Valoris Center Valoris Center
Valoris Center

Valoris Center

3.03

394 evaluări

Adaugă evaluare
Tel.: 021.529.9929
Site: www.valoris.ro

Empatia in leadership

10.11.2022

Empatia in leadership

Ce calitati trebuie sa aiba un lider in 2022? Evident, abilitatile de organizare, de prioritizare a task-urilor, precum si capacitatea de a motiva echipa sunt importante. Cu toate acestea, empatia este o calitate adesea trecuta cu vederea. Empatia se transforma intr-o abilitate foarte importanta pentru ca un lider sa coordoneze eficient o echipa fericita si productiva.

Pentru maximizarea rezultatelor si motivarea echipei, un lider trebuie sa demonstreze empatie fata de echipa, in concordanta cu situatiile fiecarui membru.

Pentru multi dintre noi, stresul este un factor major, intalnit la locul de munca, dar si acasa.  Atunci cand stresul devine o obisnuinta la job si in viata privata, oamenii ajung sa experimenteze sentimente de epuizare, iar randamentul scade. De la inceputul pandemiei de Covid-19, cu totii am trecut printr-un roller coaster de emotii: suparare, anxietate, stres. Aceste emotii negative reduc performantele profesionale si creeaza dificultate in desfasurarea activitatilor zilnice.

Mai mult, oamenii stresati la locul de munca simt efectele atat in ceea ce priveste calitatea somului, cat si in relatiile cu cei din jur.

Un studiu Catalyst demonstreaza ca empatia este un element crucial la locul de munca. Leadership-ul bazat pe empatie aduce rezultate pozitive pentru companie si imbunatateste starea de spirit si rezultatele individuale.

Conform acestui studiu:

  • 61% dintre respondenti au remarcat ca se simt mai creativi atunci cand liderii lor sunt empatici
  • 76% dintre persoanele care au simtit empatie din partea managerului s-au simtit mai implicate la locul de munca
  • Retentia angajatilor creste: peste 50% dintre femeile care au simtit empatie din partea liderului, au declarat ca nu se gandesc sa isi dea demisia, atata timp cat sunt respectate si apreciate
  • 86% dintre respondenti au simtit o imbuntatire a raportului work-life, datorita empatiei demonstrate de liderul lor.

Industria Customer Care este despre oameni: parteneri, angajati si clienti. O companie a carei cultura organizationala este bazata pe empatie va avea mereu rezultate bune si angajati fericiti. Liderii empatici sunt cei care pot transmite empatia oamenilor din echipele lor, iar acestia o vor folosi pentru interactiunile cu clientii finali.

Liderii empatici sunt cei care isi arata interesul fata de starea emotionala a membrilor echipei, ii asculta, ii inteleg si raspund intr-un mod empatic atunci cand acestia trec prin situatii mai dificile in activitatea profesionala sau in viata personala. Nu exista un mod general valabil prin care sa demonstrezi empatie. Aceasta calitate trebuie sa vina natural, iar raspunsul sa fie autentic, sa arate ca intelegi emotiile si ca esti prezent.

In cadrul companiei Valoris sunt organizate traininguri pe teme de leadership si empatie. Aceste cursuri ii ajuta pe manageri sa inteleaga mai bine cum sa reactioneze in anumite situatii. De asemena, invata si cat de important este sa stie ca membrii echipei lor se simt bine si lucreaza cu drag.

Cum arata un lider empatic?

  • Este usor de abordat

Un lider empatic este vazut ca o persoana la care membrii pot apela cu incredere pentru suport si indrumare. Pentru liderul empatic, partea umana este mai presus de ierarhie.

  • Acorda atentie si ii face pe colegi sa se simta apreciati

Arata interes fata de viata, gandurile si sentimentele membrilor echipei sal. Vine cu solutii sau sugestii pentru anumite provocari pe care acestia le intampina.

  • Evalueaza starea echipei ca intreg

Un lider empatic ii implica pe toti membrii echipei in luarea deciziilor. Cere si ofera feedback cu privire la comunicare si la distribuirea task-urilor.

  • Este flexibil

Este capabil sa se adapteze. Ia in considerare ideile celor din jur si face schimbari in functie de situatie.

  • Motiveaza si sustine autonomia in echipa

Liderul empatic ii face pe colegi sa simta ca parerea lor este importanta. Ii incurajeaza sa vorbeasca, sa vina cu idei, sa preia task-uri complexe si ii ajuta atunci cand au nevoie.

 

Cum devii un lider empatic?

  1. Ai grija de tine

Ca sa poti demonstra empatie si sa coordonezi o echipa catre rezultate bune, este important sa ai grija de sanatatea ta, atat mintala cat si fizica.

  1. Priveste si asculta

Fii prezent/a, arata interes si ia-ti timp sa asculti echipa cu adevarat, sa le arati ca iti pasa. Pune intrebari si nu ezita sa iti exprimi sentimentele.  Tine cont si de semnalele non-verbale (gesturi, mimica, limbajul trupului) daca vrei sa iti dai seama de starea unei persoane.

  1. Fii un exemplu

Suportul acordat  unei persoane trebuie sa vina insotit de compasiune si actiune, iar astfel de gesturi sunt privite ca exemplu de ceilalti colegi.  Astfel, acestia se vor simti mai implicati, respectati si apreciati. De multe ori nu ne aducem aminte ce ne-a spus o persoana, dar ne aducem aminte cum ne-a facut sa ne simtim.

  1. Ofera suport atunci cand oamenii au nevoie

Atunci cand un coleg are o zi mai grea si este evident ca se simte epuizat, alege sa preiei sau sa delegi sarcina respectiva. De asemenea, poti sa ii acorzi cateva minute in care sa vorbiti, pentru a observa starea sa de spirit si sa te gandesti cum poti ajuta. De multe ori este important doar sa aratam ca suntem disponibili sa ascultam, sa ii oferim persoanei o pauza sau o solutie pentru situatiile dificile intampinate.

  1. Recunoaste meritele echipei

Incurajarile si aprecierile constante cu privire la activitatea desfasurata fac ca persoanele sa se simta pretuite la locul de munca si le ofera un sentiment de apartenenta. De asemenea, feedback-ul constructiv oferit la timp si intr-un mod profesional, dar intelegator, ajuta la imbunatatirea rezultatelor si la cresterea sentimentului de apreciere.

 

Empatia este adesea trecuta cu vederea sau considerata o trasatura prea putin importanta la un lider, dar putem spune ca este chiar cea mai importanta abilitate, pentru o coordonare eficienta si o echipa fericita.

In concluzie, empatia este o unealta foarte utila pentru un lider si un catalizator al comunicarii deschise la nivel de echipa. Un comportament empatic afisat de lider ii va face pe angajati sa se simta intelesi si apreciati, iar acestia vor deveni mai loiali si mai fericiti la locul de munca.