Dinamica pieței muncii a crescut considerabil în ultima perioada. Pandemia de COVID-19 a adus modificări majore și destul de imprevizibile. Lucrurile par a fi mai nesigure ca niciodată. Partea bună este că această perioadă de tranziție, poate reprezenta o oportunitate pentru dezvoltarea unor calități individuale care sunt utile pentru a fi cât mai puțin afectați. 

În acest articol vom vorbi despre Soft Skills: Ce sunt ele? De ce sunt importante? și Pe ce anume ar trebui să ne axăm în contextul actual?

 

Ce înseamnă Soft Skills?

Soft Skills reprezintă acele calități care sunt personale și care ne diferențiază de ceilalți. Ele sunt rezultatul personalității, al unor obiceiuri pe care ni le-am construit sau ne-au 

fost impuse, sau pot deriva din alegerea unui stil de viață. 

Nu pot fi cuantificate sau certificate, de aceea angajatorilor le este uneori dificil să le identifice, în urma interviului. Din această cauză, multă vreme au fost considerate neimportante. Printre cele mai căutate Soft Skill-uri se numără: creativitatea, comunicarea, managementul timpului, încrederea în sine, flexibilitatea și adaptabilitatea sau lucrul într-o echipă.

 

Soft Skills vs Hard Skills?

Pentru a înțelege și mai bine despre ce este vorba, haideți să vorbim puțin despre Hard Skills. Acestea reprezintă suma abilităților și capacităților, venite ca rezultat al calificărilor dobândite în urma studiilor, a unor programe specifice de pregătire profesională sau a joburilor anterioare. 

Spre deosebire de Soft Skills, Hard Skills sunt considerate cerință obligatorie, de bază și pot fi certificate. De exemplu, pentru a lucra în domeniul IT, trebuie să cunoaștem un anumit limbaj de programare. De asemenea, Hard Skills sunt utile pentru un anumit job, în vreme ce Soft Skills ne ajută și atunci când vrem să facem reconversie profesională.

 

De ce Soft Skills sunt importate și fac diferența? 

Piața muncii a devenit foarte competitivă, în special după efectele create de pandemie. Sunt din ce în ce mai mulți candidați pentru un job, selecția realizându-se drastic, mult înainte de oportunitatea unui la interviu. De aceea trebuie să înveți cum să-ți faci un CV atractiv, incluzând Soft Skillurile. Diferența dintre a fi angajat la un loc de muncă și a rămâne acolo, este făcută și de Soft Skilluri.

Studiile arată că un om schimbă între 5 și 11 joburi în decursul unei vieți. Șansa de a activa într-un domeniu, altul decât cel pentru care te-ai pregătit, este destul de mare. Acest lucru se întâmplă și datorită dezechilibrului creat între sistemul educațional, care oferă anual mai mulți tineri pregătiți într-un anumit domeniu, decât cerințele reale ale pieței muncii. Trebuie să fii adaptabil și flexibil pentru a putea găsi jobul dorit.

În 2030, se preconizează că abia 20% din joburile pe care astăzi le cunoaștem, vor mai exista. Societatea se schimbă, dintr-una de manufactură, într-o societate robotizată și digitalizată. Pregătirea forței de muncă trebuie să aibă ca prim obiectiv dezvoltarea Soft Skillurilor, care vor face diferența între ceea ce se poate realiza doar cu ajutorul resursei umane și digitalizare.

 

Topul celor mai căutate 5 Soft Skilluri

 

1. Adaptabilitate

În perioada pandemiei, a fi adaptabil a ajutat enorm, mai ales pentru cei care și-au mutat jobul acasă. De asemenea, chiar din momentul interviului, angajatorul poate testa această calitate, prin disponibilitatea ta de a fi flexibil. 

Putem îmbunătăți această capacitate schimbând perpectiva asupra lucrurilor pe care le avem. Căutam mai mult de o soluție pentru a rezolva o problemă, lucru care ne antrenează creierul să vadă posibilități. 

Cine este adaptabil, nu este speriat de apariția unei probleme și va ști cum să o gestioneze. Va rămâne productiv, fiind capabil să își găsească imediat confortul de lucru.

 

 

2. Creativitate

Pe cei mai mulți, a fi creativ îi duce cu gândul la artă. Când ești creativ nu înseamnă că trebuie să pictezi sau să scrii poezii. Nu doar artiștii sunt creativi. Creativitatea înseamnă perspectivă, capacitatea de a face conexiuni și înțelegerea intuiției personale. 

Putem îmbunătăți creativitatea, experimentând și aflând în permanență lucruri noi, dezvoltând imaginația. Dacă adaptabilitatea ne ajută atunci când trebuie să găsim soluții cu resursele deja existente, creativitatea se bazează pe - Think outside the box. Caută soluții acolo unde te aștepți mai puțin și fă conexiuni!

Cine este creativ, are întotdeauna soluții productive- unice. Un angajat creativ este de ajutor atunci când vine vorba de concurență.

 

3. Time Management

Capacitatea de a fi organizat este cea cu care te întâlnești măcar o dată în viață. Fie în copilărie, atunci când înveți să-ți împarți timpul, fie în perioada școlii, atunci când trebuie să fii eficient în a învăța pentru examene. Totuși, foarte puțini dintre noi sunt capabili să se organizeze. În perioada pandemiei, datorită opțiunii remote a angajatorilor, mulți au avut probleme în a gestiona corect timpul, astfel încât să nu perturbe echilibrul dintre viața personală și job.

Putem îmbunătăți această capacitate planificând timpul și prioritizând activitățile cu ajutorul celebrelor - To Do lists. Astfel, putem identifica pierderile de timp și putem câștiga mai mult timp pentru noi. O persoană productivă, își setează timpul și planul de lucru, evită întreruperile și socializarea excesivă și învață să gestioneze perfecționismul.

Cine este foarte bine organizat, va termina lucrurile la timp și va rămâne echilibrat. Nu va fi un om ocupat, ci un om productiv. 

 

4. Comunicare

Cei mai mulți dintre noi considerăm că știm să comunicăm. Totuși, asta nu se rezumă la a ști să vorbim sau să scriem. O atitudine pozitivă, comunicarea eficientă a informațiilor, capacitatea de a asculta și de a filtra lucrurile, persuasiunea și mijloacele de comunicare non-verbală sunt unele dintre cerințele obligatorii atunci când vine vorba de comunicare.

Putem îmbunătăți capacitatea de comunicare exersând mijloacele acesteia. O comunicare defectuoasă se datorează și lipsei de concentrare pe subiect. Diferența dintre a asculta și a auzi trebuie, înțeleasă. Fă exerciții prin a povesti prietenilor despre anumite lucruri, păstrând esențialul. Încearcă să îi convingi și să le captezi atenția. 

Cine știe să comunice, este înțeles și înțelege cu ușurință. Are capacitatea de a sintetiza, fiind productiv și câștigând timp. În relația cu clienții, este eficient datorită clarității, a felului plăcut  de a fi, folosind tehnici de persuasiune verbale sau non-verbale. 

 

5. Încrederea în sine

A avea stimă de sine în valori optime, ne transformă în oameni echilibrați. Tot ceea ce înseamnă echilibru, atrage și construiește relații bazate pe încredere. Atunci când nu avem încredere în noi, nu suntem productivi, devenim perfecționiști, încercăm să tindem spre ceva ce nu e autentic, suntem critici și nu suntem capabili să îi susținem pe cei din jurul nostru.

Putem îmbunătăți încrederea în noi, imaginandu-ne că suntem persoana care dorim să fim. Identificăm care sunt piedicile în a realiza acest lucru și încercăm să ne asumăm riscuri. Încercați să faceți cât mai multe lucruri care vă sperie, depășind fricile. Renunțați la critică și încercați să ajutați pe cineva.

Cine are încredere în sine își asumă cu ușurință riscuri, ceea ce înseamnă că este pregătit să facă față oricărei provocări. Este un bun coleg, pentru că nu privește pe cel de lângă el drept inamic. Poate fi un bun manager, atrăgând oameni care să îi ofere încredere. Are libertate, este productiv și mereu cu o energie bună.

 

De ce Soft Skills?

Orice angajator vrea să își selecteze colegii din rândul persoanelor care au astfel de capacități. Sunt foarte mulți oameni bine pregătiți profesional și, totuși, cei care au aceste calități sunt cei aleși. De ce? O persoană care deține astfel de calități este credibilă, eficientă, productivă, știe să gestioneze problemele, se adaptează ușor într-o echipă, este respectată și apreciată și e capabilă să obțină rezultate spectaculoase în timp scurt.