Sunt team building-urile o pierdere de vreme? Unde gresesc angajatorii si cum se organizeaza intalnirea care intr-adevar construieste echipe

17.02.2016
2 min
Sunt team building-urile o pierdere de vreme? Unde gresesc angajatorii si cum se organizeaza intalnirea care intr-adevar construieste echipe

Distribuie

Team building-urile au avut perioada lor de glorie inainte de criza financiara din 2008, frecventa lor diminuandu-se ulterior, pe masura ce tot mai multe companii au redus drastic bugetele, pentru a fi reluate in ultimii ani, odata cu relansarea economica.


Concepute ca o modalitate de a petrece timp de calitate cu colegii, pentru ca acestia sa se cunoasca si in alt mediu in afara biroului si pentru a participa la activitati recreeative, care sa le puna in valoare calitatile si abilitatile, aceste iesiri cu colegii sunt percepute de angajati, de cele mai multe ori, ca o pierdere de vreme, din timpul lor liber, pe care si-ar dori sa-l petreaca mai degraba cu familia sau prietenii.

 

De cealalta parte, specialistii in resurse umane, desi apreciaza efectele benefice pe care un team building le are asupra angajatilor si a lucrului in echipa, sustin ca adesea angajatorii gresesc in organizarea acestor intalniri. Iar principala greseala este aceea ca majoritatea activitatilor din cadrul unui team building se bazeaza pe competitie intre colegi, de cele mai multe ori artificiala si fara sens.

 

Managerii isi doresc, in general, angajati care sa coopereze mai mult intre ei, care sa se integreze in echipa, sa lucreze bine impreuna si sa-si impartaseasca din cunostintele pe care la eu pentru a obtine impreuna rezultatele dorite. Cu toate acestea, trainingurile si team building-urile sunt deseori concepute pe ideea de competitie. Angajatii sunt impartiti in echipe care concureaza intre ele, iar accentul cade pe competitie, nu pe cooperare.

 

Din punct de vedere psihologic, este simplu de explicat de ce managerii organizeaza astfel lucrurile: competitia ii incita pe oameni sa-si doreasca sa castige cu orice pret, ceea ce ii face sa fie concentrati si activi, iar acest lucru este tot ceea ce-si doresc organizatorii unor astfel de activitati.

 

Specialiatii in resurse umane sustin insa ca exista si reversul medaliei in aceasta situatie: nu numai ca multe team building-uri sunt o pierdere de vreme, dar unele pot chiar sa fie nocive pentru echipa si pentru angajati. Iar cele mai mari probleme care pot aparea sunt urmatoarele:

 

Competitia nu creeaza experienta succesului pentru toti. Intr-un team building, cineva castiga, dar toti ceilalti participanti pierd, ceea ce le va induce ideea ca nu sunt suficient de buni, iar acest lucru le va scadea increderea in sine.

 

Competitia si dorinta de a castiga cu orice pret pot scoate ce e mai rau in oameni. Din dorinta de a castiga si de a obtine respectul sefului, cei mai multi dintre participanti vor incerca sa-i incetineasca pe ceilalti, sa le puna bete in roate sau chiar vor fi agresivi in limbaj si in comportament, pana la finalul competitiei. Unii vor incerca si sa triseze, iar toate aceste lucruri vor avea repercusiuni asupra relatiilor dintre colegi.

 

Oamenii invata mai putin atunci cand sunt in competitie. Studiile arata ca invatam mai putin cand suntem in competitie, decat atunci cand colaboram, lucru lesne de explicat din punct de vedere psihologic. Intr-o competitie, individul incearca sa dea ce e mai bun din el, dar fara a intra in contact cu ceilalti si fara a impartasi din cunostintele sale, pentru a nu-si ajuta concurenta. De cealalta parte, prin cooperare, fiecare impartaseste propriile cunostinte si experiente, iar in final fiecare membru al echipei isi imbogateste cunostintele cu informatii noi.

 

Competitia incetineste performanta. Contrar a ceea ce gandeste majoritatea, competitia nu aduce valoare adaugata, ba chiar incetineste performanta, in special din cauza faptului ca nu incurajeaza lucrul in echipa si schimbul de cunostinte.

 

Team building-urile pot fi o pierdere de vreme. Daca intalnirile cu colegii se concentreaza mai mult pe competitie si pe recompensarea castigatorilor si mai putin pe invatare, team building-urile nu sunt decat niste evenimente la care doar cei care castiga se simt bine, iar ceilalti se intorc acasa cu sentimentul invinsului si fara a-si fi imbunatatit cunostintele.

 

Cum se organizeaza team building-ul care intr-adevar construieste echipe?

 

Întreg articolul poate fi citit accesând sursa.

Citește toate articolele despre

Leadership skills Organizational excellence Employee experience

Articol scris de:

HRP

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro