"Yes Man", angajatul modelat de criza

06.06.2012
3 min
"Yes Man", angajatul modelat de criza

Distribuie

Teama de a ramane fara serviciu ii determina pe tot mai multi angajati sa accepte orice sarcina trasata de sef, chiar daca e absurda sau contraproductiva.

 

Intr-o perioada de criza economica prelungita, in care locurile de munca sunt din ce in ce mai putine, iar concurenta pe cele existente din ce in ce mai mare, atitudinea multor angajati s-a modificat. Mai exact, sustin specialistii, au devenit timizi si umili in fata sefilor, accepta si executa imediat orice li se cere, pe scurt, s-au transformat in salariati de tip „Yes Man" - adica cei care spun intotdeauna DA, chiar si atunci cand mintea si constiinta lor „striga" NU.  
La prima vedere, seful care are in subordine numai angajati de tip „Yes Man" ar trebui sa fie fericit. Autoritatea lui nu este contestata de nimeni, la fel inteligenta sau oportunitatea deciziilor lui.

Din pacate pentru el, insa, o echipa formata din oameni care, de teama concedierii, il aproba in tot ce spune si face nu este si productiva. Mai mult - spune americanul Shannon  Kalvar, specialist in recrutare in cadrul companiei Cummins, un gigant in industria mondiala a motoarelor - „Yes Man"-ul indeplineste, de obicei, doar trei sferturi din sarcinile care-i revin. Motivul? Individul este prea stresat, iar stresul afecteaza performanta, explica Kalvar, bazandu-se pe o experienta indelungata.

Portret de victima

Cand perspectiva concedierii planeaza permanent asupra angajatului, acesta va adopta un comportament diferit de cel real, in incercarea de a „supravietui". „Teama de pericol, in cazul acesta frica de a ramane fara un venit sigur, ii induce individului o atitudine submisiva fata de cei care pot lua decizii asupra destinului sau. Astfel, isi va concentra atentia asupra sefului: sa-i intre in gratii prin orice mijloace si mai ales sa nu-l supere", spune psihologul Keren Rosner.

Ionut P. (34 de ani), salariat al unei multinationale cu sediul in Bucuresti, recunoaste ca atitudinea lui fata de superiori s-a schimbat radical in ultimii ani, trecand de la ipostaza de angajat rebel la cea de „Yes Man" perfect. „In urma cu trei ani, eu si sotia mea am facut un credit de 70.000 de euro si ne-am cumparat un apartament. Rata este uriasa, aproape cat leafa mea, dar daca n-o platim ramanem fara casa. Imediat dupa ce am luat imprumutul, la serviciu lucrurile s-au inrautatit.

 Zeci de oameni au fost restructurati, salariile au fost diminuate, iar volumul de munca a crescut pentru a compensa lipsa de personal. In acelasi timp, mizand pe disperarea celor ramasi de a-si pastra jobul, sefii au ridicat nivelul pretentiilor si se cred «dumnezei». In fiecare zi, primesc o multime de sarcini aberante, inutile sau complet neproductive pentru firma, dar tac si execut. Daca ridic glasul, ma dau afara si raman fara casa", povesteste Ionut.  

Toata lumea pierde

Urmarile unei atitudini fortate de tip „Yes Man" sunt daunatoare atat pentru angajat, cat si pentru companie. „Un salariat aflat in aceasta situatie ajunge repede la nemultumiri si la tensiuni foarte nesanatoase pentru echilibrul psihic si pentru viata lui in general", arata psihologul Keren Rosner. „Faptul ca nu indrazneste sa-si contrazica seful, chiar si cand se impune asa ceva sau cand este convins de adevarul opiniei sale, il face sa simta furie si neputinta. Ajunge sa sa dezvolte resentimente fata de sef si sentimente de depreciere fata de sine", mai puncteaza Rosner.

In aceste conditii, randamentul profesional al „Yes Man"-ului scade vertiginos, fapt remarcat de specialistul in recrutare Shannon Kalvar. „Acest tip de persoana pare angajatul ideal. Pare sa accepte fericit orice misiune, nu provoaca probleme si nu se cearta cu nimeni. Insa, din nefericire, el nu este decat o bomba cu ceas, care asteapta momentul potrivit pentru a strica lucrurile", scrie Kalvar pe techrepublic.com. Acesta sustine ca „Yes Man"-ul are tendinta de a accepta un volum de munca mai mare decat este in stare sa realizeze. „Pentru ca-i este teama sa zica nu, isi va asuma sarcini suplimentare pe care nu le poate duce la capat, ceea ce inseamna un motiv in plus de stres pentru el. Astfel, are toate sansele sa faca treaba prost", conchide specialistul. ;

"In fiecare zi, primesc o multime de sarcini aberante, inutile sau complet neproductive pentru firma, dar tac si execut. Daca ridic glasul, ma dau afara si-mi pierd casa.'' Ionut P. 34 de ani, Bucuresti

"Frica de a ramane fara job ii induce individului o atitudine submisiva fata de cei care pot lua decizii asupra destinului sau.'' Keren Rosner psiholog

Ponturi pentru sef, sfaturi pentru salariat

Specialistul in recrutare Shannon Kalvar spune ca un colectiv de angajati de tip „Yes Man" este neperformant. Pentru a elimina acest gen de atitudine, seful trebuie sa stabileasca pentru fiecare salariat obiective saptamanale, lunare si trimestriale clare, strict in limitele fisei postului. De asemenea, superiorul va defini exact conditiile in care angajatul isi poate asuma sarcini suplimentare, cat si modul in care acestea vor fi rasplatite.  De partea cealalta, salariatul ar trebui sa conceapa un plan personal de lucru, cu fiecare insarcinare de serviciu si timpul pe care-l considera necesar pentru indeplinirea lor. Pe cat posibil, el va evita orice directiva care depaseste granitele acestui plan.

 

Citește toate articolele despre

Misiune

Articol scris de:

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro