Coronavirusul a afectat toate domeniile, inclusiv recrutarea de personal. Conform unui sondaj pe care l-am derulat în luna martie pe platforma Undelucram.ro, 68% dintre aplicanți au refuzat să participe la interviuri. De asemenea, 60% dintre angajatori recrutează doar online, cu ajutorul interviurilor telefonice sau video. 

Pentru a proteja candidații și angajații, companiile au ales să mute procesul de recrutare în online. Dar, odată ce au fost acceptați, cum le oferim noilor angajați un program de training? Care sunt cele mai bune practici? Cum putem să trecem peste lipsa de contact atunci când încercăm să le oferim training angajaților? 

În acest articol vei afla cum poți să îți înveți noii angajații și cum le poți oferi un proces de onboarding rapid și eficient. 

 

Cum realizăm procesul de onboarding?

Angajații noi trebuie să își cunoască colegii, chiar dacă nu o pot face față în față momentan. La fel ca în cazul unul proces de onboarding clasic, trebuie să te asiguri că noii angajați cunosc procesele din companie. 

 

Primul pas: Un call cu managerul direct

Fie că a participat sau nu la interviul de angajare, este bine ca managerul direct să fie primul care are contact cu noul angajat. Astfel, îi poate oferi cât mai multe detalii despre activitatea pe care urmează să o desfășoare. 

Acest call trebuie să fie unul în care angajatul să cunoască mai bine compania, să înțeleagă cum va fi procesul de lucru și care sunt livrabilele pe care trebuie să le predea. 

Evaluări recente

Al doilea pas: Cunoașterea echipei

După ce și-a cunoscut mai bine managerul direct, angajatul trebuie să își cunoască și colegii. Alegeți un tool pentru videoconferințe și selectați o zi și o oră în care să fie disponibili toți participanții. 

Acest call nu trebuie să fie unul rigid, în care angajații se prezintă ca la școală. Dimpotrivă, ar trebui să fie o atmosferă relaxată, astfel încât angajații să poate să îi spună noul angajat cum este mediul de lucru, cât de flexibil este programul și cam cum se desfășoară o zi obișnuită de lucru. 

 

Al treilea pas: Cunoașterea proceselor și tool-urilor

Având în vedere că totul s-a mutat în mediul online, este bine ca angajatul să aibă acces la toate programele și tool-urile utilizate de echipa sa. Odată ce primește acces la tool-ul, trebuie să cunoască și procesele din companie. 

Din acest punct, puteți selecta o metodă potrivită de training. În următoarea partea a articolului îți vom prezenta mai multe modalități prin care poți să îi oferi un program de training noului angajat. 

 

Training pentru angajații recrutați online

 

1. Programul Buddy 

 

Acest program, denumit și Shadowing, este caracterizat prin desemnarea unui angajat care să fie alături de noua persoană recrutată. Fie angajatul nou urmărește constant ceea ce face angajatul cu mai mult experiență, fie primește sarcini simple de la buddy, pe care trebuie să le rezolve și va fi verificat. 

Fiindcă nu există posibilitatea ca angajatul nou să stea propriu-zis lângă cel cu mai mult experiență, noi recomandăm să procedeze astfel: 

 

   1. Un call introductiv

În acest call introductiv, angajatorul cu experiență îi va povesti noului coleg cum să utilizeze fiecare tool în parte și îi va arăta care sunt procesele. 

 

   2. Un call zilnic 

În fiecare zi, la o oră pe care o selectează angajații, ei vor ține un call în care noul angajat îl va putea urmări pe cel cu mai multă experiență în timp ce acesta rezolvă o anumită sarcină de serviciu. Cu screen sharing, angajatul nou va avea posibilitatea să vadă exact cum se realizează un anumit task. Va putea să pună întrebări pe parcurs și să ceară sfaturi. 

 

   3. Sarcini de rezolvat

După ce angajatul nou începe să înțeleagă procesele, buddy-ul său poate să îi dea sarcini simple. Angajatul cu mai multă experiență îi va da feedback și îi va arăta ce ar putea să îmbunătățească. 

 

2. Cursuri pentru training

Dacă ai angajat mai multe persoane și nu ai cum să le oferi câte un buddy fiecăruia, atunci ai putea să optezi pentru acest tip de training. Supervizorul sau team leader-ul ar putea să pregătească prezentări pentru fiecare tool și proces în parte. În fiecare zi, angajații vor participa la video call-uri în care vor fi învățați și în cadrul cărora vor putea să întrebe atunci când ceva este neclar. 

Este indicat ca pentru fiecare proces și fiecare tool învățat, angajații să dea o testare. Astfel, supervizorul își poate da seama și de cum ar putea îmbunătăți prezentările pe viitor. 

 

3. Training interactiv

Acest tip de training este potrivit atunci când ai recrutat maxim 3 angajați noi. În caz contrar, poate fi dificil de implementat. De asemenea, este mai bun pentru persoanele care au deja experiență în domeniu. 

Pentru început, angajații vor primi o prezentare sau vor avea un call cu managerul în care vor învăța pe scurt procesele și tool-urile. Mai apoi, angajații noi vor primi în fiecare zi un task sau mai multe. La finalul zilei, vor trimite supervizorului și vor primi feedback. Acest stil de training este mult mai practic. De aceea, nu se adresează celor la nivel entry-level. 

Training-ul este foarte important pentru noii angajați. Dacă nu cunosc procesele și mediul de lucru, le va fi foarte greu să se adapteze și nu vor fi productivi. De aceea, este bine să acorzi cel puțin 2 săptămâni de training angajaților noi. Indiferent de tipul de training selectat, trebuie să îți înțelegi și să îți motivezi angajații.