Cum arată joburile viitorului?

20.12.2022
4 min
Cum arată joburile viitorului?

Distribuie

Nimeni nu poate prezice cu exactitate care vor fi joburile viitorului, nici câte vor rămâne din cele existente azi, nici câte vor fi eliminate prin automatizare și robotizare.

Un lucru este cert: că, paradoxal, este necesar să ne pregătim pentru un viitor incert, iar competențele de bază vor fi agilitatea, flexibilitatea, adaptabilitatea, gândirea critică și analitică.

PWC vede patru lumi alternative, toate numite după culori diferite. O lume s-ar putea îndepărta de marile companii, deoarece noile tehnologii le permit companiilor mici să câștige mai multă putere. În alta, companiile ar putea lucra împreună pentru îmbunătățirea societății în ansamblu.

 

Hai să aruncăm o privire:

 

Lumea Roșie

Aici tehnologia va permite companiilor mici să profite de rezervoarele vaste de informații, competențe și finanțare. HR-ul nu va mai exista ca o funcție separată, iar antreprenorii se vor baza pe servicii externalizate. Va exista o concurență acerbă pentru talent, iar cei cu abilitățile solicitate dezvoltate vor primi cele mai mari recompense sau joburi.

 

Lumea Albastră

Corporațiile globale vor deveni mai mari, mai puternice și mai influente ca niciodată. Companiile văd dimensiunea și influența lor ca fiind cea mai bună modalitate de a-și proteja marjele de profit. Talentul de top este căutat și valorizat cu înverșunare.

 

Lumea verde

Ca reacție la opinia publică puternică, resursele naturale limitate și reglementările internaționale stricte, companiile vor promova o agendă etică și ecologică puternică.

 

Lumea Galbenă

Aici angajații și companiile vor căuta mai multă semnificație și relevanță. Angajații vor găsi autonomie, flexibilitate și împlinire în timp ce lucrează pentru organizații cu standarde etice și sociale puternice. Conceptul de salarizare corectă va predomina în viitorul muncii.

 

 

Conform studiilor independente publicate de CBRE și Genesis și unui raport în WSJ, locul de muncă în 2030 va fi foarte diferit de cel de astăzi. Iată o privire despre cum ar putea arăta munca în 2030:

 

1. Vor exista „locuri în care vom munci” (places to work), nu locul de muncă pe care îl știm – cele mai bune locuri vor avea diferite zone liniștite, astfel încât angajații să aibă posibilitatea de a alege unde doresc să lucreze, eliminând cu totul locurile alocate.

2. Organizații individuale mai mici – vor exista corporații mai mici. Având atâtea oportunități de colaborare, nu va fi nevoie să construiți o mare afacere costisitoare.

3. Mai puțină ierarhie - toată lumea va avea posibilitatea de a fi lider. Munca va prospera în echipe, nu cu șefi dictatori.

4. Se va pune un accent mult mai mare pe zona de wellness - birourile vor avea medii mult mai sănătoase, fie că este vorba de iluminat mai bun, zone de relaxare, camere de dormit, muzică, animale de companie la locul de muncă etc.

5. Nevoia unui rol de „buddy” (Chief of Work) – „buddy” va stabili cultura în organizație. Acest rol ar putea fi, de asemenea, printre cele mai bune locuri de muncă pentru viitor.

6. Planuri de clădire flexibile - când angajații ajung la clădirea lor de birouri, dispozitivele portabile le vor arăta pe ce etaj să meargă, iar acestea pot fi modificate pe baza datelor senzorilor.

7. La revedere, birou! – nu vor (mai) exista birouri fizice; angajații vor putea munci de oriunde și vor putea avea un birou simulat în fața ochilor lor.

8. Asistentul poate fi un robot – toți angajații de la toate nivelurile vor folosi asistență robotică în viitor, cum ar fi Siri sau Alexa, pentru a sorta e-mailurile primite, a programa întâlniri, a crea foi de calcul etc.

9. Brainstorming mai inteligent – ​​cele mai multe întâlniri vor avea loc între diferite grupuri de angajați, în mai multe locații sau în metaverse, permițând împărtășirea fără întreruperi a ideilor și brainstorming-ul pe fusurile orare.

10. Întâlnirile – întâlnirile vor putea avea loc prin căști virtuale și realitate augmentată.

 

Raportul de cercetare al McKinsey Global Institute a evidențiat primele trei seturi de abilități de care vor avea nevoie angajații pentru a-și asigura cele mai bune cariere pentru viitor.

 

Aceste abilități sunt:

 

1. Cognitive superioare - acestea includ alfabetizare și scriere avansate, gândire critică și abilități de analiză cantitativă și statistică. Medicii, contabilii, analiștii de cercetare și scriitorii le folosesc.

2. Sociale și emoționale - acestea includ comunicare avansată, empatie, adaptabilitate și capacitatea de a învăța continuu. Dezvoltarea afacerilor, programarea și consilierea necesită aceste abilități. Aceste locuri de muncă sunt cotate, de asemenea, ca fiind printre cele mai bune pentru următorii zece ani.

3. Tehnologice - această categorie include de la abilități IT de bază la avansate, analiza datelor și inginerie. Aceste abilități vor fi probabil cel mai bine plătite.

 

Cineva ar spune, și poate ar avea dreptate, să uitam ce știam despre lumea de acum 20, 30 de ani, pentru că absolut nimic nu va mai fi la fel. Și să ne pregătim cum putem mai bine, prin toate mijloacele educaționale pe care le avem la dispoziție, pentru viitor. Și aici nu ne putem plânge, căci accesul la instrumentele online și la informație a devenit mult mai rapid și mai facil în zilele noastre, totul este să le accesăm la maxima capacitate.

Cât despre câteva dintre joburile despre care acum câțiva ani nu știam nimic, iată câteva exemple:

Cyber security expert; Content creator/editor; Full Stack Developer; Blockchain developer; Metaverse product manager; Crypto community manager; UI/UX Designer; Robotics engineer; Flood risk engineer; Digital strategist; Wellness coach etc.

 

Articol inspirat de What Will Work Look Like In 2030? (fastcompany.com)

Citește toate articolele despre

Despre meserii Planificare carieră Găsește-ți job Workforce planning

Contributor Undelucram.ro

Corina Neagu

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro