Cum s-a schimbat relatia dintre sef si angajat


Marti, 8 Martie 2016 725 vizualizari

 

In conditiile climatului economic actual, aflat intr-o continua transformare, relatia dintre Sef si Angajat a suferit si ea schimbari majore. Relatia traditionala, in care seful da ordine si subalternul le executa a fost lasata demult undeva in urma, iar modelul cel mai des intalnit in organizatii la ora actuala este cel al parteneriatului intre sefi si angajatii lor.

 

Intr-o companie, cu cat aceasta este mai mare, cu atat este mai multa nevoie de existenta unei ierarhii clare, de respect si de autoritate, dar toate acestea pot exista si sub forma unui parteneriat de la egal la egal. Poti arata respect si poti duce la indeplinire sarcinile stabilite de sef si daca te pozitionezi ca un partener egal al acestuia. De altfel, cu cat aceasta relatie este considerata mai mult un parteneriat, de ambele parti, si mai putin una de sef-subaltern, cu atat angajatii vor lucra mai eficient, arata studiile de specialitate.

 

De pe o astfel de pozitie, va fi mult mai simplu sa ceri o zi libera sau o marire de salariu si iti va fi si mai usor sa spui „nu” fara inhibitii si sa-i explici sefului ce face gresit, atunci cand stii ca ai dreptate.

 

Pentru a ajunge sa fii partenerul sefului tau, specialistii in resurse umane considera ca trebuie sa te simti o parte indispensabila a organizatiei, care ofera valoare adaugata echipei si de a carei expertiza este nevoie pentru ca lucrurile sa functioneze. Gandeste-te care este rolul tau in companie, iar daca nu gasesti niciunul, gandeste o strategie prin care sa-ti creezi unul si prin care sa gasesti pozitia potrivita pe care o ai in cadrul echipei!

 

Urmatorul pas este sa constientizezi valoarea pe care o aduci in organizatie si sa evaluezi felul in care percepe seful aceasta valoare. Iar daca exista o diferenta intre felul in care te percepi tu si felul in care te vede el (si de cele mai multe ori exista), incearca sa elimini acest mod diferit de a vedea lucrurile si sa-i faci pe ceilalti sa remarce adevarata ta valoare.

 

Relatia dintre Sef si Angajat: Noi Valente

 

Specialistii recomanda patru tipuri de atitudine la locul de munca, prin care te poti considera egalul sefului tau si care te vor ajuta sa fii mai productiv si sa stabilesti un parteneriat cu cel care iti ghideaza activitatea de zi cu zi.

 

1. Priveste in ansamblu, dincolo de aria ta de interes!

 

Nu te impotmoli in detalii. Sefii si directorii sunt, in general, oameni ocupati, care se concentreaza in general la imaginea de ansamblu – au o viziune, o strategie si gandesc o directie pentru companie. Astfel, in loc sa te pierzi in detalii si sa acorzi atentie lucrurilor mici, asa cum fac majoritatea angajatilor, ai putea sa te concentrezi la a gasi si la a oferi solutii la probleme majore, care sa demonstreze sefului ca esti un vizionar si un om care se gandeste la situatie in ansamblu si la solutii dificil de gasit. Pe de o parte, acesta va aprecia un ajutor in plus, iar pe de alta parte va realiza ca are langa el un om valoros, pe a carui parere se poate baza si la al carui ajutor poate apela intotdeauna.

 

Iar ca sa faci acest lucru nu ai nevoie de permisiune. Este suficient sa citesti stirile despre compania la care lucrezi, sa fii la curent cu ceea ce se intampla si cu provocarile prin care trec liderii ei, sa le vorbesti inteligent si sa-i asculti deopotriva. Odata ce vei veni cu solutii viabile, parteneriatul se va contura de la sine.

 

2. Ofera solutii pentru propriile probleme si pentru cele ale colegilor!

 

Cei mai multi dintre angajati vin la sefi sa le rezolve problemele si ganditi-va cate are de rezolvat un lider cu zeci sau sute de angajati in subordine. Dar tu esti direct responsabil pentru ceea ce faci, de aceea, specialistii in resurse umane recomanda ca, inainte de a apela la ajutorul sefului, sa te gandesti mai bine daca nu cumva poti sa-ti rezolti singur propriile probleme. Mai departe, daca reusesti sa gasesti rezolvarea cea mai potrivita pentru tine, poti sa oferi solutii si pentru problemele celorlalti membri ai echipei, cu care acestia se duc la sef sa le rezolve.

 

S-ar putea spune ca incepi sa faci munca sefului? Nu chiar! Daca vii cu solutii si recomandari care il ajuta pe acesta sa scape de durerile zilnice de cap, cu siguranta te va percepe ca pe un partener egal, cu care se poate sfatui oricand in rezolvarea dificultatilor care apar in firma.

 

3. Stabileste asteptari si limite, dar fa-o cu flexibilitate si sinceritate!

 

Seful are o serie de asteptari de la tine, dar si tu poti stabili niste limite pana la care pot merge aceste asteptari. Iar stabilirea unor astfel de limite in legatura cu ceea ce poti si ceea ce nu poti face trebuie exprimata cu sinceritate inca de la inceput si nu te va transforma intr-un angajat dificil, cu care nu se poate lucra. Acest lucru va demonstra ca iti respecti seful si te respecti pe tine, iar un lider va sti sa aprecieze aceasta atitudine. Totodata, va arata ca iti stii valoarea, ca stii ce poti face, iar aceasta atitudine va ajuta la stabilirea unei relatii de incredere intre tine si seful tau. Astfel, in tot ceea ce faci, fii sincer si flexibil, iar seful va aprecia acest lucru.

 

Intreg articolul poate fi citit accesând sursa.

Articol scris de: HRP

Vezi toate stirile>>

Nu sunt comentarii. Fii primul care comenteaza acest articol!
Pentru a putea comenta va rugam sa intrati in contul dumneavoastra. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici, nu dureaza mai mult de un minut.