De curand, Forde HR Cloud a finalizat o cercetare a carei tema principala au reprezentat-o abilitatile si experienta candidatilor la ocuparea unui post. Aproape doua treimi dintre managerii chestionati au recunoscut, printre altele, ca nu reusesc sa angajeze, in majoritatea cazurilor, persoana potrivita.

Trebuie mentionat faptul ca aceasta cercetare s-a adresat segmentului intreprinderi mici si mijlocii, unde 50% dintre cei care le conduc au invocat printre alte motive lipsa experientei si a abilitatilor a candidatilor.

Mai mult, 19% au spus ca aplicantii cer salarii prea mari, 27% s-au plans de lipsa competitorilor, iar 4% au invocat lipsa competivitatii intre candidati.

Majoritatea angajatorilor, fie multinationale sau IMM-uri se confrunta cu aceeasi situatie. Insa Jerome Forde se indoieste de raspunsurile angajatorilor, afirmand ca „acestia nu au o perceptie reala asupra actualei forme a fortei de munca.

Lipsa aptitudinilor

Este de inteles faptul ca 50% dintre angajatorii ce reprezinta IMM-urile spun ca tinerii absolventi ar trebui de fapt sa aiba abilitatile cerute de un post. IMM- urile nu dispun, spre deosebire de corporatii, de resursele materiale si financiare pentru a oferi programe de training noilor angajati.

Anual, un val de absolventi, unii dintre ei chiar bine pregatiti profesional, isi cauta un loc de munca. Chiar daca statisticile indica ca: „1 sau 2 din 10 absolventi vor fi cel putin 6 luni someri,” asta nu inseamna ca nu au abilitati. De asemenea „doar jumatate dintre absolventi ajung sa se potriveasca (ca studii) locurilor de munca pe care le ocupa,” ne mai spune studiul citat.

Pe scurt, foarte multi dintre absolventi lucreaza fara sa fi fost antrenati sau pregatiti special pentru job-ul respectiv.

Ce este de retinut pentru tinerii absolventi este ca, chiar daca n-ati fost pregatiti special pentru un anumit job, dupa absolvire detineti totusi o serie de abilitati care pot fi transferate catre un nou rol. Angajatorii trebuie sa va ajute sa faceti acest lucru.

Lipsa experientei

O cerinta pe care o gasiti in anunturile multor angajatori este experienta. Acest element poate constitui un atu pentru unii candidati, dar pentru majoritatea nu este deloc asa.

Poate experienta sa ne asigure ca cel in cauza este potrivit pentru job si este ceea ce cauta angajatorul de atata timp?

Sa facem un exercitiu de imaginatie: candidatul specifica in CV trei ani experienta, ceea ce presupune ca in acea perioada a acumulat cunostinte si a dezvoltat abilitatile pe care le detinea deja.

Se poate insa ca anii specificati sa fi fost anii unei experiente nefaste, tranformate in rutina de zi cu zi. In acest caz poate angajatorul masura relevanta acestei experiente?

Experienta este de ani buni prezenta ca una din cerintele de baza in procesul angajarii. Ne intrebam de ce in locul ei nu se cauta elementele definitorii ale personalitatii candidatului sau evaluarea atitudinii fata de noul rol. N-ar putea astfel angajatorii sa gaseasca candidatul care se potriveste cel mai bine culturii organizatiei, indiferent de marimea ei?

Angajatorii invoca, de obicei, ca jobul respectiv si rolul jucat necesita o serie de abilitati care vin doar cu experienta. Totusi, sunt o serie de multe alte roluri care nu sunt asa de restrictive in ceea ce priveste abilitatile sau experienta.

Dincolo de abilitati si experienta sta CV-ul

Daca angajatorii raman doar la cele doua criterii mentionate mai sus fara sa caute si altceva in CV-urile pe care le au in fata, pierderea unui candidat cu real potential este mai mult ca sigura.

In acest punct intervine, din nou, modul cum ati scris si conceput CV-ul, dar mai ales felul in care va puneti in valoare calitati ca fluenta comunicarii, abilitatile legate de folosirea computer- ului, spiritul antreprenorial sau obisnuinta de a lucra in echipa.

Nu uitati ca acestea trebuie sa fie subliniate in CV, substituind lipsa unor abilitati sau a anilor de experienta.

Tot CV-ul poate oferi imaginea transferului de abilitati, mentionat mai sus, chiar in cazul trecerii de la o meserie la alta. Usurinta comunicarii interpersonale, aptitudini pentru lucru sub presiune si mai ales initiativa, sunt tot abilitati pe care sa le puneti in fata angajatorului.

Modul in care ati conceput si scris CV- ul il poate face pe angajator sa vada in voi siguranta prezentarii, atentia la detalii si creativitatea.