Nu face aceste lucruri in primele zile la noul job, si vei deveni un coleg de succes

Un nou job inseamna un nou inceput, noi provocari si noi oportunitati. In acelasi timp, sunt inevitabile teama si incordarea, care de obicei insotesc primii pasi in noua functie. Chiar daca ai ceva experienta, esti constient ca va trebui sa inveti lucruri noi, sa te perfectionezi sau chiar sa asimilezi noi abilitati.

Poate nu esti sigur ca te potrivesti cu noul loc de munca, cu noii colegi. E posibil sa nu stii ce impresie vei face sefului si, in cele mai multe cazuri, nu ai dimensiunea dificultatii muncii pe care o vei desfasura.

Este un moment de tranzitie intre trecut si viitor. In cele mai multe astfel de situatii ai parcurs deja un training de specialitate si cam stii ce ai de facut in noul job. Ce nu stii poate sunt lucrurile pe care nu trebuie sa le faci la noul loc de munca:

Nu emite ipoteze privind ora de incepere a programului in primele zile

Pare banal ceea ce afirmam. In mod normal departamentul HR sau managerul trebuie sa te informeze asupra orei la care trebuie sa fii la serviciu. Suna cel putin cu doua zile inainte de a te prezenta la job si informeaza-te. Nu merge pe ideea mi – a spus cineva ...de pe la 9. S – ar putea sa stai pe afara ratacind, cand ar trebui sa fii in interior.

Nu ignora colegii care se ofera sa te ajute

Accepta (chiar daca nu ai o prima parere buna despre el/ea) ajutorul din partea oricarui coleg care iti intinde o mana. Exista multi oameni care cred cu adevarat ca a ajuta face parte din structura job –ului lor, sau vad in asta o oportunitate pentru o posibila relatie durabila. Nu refuza ajutorul. Este un prim pas in costruirea relatiilor cu noi colegi.

Nu refuza niciodata invitatia la un pranz comun

Probabil ca unii dintre voi au aflat ca multe din corporatiile din strainatate tin ca angajatii sa bea cafeaua dimineata sau chiar sa serveasca pranzul impreuna. Invitatia unui coleg sau a grupului la pranz nu se refuza. Acceptarea invitatiei este inca un pas in construirea unor relatii cu colegii alaturi de care vei petrece o mare parte din timp.

Evita sa fii cooptat in barfa de birou

La pranz sau in cunoscuta pauza de tigara, barfa isi face loc oriunde. Este greu de evitat. Tine urechile si ochii deschisi, dar gura inchisa. Este adevarat ca poti afla foarte multe lucruri picante. Gandeste-te, insa, ca nu tot ceea ce se spune este adevarat. Asculta, fara sa comentezi (nu uita ca esti noul sosit) si ofera-ti timp sa analizezi tot ce ati auzi.

Nu da dovada de rea vointa. Invata sa faci lucrurile vechi intr – un mod nou

Specialistii afirma ca unul dintre lucrurile bune pe care le poti face la noul job este acela de a regandi abilitatile dobandite in trecut. Poti descoperi tehnici noi pentru operatii pe care le faceai de mult timp, intr – un anumit mod. Fii flexibil: te va ajuta sa asimilezi cunostinte noi, sa inveti ca lucrurile se pot rezolva si pe alte cai decat cele cunoscute de tine. Toate provocarile, toate obstacolele, noul, in sine, pot fi mai mult decat interesante.

Nu te plange de fostii colegi sau de fostul sef

Atunci cand vei vorbi de fostii colegi sau de atmosfera de lucru intr-un mod negativ, noii colegi nu te vor considera un erou. Mai curand se vor intreba daca nu gandesti la fel si despre noul loc de munca. Uita prin ce ai trecut. Chiar daca nici noul job nu pare taramul promis, da-i o sansa inainte de a te apuca sa il critici. La urma urmei, tu ai ales acest job. Ca si pe precedentul, de altfel.

Nu face confidente din prima zi

Nu a fost, nu este si nu va fi niciodata intelept sa oferi informatii personale noilor tai colegi. Timpul iti va oferi posibilitatea de a decide cand, cum si mai ales cui ii vei putea vorbi despre problemele personale. Altfel, te trezesti ca ai oferit un material de barfa, care intr-un final poate sa - ti submineze chiar autoritatea.