(Nu este de glumit cu stresul. 76% din slujbasii lumii afirma ca job-ul pe care il au reprezinta cauza principala a stresului. La nivel mondial, se cheltuiesc nu mai putin de 3000 de miliarde de dolari pentru tratarea stresului si, cu toate acestea, 77% dintre functionari dau vina pe stres pentru problemele de sanatate fizica si psihica, iar 66% sunt nefericiti si vor sa demisioneze, datorita stresului provocat de locul de munca).

In timp ce existenta unui stres moderat la locul de munca este acceptabila, stresul accentuat are un impact deosebit asupra performantelor noastre, a sanatatii fizice si psihice si mai ales asupra echilibrului dintre munca si viata personala.

Stresul nu este intotdeuna daunator. Chiar am putea spune ca el ne mentine concentrati, ne face sa acceptam anumite provocari si ne impinge spre gasirea unor solutii in situatii limita.

Modul de desfasurare al muncii, din zilele noastre, presupune, din ce in ce mai mult. costuri ridicate privind sanatatea noastra fizica si mentala. Timpul indelungat petrecut la birou, presiunea crescanda a termenelor limita pentru proiecte, cresterea exacerbata a cerintelor sefilor, ne produc, ingrijorare, teama si ne simtim coplesiti si depasiti. De aici incolo vorbim de stres.

Cauzele comune ale stresului la locul de munca:

•    Teama de a fii concediat;
•    Orele suplimentare efectuate, datorita reducerilor de personal;
•    Presiunea constanta prin cresterea asteptarilor, fara satisfactii la nivelul job-ului;
•    Presiunea cerintei unui nivel optim de munca;
•    Lipsa unui control privind ceea ce facem in plus.

Cand va simtiti coplesit, cand v-ati pierdut increderea si deveniti iritabil, suparat si retras - acestea sunt deja primele semne ale unui stres major.

Semne si simptome ale stresului excesiv la locul de munca:

- Stari de anxietate, irascibilitate si depresii;
- Sunteti apatic si v-ati pierdut interesul pentru munca;
- Obosit continuu;
- Insomnii;
- Mari probleme de concentrare;
- Dureri musculare si de cap;
- Dureri frecvente de stomac.
- Nesociabil;
- Se pierde apetitul sexual;
- Folosirea in crestere a alcoolului, medicamentelor si a drogurilor.

Modalitati de reducere a stresului la locul de munca

Uneori cea mai buna metoda de a reduce (cat de cat) stresul la locul de munca este sa vorbiti cuiva despre situatia voastra. Este recomandabil sa:

Cultivati relatiile cu colegii de munca si prietenii

- Stabiliti relatii mai bune cu colegii de munca - incercati sa-i ajutati cand au nevoie, fiti mai cooperant si nu va concentrati atentia, in pauze, numai asupra telefonului vostru mobil;

- Mariti numarul contactelor sociale cu prietenii si membrii familiei - suportul oferit de reteaua de prieteni si membrii familiei este foarte important in gestionarea oricarei forme de stres din viata voastra. Izolarea nu ajuta la nimic.

- Stabiliti sau construiti noi relatii de prietenie - cand nu gasiti suportul cautat in familie sau la colegii de birou. Stabiliti noi contacte (participati la intruniri, diverse activitati, implicati-va ca voluntari). Cu cat veti oferi mai mult, cu atat veti primi mai mult.

Modalitati de reducere a stresului prin exercitii fizice si regim nutritional

Daca ne concentram numai asupra a ceea ce facem, munca de zi cu zi, ajungem sa neglijam in mod sigur sanatatea fizica. Suportul nutritional al acesteia este de asemenea foarte important.

Faceti-va timp pentru exercitiile fizice-zilnic

Exista acum o gama variata a formelor prin care ne putem intretine fizic, fara prea mari eforturi si nu neaparat cu costuri excesive. De la exercitiile aerobice cu impact asupra sanatatii inimii la plimbari, scurte alergari, drumetii si dans, toate reduc considerabil stresul diminuind, presiunea asupra sistemului nervos. Acolo unde programul de lucru va permite, segmentati-l in doua sau trei parti. Veti vedea cu siguranta beneficiile.

Dovediti inteligenta in alegerea alimentelor

De prea multe ori suntem tentati sa folosim fast food-ul, doar din comoditate, renuntand la alimente mul mai sanatoase.

- Micsorati cantitatea de zahar si carbonati - stresul mareste dorinta de a consuma produse de patiserie, paste sau cartofi prajiti.Pe moment vi se pare ca va simtiti mai bine, dar situatia s-a inrautatit in loc sa diminuati stresul;

- Reduceti consumul de alimente care va pot afecta starea de spirit - cafeaua, alcoolul, grasimile, la care se adauga cele care contin compusi chimici si hormoni;

- Reduceti fumatul si consumul de alcool - pe moment aprinderea unei tigari, cand sunteti stresat, pare ca va calmeaza, dar nicotina este un stimulent puternic, care creste starea de anxietate. Acelasi lucru si cu alcoolul - pe moment dispar necazurile, grijile si durerile, dar anxietatea nu dispare si nici durerea.

Nu va „dramuiti” somnul

Avem de prea multe ori impresia ca trebuie sa „dramuim” somnul, ca nu exista suficient timp pe care sa-l alocam acestuia.

a)    Incercati sa imbunatati calitatea somnului vostru - culcarea la aceeasi ora in fiecare zi, alocarea celor 8 ore in ficare noapte, chiar si in weekend,fac din voi o persoana mult mai „proaspata” pentru fiecare zi;

b)    Stingeti televizorul si calculatorul cand va culcati - acestea prin luminozitatea ecranului fac ca organismul vostru sa produca melatonina, substanta cu efecte asupra trezirii  frecvente in timpul somnului;

c)    Evitati activitatile si situatiile stresante inainte de a va culca-cititi, ascultati o muzica linistitoare, plimbati-va si efectele nu se vor lasa asteptate.

Renuntati la unele obiceiuri care contribuie la cresterea stresului la locul de munca

Multi dintre noi „reusesc” sa inrautateasca stresul produs de job-ul pe care-l avem prin gandurile negative sau prin comportament. Incercati sa le evitati prin:

1.    Rezistati dorintei de perfectiune - propuneti-va sa faceti ce stiti mai bine, nu ceea ce in viziunea voastra este perfect. De cele mai multe ori dorinta de perfectionism duce la esec si de aici la accentuarea stresului;

2.    Nu incercati sa controlati imposibilul - multe dintre cele ce se intampla la locul de munca scapa controlului nostru, inclusiv comportamentul colegilor. Tineti sub control numai ce puteti rezolva;

3.    Descoperiti umorul in orice situatie - acest lucru nu inseamna sa tratati lucrurile cu superficialitae, dar nici sa faceti dintr-un lucru nesemnificativ o drama.

Cand simtiti ca situatia este tensionata, distrageti atentia celorlati cu o gluma.

NOTA: datele statistice sunt preluate din documente ale American  Psyhological Association.