De câțiva ani, România se confruntă cu o criză acută a forței de muncă. Statisticile arată că numărul locurilor de muncă disponibile în România este dublu față de numărul de candidați de pe piață. Acest lucru duce la o instabilitate pe piața muncii, dar și la creșterea costurilor de angajare. 

În acest articol vei afla mai multe despre:

    - Criza forței de muncă din România

    - Domeniile care au deficit de personal

 

Criza forței de muncă

Salariile au început să crească, angajatorii măresc pachetele de beneficii și oferă un program flexibil, însă nu sunt destui candidați care să acopere toate posturile vacante. Din cauza acestei probleme, angajatorii sunt nevoiți să angajeze personal calificat sau necalificat din alte țări. 

Barometrul Frames arată că 6 din 10 angajatori sunt dispuși să aducă forță de muncă din străinătate pentru a suplini lipsa de candidați calificați din România. Angajatorii care optează pentru această soluție trebuie să suporte și costuri de angajare mai mari. 

Principalul factor care a cauzat criza de personal în România este migrația românilor din țară. În ciuda salariilor majorate, românii aleg să plece din țară pentru că în străinătate pot câștiga și de trei ori mai mult decât câștigă în țară, în funcție de domeniul în care lucrează. 

Domeniile care au deficit de personal

Deși specialiștii menționează că toate domeniile suferă de un deficit de personal, există industrii în care criza forței de muncă este mai accentuată. 

 

    1. IT

Domeniul IT a avut o dezvoltare accelerată, atât în România, cât și în străinătate. Din păcate, salariile din IT încă sunt mai mici în țară decât în Europa sau în Statele Unite. De aceea, companiile care oferă servicii IT în România se confruntă cu un deficit major de personal calificat. 

În prezent, companiile de IT pun accent pe recrutarea studenților pentru a face față cererii mari de locuri de muncă vacante. Deși companiile pot plăti studenții cu sume mai mici, angajarea unui student este o investiție mai mare pe termen lung. Studenții au nevoie de training în domeniu, ceea ce înseamnă mai mult timp până vor ajunge la productivitatea celorlalți angajați. De asemenea, pentru companii, înseamnă costuri mai mari pentru training și formare profesională. 
 

    2. Construcții

O altă industrie în care se resimte puternic criza forței de muncă în România este cea a construcțiilor. În ciuda faptului că începând cu luna iulie 2019 angajații în construcții nu mai plătesc impozit pe venit, constructorii preferă să lucreze în străinătate. 

Salariul minim brut al unui angajat în domeniul construcțiilor a ajuns la 3000 de lei. Dacă un angajat câștigă acest salariu, el va primi salariul net de 2362 de lei după ce îi sunt plătite contribuțiile sociale. În schimb, dacă lucrează în Spania sau Italia, un angajat necalificat poate câștiga 1200-1500 de euro, echivalentul a 5600 - 7000 de lei. 

 

    3. BPO și servicii

Un alt domeniu în care recrutorii nu reușesc să găsească nici personal calificat, nici necalificat este industria de BPO și servicii. Cu siguranță vezi în fiecare zi anunțuri de angajare pe poziții precum back office sau client support. 

Din păcate, numărul de candidați este redus și în acest sector. De cele mai multe ori, aceste poziții sunt ocupate de studenți care doresc să lucreze part-time deoarece salariile din domeniu sunt destul de reduse. Deși companiile de BPO și servicii promit bonusuri de performanță, acestea sunt foarte greu de obținut. 

 

      4. Retail

O altă industrie cu probleme este și cea de Retail. Deși există suficienți candidați, rata de retenție este de doar 60%, cu 20% mai puțin decât media națională. 

De aceea, recrutorii din retail caută mereu noi candidați pentru a acoperi locurile vacante. Unul dintre motivele pentru care angajații părăsesc această industrie este salariul scăzut. De asemenea, volumul mare de muncă îi face pe angajați să ia în considerare o altă industrie, inclusiv reconversia profesională. 

 

Concluzie

Din păcate, salariile mici, orele prelungite de muncă, dar și lipsa beneficiilor extrasalariale îi fac pe angajații români să caute locuri noi de muncă în străinătate. Deși salariile sunt în creștere, la fel sunt și prețurile produselor alimentare. De aceea, angajatorii trebuie să investească mai mult în perioada de onboarding pentru a le oferi angajaților o experiență cât mai plăcută.