Distribuie
De ce este mai ieftin să păstrezi angajații decât să-i înlocuiești

Într-o piață a muncii tot mai competitivă, companiile se confruntă tot mai des cu dilema: investim în retenția angajaților sau acceptăm inevitabilul și ne concentrăm pe recrutarea unora noi?
Studiile arată constant același lucru și mai precis păstrarea angajaților actuali este semnificativ mai puțin costisitoare decât înlocuirea lor. Dar de ce? Iată câteva puncte esențiale care explică acest fenomen și atuuri mai precis.
Acest lucru nu înseamnă că trebuie omisă angajarea a noi persoane în cadrul companiei. Aceste noi persoane aduc și pot aduce noi idei și aport care să crească eficiența, fiabilitatea, creativitatea și să îmbunătățească clar tot ce ține de activitatea pentru care urmează a fi angajați. În paralel cu acest aspect, retenția celor deja angajați este benefică pe termen lung, ținând cont de aspectele de mai jos și nu numai, iar partea de buget clar nu ar avea de suferit dacă proiectele și strategia de retenție sunt clare, abordabile, sunt cu adevărat în beneficiul angajatului și lasă loc mereu de creștere și perfecționare.
Costurile directe ale recrutării sunt uriașe:
- Publicarea anunțurilor de angajare pe platforme specializate (costuri de marketing);
- Timpul petrecut de echipa de HR pentru selecția candidaților;
- Interviuri multiple și evaluări tehnice;
- Angajarea unor agenții externe de recrutare (comisioane între 15–25% din salariul anual al noului angajat);
- Costuri administrative (contracte, onboarding, training etc.).
- Alte costuri care nu apar la începutul procesului de recrutare și pot apărea pe parcurs;
- Negocierea cu viitorul angajat, legată de beneficii, salarizare, aspecte ce țin de pachetul complet.
Estimat: Recrutarea unui angajat nou poate costa între 30% și 200% din salariul său anual.
Productivitatea scăzută a noilor angajați deoarece:
- Învață procesele interne;
- Se familiarizează cu echipa și cultura companiei;
- Trece printr-o perioadă de acomodare care poate dura între 3 și 12 luni (dacă are la dispoziție tot ce este necesar pentru onboarding, altfel aceste perioade pot crește semnificativ).
În acest timp, productivitatea sa este redusă comparativ cu un angajat vechi, care deja funcționează la capacitate maximă.
Pierderile indirecte pot ajunge la zeci de mii de euro în funcție de poziție acolo unde există impact direct al aportului asupra profitului sau venitului.
Pierderea cunoștințelor și a experienței interne:
- Pleacă și know-how-ul acumulat;
- Se pierde experiența practică dobândită în timp;
- Se pot pierde și relații construite cu clienții sau partenerii;
- Poate exista un impact negativ asupra moralului echipei rămase și atrage noi plecări interne sau externe.
Cunoașterea pierdută este greu de cuantificat, dar efectele sunt vizibile pe termen mediu și lung. Acest aspect este valabil de multe ori când angajați care au o anumită vechime pleacă din companie din diverse motive și nu există un succesor care a preluat acel know-how.
Impactul asupra culturii organizaționale:
- Creează instabilitate;
- Diminuează încrederea în leadership;
- Poate duce la scăderea loialității celor rămași;
- Se poate crea un efect de ecou organizațional, care trece pragul și altor departamente ce au lucrat cu angajații care au plecat, diminuând puterea de muncă.
În contrast, retenția angajaților contribuie la construirea unei culturi stabile, colaborative și productive.
Retenția este mai ieftină și eficientă:
- Programe de dezvoltare profesională;
- Creșteri salariale rezonabile și bonusuri de performanță, ținând cont de inflație și eventuale situații legate de taxe și impozite;
- Flexibilitate și beneficii extrasalariale;
- Recunoașterea meritelor și a loialității;
- Implicarea angajaților în decizii.
Costul retenției este controlabil, scalabil și se traduce direct în productivitate.
Loialitatea angajaților aduce stabilitate financiară:
- Este mai implicat un angajat loial;
- Are performanțe mai bune;
- Contribuie la retenția clienților prin calitatea muncii prestate;
- Devine, în timp, un ambasador al brandului de angajator, care se poate traduce în venituri adiționale și un flux de noi angajări sau talent pool.
Această loialitate nu se cumpără cu un salariu mai mare oferit de concurență, ci se câștigă printr-o relație echitabilă și un mediu de lucru sănătos.
Înlocuirea unui angajat costă nu doar bani, ci și timp, resurse și stabilitate. În schimb, păstrarea angajaților valoroși este o investiție sustenabilă, care produce randament pe termen lung. O cultură organizațională centrată pe oameni, care recunoaște efortul și oferă dezvoltare, va genera nu doar retenție, ci și creștere sănătoasă.
Un angajat fericit nu pleacă și este mai ieftin decât credem. Totul se traduce prin a putea ajuta la creșterea și înțelegerea acestora și evident acolo unde este nevoie, a aduce oameni la fel de valoroși pentru companie, care la rândul lor să ajute și mai mult compania cu idei scalabile și experiența diversă.
Citește toate articolele despre
Leadership concepts Leadership skills Workforce planning Organizational excellence Employee experience Employer branding HR MetricsContributor Undelucram.ro

Alin Banță
Mai multe articoleComentarii
0 comentarii

Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Leadership concepts
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro