in topul locurilor de munca actuale (22%). Visul devine realitate numai cand vine vorba de vanzari, domeniu in care in acest moment au experienta de lucru 22% dintre angajati.  

Experienta de lucru: marketing-ul ca tanara speranta

Studiul mai arata ca in majoritatea domeniilor experienta angajatilor este de peste 3 ani.

Sunt totusi cateva domenii in care predomina angajatii cu experienta sub 3 ani, printre acestea numarandu-se si marketing-ul, unde 6 din 10 specialisti nu au depasit inca acest prag. De asemenea, aceeasi tendinta se intalneste si in domeniul colectarii de creante, trade marketing, sau consultanta.

„Sunt domenii care au aparut in ultimii ani, relevante pentru situatia economica actuala, care necesita expertiza noua, si abia acum se formeaza specialisti in aceste arii profesionale. In acelasi timp, sunt domenii in care au fost preferati specialisti cu mai putina experienta in detrimentul specialistilor cu o maturitate de lucru mai mare, din motive de eficientizare a costurilor, acesta ar putea fi cazul consultantei. In cazul marketing-ului, angajarea de forte proaspete poate fi explicata prin orientarea companiilor, in general, in directia serviciilor de marketing care a fost mai evidenta in ultimii ani, precum si o mai mare deschidere a companiilor mici si mijlocii catre astfel de activitati” a declarat Ioan Simu, Director General la Mercury Research.  

Daca in 2011, doua treimi dintre angajati doreau sa isi schimbe locul de munca, in 2012, situatia a fost usor diferita, numarul acestora scazand la 57%.  De asemenea,  in 2012 un numar mai mare dintre cei care isi cautau un loc de munca au optat pentru  contactarea directa a companiei, pentru a verifica oportunitatea unui loc de munca (39% fata de 29% in 2011).

Calatoriile in interes de serviciu incep sa devina o bariera in alegerea locului de munca, in 2012 mai mult de un sfert dintre respondenti (27%) nefiind dispusi sa-si asume astfel de atributii, procent in crestere fata de 2011 (17%).

Asteptarile romanilor: respectarea conditiilor contractuale, in topul cerintelor
 
O conditie importanta pentru angajati care a reiesit din discutiile de tip focus grup in prima parte a studiului si validata cantitativ de etapa a doua este respectarea conditiilor contractuale de catre angajator, aceasta aflandu-se in topul conditiilor pe care potentialii angajati le asteapta de la angajator intrunind un scor de 7.3 puncte, dupa salariu (15 puncte) si siguranta locului de munca (8.5 puncte).

Studiul Cei mai iubiti angajatori din Romania a fost realizat de Mercury Research impreuna cu Danone si Inspire Business. Studiul a constat in evaluarea cantitativa a 4162 de respondenti din mediul urban si a acoperit o plaja larga de pozitii din diverse arii profesionale si sectoare economice.  Studiul a fost elaborat impreuna cu 18 manageri de HR din companii de top din Romania si au fost evaluate 138 de companii.