Cititul de la varste fragede creeaza adulti de succes

Sursa foto

Dezvoltarea inteligentei reprezinta un proces indelungat care dureaza, potrivit estimarilor specialistilor, de la nastere si pana la varsta de 18 ani. O contributie deosebita in evolutia acestui proces o are cititul.

Desi indemnuri de a citi sunt pe toate drumurile, foarte putini si explica de ce trebuie sa facem acest lucru. In procesul dezvoltarii inteligentei, cititul dezvolta mecanismele de rezolvare a problemelor, abilitatile analitice si capacitatea de a-i intelege pe ceilati cu usurinta, componente fara de care inteligenta nu poate evolua.

Cititul trebuie sa inceapa la o varsta frageda. Daca sunt inconjurati de carti si li se citeste mereu, copii dezvolta si o mai mare disponibilitate de asimila o buna parte a vocabularului.

Numarul cuvintelor retinute de un copil, mai ales in perioada cuprinsa intre 2 si 6 ani este deosebit de mare. Acest proces incurajeaza copilul sa invete lucruri noi, fara a fi fortat, dezvoltand in acest mod curiozitatea, care la randul ei este esentiala in modul de abordare al cititului si al invatatului la varste mai mari.

Adultii, atunci cand folosesc notiuni si concepte, cand formuleaza fraze complexe sau cand atribuie valori de adevar unor propozitii enuntate de cineva, o fac in mod intuitiv. Cititul a facut posibila dezvoltarea capacitatii fiecaruia de a asimila si folosi noi concepte (litera, numar, ecuatie, ipoteza, etc.) mai ales intre 6 si 14 ani.

Mai importannt, cititul dezvolta capacitatea de a rezolva probleme prin cultivarea abilitatilor de intelegere, de extragere a unei idei si de analiza a unei situatii, toate esentiale mai tarziu, cand adultul are nevoie de aceste abilitati pentru a isi desfasura activitatea in conditii bune.

Specialistii considera ca in jurul varstei de 17-18 ani procesul de formare al inteligentei este incheiat o data cu asimilarea operatiilor abstracte. De aici incolo, cel putin teoretic, incepe „rafinarea,” procesul prin care adultul se specializeaza in meseria sa, uneori intr-atat de mult incat poate ajunge, la randul sau, sa scrie carti de valoare in domeniul sau.