Problema in Romania nu tine doar de adolescentii care nu iau Bacalaureatul, ci de toti cei care abandoneaza scoala (nu doar liceul) pe parcurs, tara noastra fiind, din pacate, printre primele tari europene din punct de vedere al ratei abandonului scolar. Resursa umana irosita astfel ne va costa foarte scump la nivelul societatii pe termen lung. Deja avem pierduti, in ultimii cinci ani, din zona ocuparii oficiale, intre 500.000 si 700.000 de tineri, fara diploma de Bacalaureat sau calificare profesionala.

 

Din propria experienta in cadrul proiectelor derulate de catre Asociatia ROI in licee cu elevi defavorizati, stim ca multi adolescenti proveniti din medii sarace abandoneaza scoala inca din clasele a X-a – a XI-a pentru ca sunt nevoiti sa munceasca pentru a se intretine. De regula, sunt angajati pe locuri de munca necalificate.

 

In acelasi timp, intilnim si adolescenti care incep sa lucreze in domeniul IT din timpul liceului. O parte dintre liceeni au familiile plecate in strainatate si opteaza pentru a pleca din tara, nefiind motivati sa dea/ia Bacul. Sunt cazuri cand multi dintre cei care abandoneaza liceul, revin dupa cativa ani pentru a-si lua diploma de Bacalaureat, deoarece li se solicita finalizarea studiilor liceale de catre angajatori, atat in tara, cat si in strainatate, mai ales atunci cand exista posibilitatea unei promovari.

 

Avem nevoie de date si de cercetari in acest sens, astfel incat invatamantul sa tina cont de nevoile copiilor si adolescentilor defavorizati pentru a preveni abandonul. O tendinta pozitiva este interesul si implicarea mediului de afaceri de a sustine invatamantul profesional, care are nevoie de un reviriment puternic. De asemenea, sunt necesare masuri pentru a incuraja tinerii care au renuntat la liceu si/sau nu au dat Bacalaureatul sa-si finalizeze studiile, pentru a avea acces la joburi mai bine platite si chiar pentru a deveni antreprenori.

 

Este dificila mentinerea elevilor la scoala, daca ceea ce li se preda nu este relevant pentru viata reala si daca nu sunt sprijiniti sa-si dezvolte competente profesionale si abilitatile socio-emotionale.

 

Intreg articolul poate fi citit accesând sursa.