Angajații trebuie să fie integrați în colectiv încă din prima zi de muncă. De aceea, departamentele de HR pun tot mai mult accent pe procesul de onboarding. Dacă este realizat corect și oferă o experiență pozitivă noului angajat, rata de retenție poate crește cu până la 82%. 

În acest articol îți vom oferi mai multe informații despre procesul de onboarding. De asemenea, îți vom da mai multe sfaturi pentru a le asigura o experiență pozitivă noilor tăi angajați încă din primele zile de muncă. 

În ce constă procesul de onboarding

Procesul de onboarding este introducerea noului angajat în mediul de lucru din companie. Acest proces începe chiar din momentul în care ai decis să angajezi candidatul. Pentru a oferi o experiență cât mai plăcută, este important să fii organizat și să planifici fiecare lucru, sarcină și persoană pe care noul angajat trebuie să o cunoască. 

Onboarding-ul se realizează din momentul în care îi oferi feedback-ul pozitiv de după interviu noului angajat. Inclusiv oferta de angajare este un pas care se încadrează în această etapă. Pentru a te ajuta să îmbunătățești experiența noilor angajați printr-un proces de onboarding bine pus la punct, ți-am pregătit cele mai bune practici pe care să le aplici chiar de la următoarea angajare. 

De ce este important procesul de onboarding

Introducerea noului angajat trebuie să fie un proces stabilit în prealabil și acceptat de restul angajaților implicați. Mulți angajatori nu înțeleg importanța acestei etape. Din această cauză, peste 88% dintre companii nu au un proces de onboarding reușit. 

Experiența pe care o au noii angajați în cadrul acestui proces afectează motivația și productivitatea acestora. Studiile arată că un onboarding reușit crește motivația angajaților noi cu până la 54%. De asemenea, rata de retenție a angajaților care au avut o experiență pozitivă în cadrul acestui proces este cu 80% mai ridicată. 

Exceptând rata de retenție și motivația angajaților, procesul de onboarding este esențial pentru persoanele noi deoarece îi ajută să se adapteze mai rapid la noul stil de muncă. 

Top 5 cele mai bune practici în procesul de onboarding al angajaților

 

    1. Planifică procesul de onboarding

Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să realizezi o planificare în care să redactezi cele mai importante lucruri pe care noul angajat trebuie să le cunoască. Începe cu fiecare departament în parte și vorbește cu managerii de departament pentru a stabili o mică ședință cu fiecare în parte. Astfel, colegul nou va avea ocazia să cunoască toți managerii de departament și să afle câteva informații despre activitatea fiecăruia. 

     2. Încearcă un program de tip Buddy 

Un astfel de program presupune asignarea noului coleg unui alt angajat care are experiență pe poziția pe care urmează să lucreze noul angajat. Angajatul cu experiență îi explică noului angajat, îl lasă să încerce să rezolve cele mai ușoare sarcini la început și îi prezintă modul de lucru. 

Un program de acest tip ține în jur de două sau trei săptămâni. Pentru a nu încărca programul unui singur angajat, poți opta pentru a selecta două sau trei persoane. Astfel, noul angajat va petrece câte o săptămână învățând de la fiecare. La final, va căpăta mai multă experiență și va observa mai multe stiluri diferite de muncă. 

    3. Responsabilizează-l treptat

Nimeni nu își dorește să ajungă la prima zi de muncă și să i se explice 100 de sarcini diferite pentru ca, mai apoi, să fie lăsat să le rezolve singur. Pentru a-l ajuta pe angajatul nou se adapteze, trebuie să îi dai sarcini din ce în ce mai complexe, dar treptat. 

În prima lună trebuie să reușească să realizeze sarcinile de bază. Mai apoi, după două sau trei luni trebuie să fie capabil să înțeleagă și să rezolve și cele mai complexe task-uri. Pentru a te asigura că angajatul nou nu se simte copleșit, spune-i că poate cere sfatul sau ajutorul managerului în orice moment. 

    4. Setează obiective clare

Înainte de a face oferta de angajare, trebuie să ai în minte o serie de obiective clare pentru noul angajat. Dacă va ști din timp, angajatul va avea oportunitatea de a-și planifica sarcinile și de a se adapta la noul ritm de muncă. 

De asemenea, atunci când sunt setate target-uri pentru fiecare lună sau trimestru, noul angajat va ști care sunt așteptările tale. Aceste obiective te ajută și pe tine să vezi dacă angajatul poate face față ritmului de muncă și dacă se potrivește în echipă. 

    5. Oferă feedback constant

Angajații, în special cei noi, simt nevoia de feedback constant. Neștiind exact ce și cum să facă la început, feedback-ul este esențial pentru buna desfășurare a activității. În primele săptămâni este indicat să oferi feedback în fiecare zi. Astfel, îl ajuți pe noul angajat să înțeleagă ce face bine și ce trebuie îmbunătățit. 

Ai grijă să nu cazi în plasa micromanagementului. Nu trebuie să stai pe capul angajaților și să le oferi feedback negativ la fiecare greșeală minoră. 

Concluzie

Acordă mai multă atenție procesului de onboarding pentru a îi ajuta pe noii angajați să se adapteze rapid la noul mediu de lucru. Stabilește din timp toți pașii și toate persoanele responsabile implicate în procesul de onboarding. Astfel, vei fi pregătit de fiecare dată când angajezi o persoană nouă și te vei asigura că integrarea se face treptat, eficient și productiv.