(Narcisa Marin, a treia persoana de la dreapta la stanga)

Unde lucram? De data aceasta la ALTEN Romania. Compania, renumita pentru echipele diverse si numeroase, este una dintre organizatiile cu un mediu de lucru care se bucura de aprecierea membrilor din comunitatea Undelucram.ro. Asa ca am stat de vorba cu Narcisa Marin - HR Director la ALTEN Romania pentru a afla care este secretul din spatele unei echipe dinamice, eficiente si motivate.

In acest interviu veti afla despre:

- abilitatile pe care le cauta la candidatii pe care ii recruteaza

- provocarile de pe piata muncii

- programe de internship in cadrul ALTEN

- motivarea angajatilor

1. Spuneti-ne cateva cuvinte despre dvs si in special ce v-a atras in departamentul HR?

Nu-mi prea place sa vorbesc despre mine, prefer sa vorbesc despre frumoasa echipa pe care o are ALTEN astazi. De fapt, de aceea am si ales domeniul resurselor umane, pentru ca departamentul este insumarea intregului colectiv si eu ma identific cu intreaga familie ALTEN.

Bineinteles, am evoluat mult in ultimii 12 ani la ALTEN, de fapt, am evoluat constant de cand am intrat in HR, in 1996, dar a fost o evolutie naturala, pentru ca am tratat mereu cu responsabilitate si implicare joburile pe care le-am avut.

2. Puteti enumera cateva dintre abilitatile absolut necesare pe care trebuie sa le aiba o persoana care aplica pentru un post in compania dvs? Inclusiv cateva aspecte legate de standardele pe care le aveti in selectia candidatilor.

Compania noastra are o experienta de peste 12 ani pe piata din Romania, timp in care departamentul de recrutare a vazut peste 120.000 candidati. Desi generatiile s-au schimbat si poate si setul de dorinte, cateva abilitati si aptitudini au ramas esentiale in gasirea candidatilor valorosi: pregatirea tehnica riguroasa, cunostintele de limbi straine si abilitatile sociale si de relationare (proactivitate, comunicare, colaborare).

Cu acest set de aptitudini, un candidat la o pozitie disponibila in ALTEN are sanse foarte mari sa fie integrat in echipa noastra. Standardele de recrutare pe care le avem sunt cuprinse in procesul de recrutare si pornesc de la un screening atent, o comunicare constanta cu candidatul si discutii cu managerii nostri insotite de teste tehnice potrivite experientei lor.

3. Ne puteti specifica cateva dintre deficientele pe care le-ati constatat in pregatirea candidatilor si, in mod special, care ar fi in opinia dvs cauzele acestora?

"Vedem o slaba sustinere la nivel conversational a unei limbi straine pentru tinerii aflati la inceput de drum"

Lipsa implementarii unui invatamant dual bazat pe cresterea unor competente potrivite pentru fiecare tip de specializare in parte are repercusiuni in integrarea proaspatului absolvent in campul muncii. Vedem o pregatire deficitara pe zona de abilitati tehnice si o slaba sustinere la nivel conversational a unei limbi straine pentru tinerii aflati la inceput de drum in domeniul nostru de activitate.

Aceste deficiente au multiple cauze, care pornesc de la modul in care elevii si ulterior studentii sunt sau nu sustinuti pentru a-si imbunatati aptitudinile si ulterior a le transforma intr-o specializare, care ar trebui sa fie multi-disciplinara si sa atinga si zona de soft-skills, atat de importanta pentru lucrul in cadrul unei organizatii. Este important ca cei tineri sa fie sustinuti, sa urmeze facultatea pe care doresc sa o studieze din pasiune si indemanare si sa fie rigurosi cu parcursul lor profesional.

4. Care este strategia adoptata de dvs. in ceea ce priveste dezvoltarea carierei angajatilor?

Sprijinul pe care il oferim in dezvoltarea carierei angajatilor tine in primul rand si de modul in care noi credem ca industria de IT/inginerie trebuie sa creasca in Romania: defasuram workshop-uri interne de dezvoltare profesionala, meet-up-uri/intalniri profesionale la care incurajam si participarea externa, mai ales a celor aflati la inceput de drum. Desfasuram evenimente interne informale lunare, diverse si cat mai potrivite pentru consultantii nostri.

Cercetam si evaluam constant potentialul de crestere al echipelor noastre (echipe de recrutare si comerciale dinamice) pentru a raspunde provocarilor pietei si suntem atenti permanent pentru a veni in intampinarea nevoilor angajatilor. Credem in aceeasi masura ca dezvoltarea carierei tine si de expertiza capatata in activitatea de zi cu zi, de aceea incercam sa aducem in companie proiecte cat mai interesante pentru angajatii nostri, care sa ii mentina motivati si sa le ofere posibilitati de crestere pe domeniul lor de specializare.

Alten Romania

5.  Derulati programe de internship? Daca da, in ce departamente?

Varsta medie in ALTEN este de 28 ani, iar expertiza angajatilor-ingineri mai experimentati a ajutat in capitalizarea cunostintelor si abilitatilor cheie. Ne asiguram in acelasi timp ca expertiza este transmisa tinerilor absolventi, internilor si celor care vin sa faca stagii de practica la noi, aceste stagii fiind mai frecvente in functiunile-suport, intrucat sunt mai potrivite pentru acest gen de contract. Fiecare tanara persoana este supervizata de un tutore intern, care este responsabil sa ajute noul angajat sa se acomodeze si in acelasi timp sa ii urmareasca performanta. Tutorele transmite cunostintele sale studentului, asigurandu-se ca va acumula gradual noi abilitati, in concordanta cu viitoarea sa cariera.

Un internship de succes poate duce catre un contract permanent: pentru ALTEN, integrarea studentilor este o oportunitate pentru ca noi sa pregatim angajatii in privinta activitatii companiei si sa identificam viitorii angajati cu potential inalt.

6. Multi angajati se plang de multitudinea de sedinte zilnice. Cum ati defini o sedinta eficienta: durata, scop, participanti, rezultat?

O particularitate a companiei noastre este data de spiritul antreprenorial si de ajustari permanente, daca nu zilnice, pe proiectele pe care le desfasuram. Am crescut pana in momentul de fata prin anticipari ale dinamicii pietei si prin solutii aplicate rapid. Nu ne identificam cu un stil de lucru bazat pe sedinte de status interminabile; sedintele noastre au rol pur practic, se desfasoara in format restrans, atat ca numar de participanti, cat si ca timing, incercand sa oferim o privire de ansamblu asupra unui proiect ori asupra evolutiei unor indicatori de business.

Ca rezultat, practica ne spune ca urmarim minim 3 actiuni palpabile pe care le implementam imediat ce sedinta se termina.

7. Cum reusiti sa mentineti motivati angajatii?

Ne mentinem angajatii motivati fiind atenti la trio-ul de necesitati: invatare, dezvoltare si well-being.

Cum facem asta:

Evenimente profesionale: IT Meet Up, Techno Meet Up sunt evenimente anuale de specialitate care ne definesc activitatea si unde colegii nostri se intalnesc intr-un cadru dedicat si povestesc despre cele mai interesante proiecte pe care le-au dezvoltat din domeniul IT si in inginerie. Aflam cu totii mai multe despre proiecte noi, provocari de lucru, echipa, formandu-se astfel o comunitate interna efervescenta.

Prin evenimente informale: Cookie Day: la fiecare final de luna ne intalnim dupa program in locatii diferite si ne bucuram de o seara cu colegii intr-un cadru informal. Dupa birou ne reunim la sediul central sau in locatii pentru seri de film, de board games, de FIFA pe Playstation. Nu lasam zilele importante sa treaca neobservate, asa ca organizam petreceri tematice pentru copiii angajatilor de Ziua Copilului, organizam o masa mare ca in familie cu ocazia International Food Day, incheiem vara cu Icecream Day.

Incurajam un stil de viata sanatos, asa ca ne sustinem colegii sa participe la maratoane, organizam activitati sportive si ne bucuram de Ziua Fructelor in fiecare saptamana. In plus, organizam anual workshop-uri de dezvoltare personala, cu tematici diferite.

8. Cum se formeaza o echipa de succes?

Pentru fiecare organizatie succesul este definit diferit. Se poate spune ca succesul este o stare, reflectata in interior si la exterior. Pentru noi succesul inseamna echipa ALTEN. Inseamna 12 ani in care am invatat din fiecare experienta, in care am crescut si in care ne-am dezvoltat. Inseamna valoarea adaugata adusa de fiecare consultant ALTEN, fiecare eveniment pe care il organizam cu si pentru colegii nostri, dar si fiecare hop pe care trebuie sa il depasim.

9. Viitorul anunta schimbari rapide in profilul viitoarelor posturi de munca si cariere, ne referim aici la disparitia unor job-uri si aparitia altora. Ce set de skill-uri ar trebui sa aiba viitorii angajati pentru a ramane competitivi?

Schimbari au existat si vor fi permanente, pentru ca activam intr-un mediu de lucru bazat pe progres, nu doar tehnologic, cat si uman. Totusi, indiferent de factorii de schimbare, abilitatile care definesc succesul, indiferent de mediu, sunt capacitatea de adaptare, bazata pe o buna intelegere a pietei/domeniului de lucru si un spirit proactiv, skill-uri ce vor iesi intotdeauna la suprafata, indiferent de schimbarile din piata muncii.

10. Enumerati 3 sfaturi de cariera pentru un angajat la inceput de drum.

Pentru toti cei aflati la inceput de drum este important sa se implice in cat mai multe activitati extracuriculare, chiar daca nu sunt platite. Au sansa astfel sa capete niste abilitati de relationare, de lucru in echipa si de responsabilizare cu care poate nu au avut sansa sa se intalneasca pana atunci. Orice experienta de la care pot invata sau absorbi informatii noi este bine sa o priveasca cu seriozitate si sa reflecte asupra lucrurilor noi pe care le-au aflat.

Dar, poate cel mai important, este sa nu uite sa se auto-evalueze corect, raportandu-se la o serie importanta de factori (experienta, abilitati, cunostinte, domeniu de lucru, industrie, orasul in care isi doresc sa munceasca).