Munca la domiciliu este un trend în expansiune pe piața muncii din România. Tot mai multe corporații străine le oferă angajaților români posibilitatea de a lucra de acasă sau remote, cel puțin o dată pe lună.

Având în vedere faptul că numărul de angajați care lucrează de la distanță este în creștere, munca la domiciliu este reglementată și prin Codul Muncii. În acest articol vei afla care sunt avantajele și dezavantajele lucrului de la domiciliu, dar și care sunt principalele prevederi referitoare la munca la domiciliu în Codul Muncii.

Munca la domiciliu este reglementată în România

 

Pentru a evita munca la domiciliu fără contract de muncă, Codul Muncii cuprinde 3 articole dedicate lucrului de acasă. În articolul 108 este specificat faptul că orice angajat care își desfășoară activitățile specifice funcției la domiciliu este considerat salariat la domiciliu.

Este important de reținut faptul că un angajat trebuie să semneze un contract individual de muncă, indiferent de adresa la care își desfășoară activitatea. Spre deosebire de un contract individual de muncă cu activitatea desfășurată la sediu, un CIM cu activitatea la domiciliu trebuie să mai cuprindă 3 elemente:

     -  Specificarea faptul că angajatul lucrează la domiciliu

     -  Programul și modalitatea prin care angajatorul va verifica activitatea angajatului

    - Obligația angajatorului de a asigura transportul angajatului sau a materiilor prime necesare la și de la domiciliu.

De asemenea, ultimul articol dedicat muncii la domiciliu specifică faptul că angajatul care lucrează de acasă trebuie să beneficieze de aceleași drepturi, dar să aibă și aceleași obligații precum angajații care își desfășoară activitatea la sediul companiei. Astfel, se poate evita discriminarea angajaților care lucrează de acasă.

Munca la domiciliu: Avantaje

 

    1. Echilibru între viața personală și cea profesională

Angajații care lucrează de acasă au un echilibru mult mai bun între viața personală și cea profesională. Acest lucru este datorat eficienței. Ei pot să se organizeze singuri, să își rezolve task-urile atunci când doresc, lăsând mai mult timp pentru viața personală.

    2. Fără timp pierdut pe drum

În discuțiile de pe platforma Undelucram.ro, mulți angajați care lucrează la sediile companiilor au menționat că drumul până la corporație, care este chiar și în afara Bucureștiului, îi obosește și le scade productivitatea.

În medie, în capitală, angajații fac 2 ore pe drum, până la și de la birou. Chiar dacă nu lucrează în acea perioadă, angajații menționează că se simt obosiți și că nu mai au timp pentru activități de relaxare la finalul zilei.

     3. Flexibilitate

Un alt avantaj al lucratului de acasă este flexibilitatea pe care o au angajații. Aceștia pot începe programul de lucru mai devreme pentru a avea mai mult timp liber seara sau pot opta pentru a lucra după ora 10 pentru a beneficia de mai multe ore de somn.

Așa cum este specificat și în Codul Muncii, angajații cu munca la domiciliu își pot organiza singuri programul, cu acordul angajatorului. Desigur, angajații trebuie să stabilească și un mod prin care angajatorul poate să îi verifice, fie printr-o vizită la domiciliu, fie printr-un program care poate fi instalat direct pe calculator.

     4. Productivitate crescută

Acesta este un beneficiu atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Două treimi din manageri au menționat că angajații care lucrează de acasă sunt mai productivi decât cei care lucrează la sediu. Acest lucru este datorat faptului că persoanele care lucrează la domiciliu nu sunt distrase de colegi sau de superiori. Astfel, își pot termina sarcinile fără să fie întrerupți.

Munca la domiciliu: Dezavantaje

 

     1. Implicarea în treburile casnice

O problemă comună în rândul angajaților care lucrează de acasă este implicarea în treburile casnice. Fiindcă se află la domiciliu, mulți angajați se simt obligați să gătească sau să facă ordine în casă în timp ce lucrează.

Din păcate acest lucru duce la productivitate scăzută și la distrageri mai mari decât cele cauzate de colegii de birou. Pentru a evita acest dezavantaj, angajații care lucrează de acasă trebuie să își facă un program clar și să îl respecte zilnic.

     2. Sentiment de izolare

Angajații care lucrează la domiciliu se simt izolați. Neavând cu cine să comunice, acest sentiment de izolare poate duce la scăderea moralului și a eficienței. De aceea, este important ca angajații să păstreze legătura și să comunice zilnic cu superiorii sau cu unii colegi. Chiar dacă această comunicare are loc pe rețele de socializare sau pe platforme business, angajații vor simți că fac parte din colectiv.

     3. Mai puțină implicare în activitățile organizate de companie

Chiar dacă lucrează de acasă, angajații sunt invitați la petrecerile organizate la birou sau la teambuilding-uri. De cele mai multe ori, angajații refuză deoarece nu își cunosc foarte bine colegii și nu se simt în largul lor. Astfel, cei care lucrează de acasă nu se implică în activități și nici nu pun mare accent pe cultura organizațională a companiei.

     4. Lipsa de organizare

Deși mulți angajați au criticat managementul, acesta are un rol esențial în orice companie. Un manager trebuie să organizeze și să coordoneze o echipă. Deși comunicarea poate fi realizată online, angajații care lucrează la domiciliu au menționat că au probleme cu organizarea sarcinilor deoarece le lipsește comunicarea eficientă cu managerul. În mediul online se mai pot pierde din informații, iar angajații pot să nu primească toate detaliile necesare.

Munca la domiciliu este un trend relativ nou în România, dar este adoptat de tot mai multe companii străine. Chiar dacă nu își desfășoară activitățile numai la domiciliu, unul dintre beneficiile preferate de angajații români este faptul că pot lucra de acasă cel puțin o dată pe lună.

Cei care își doresc să lucreze de acasă trebuie să fie organizați și să își facă un program pe care să îl respecte. Deși flexibilitatea și mediul de lucru atrage mulți candidați pe posturile cu muncă la domiciliu, alți candidați preferă să lucreze de la birou unde pot fi coordonați de manager și unde au toate resursele necesare la dispoziție.