COVID 19 ne-a schimbat viața și modul de a muncii. Unii dintre noi suntem ”norocoși” dacă mai avem un job la care să meargem zi de zi, comparativ cu milioane de oameni care s-au trezit șomeri peste noapte. 

Asaltați, tot timpul, de știri, zvonuri, decizii și ordonanțe, indiferent unde priviți sau ascultați, simțiți presiunea exercitată de COVID 19. Consecința acestei presiuni: scade motivația pentru muncă, diminuând progresiv capacitatea de concentrare a fiecăruia dintre noi.

Chiar în condițiile actuale  de stres acut, care afectează memoria muncii, specialișii în psihologie ne încurajează afirmând: ”Acesta poate fi momentul în care munca  să devină o distracție pozitivă”

Indiferent de presiunea existentă angajatorii așteaptă același randament superior al muncii voastre.

Care ar fi modalitățile prin care să diminuăm efectele presiunii și să ne menținem puterea de concentrare?

 

   1. Limitați cantitatea de știri

Noi suntem în contact direct cu stresul provenit de la updatarea continuă a informațiilor primite. Chiar și în aceste condiții, nu uitați că sunteți liberi să priviți sau să ascultați și alte lucruri.

Atunci când ajungem să ne concentrăm asupra ceva ce nu se află sub controlul nostru riscăm înmagazinarea unor noi doze de stres. Nu treceți dintr-o extremă în alta, doar limitați vizionarea sau ascultarea știrilor la câteva minute, cel mult de două ori pe zi. Așteptați să se termine ziua de lucru și evitați să vă expuneți știrilor înainte de culcare. Dacă nu procedăm în acest mod concentrarea din ziua următoare de lucru va fi diminuată. Totuși, ce facem după ce venim de la birou sau când terminăm programul de lucru? Ascultăm muzică, citim, reparăm sau chiar demontăm ceva.

 

   2. Acceptați doar știrile din surse sigure

Este inutil să mai vorbim despre necesitatea validării știrilor puse în circulație. Marile platforme au anunțat că vor lua măsuri, dar numărul de știri neverificate este încă foarte mare.

Rezolvarea acestui tip de probleme constă în credibilitatea și fiabilitatea sursei știrilor, altfel stresul este amplificat de confuzie și panică. Pentru a fi siguri de validarea unui act guvernamental consultați Monitorul Oficial al României. Ce este tipărit reprezintă forma finală a unui act, decizii, măsuri etc.

 

   3. Concentrați-vă asupra părților pozitive

Suntem pe muchie de cuțit, suntem speriați și ne este teamă să privim spre viitor. Acțiunile de colectare, donare, ajutorare a celor nevoiași sau în vârstă, toate acestea ne ajută să privim partea pozitivă a lucrurilor și să ajutăm la rândul nostru. 

 

   4. Respirați corect

S-a demonstrat științific: 10 inspirări și expirări adânci ale aerului diminuează considerabil anxietatea. Nu costă nimic să faceți acest exercițiu și durează foarte puțin timp. Inspirați pe nas și expirați pe gură (respirația diafragmei) și veți obține o îmbunătățire a concentrării atenției. Puteți face acest exercițiu oriunde, inclusiv în cursul unei zile de lucru, după ce ați citit știrile sau vă pregătiți pentru o nouă zi la birou.

 

   5. Faceți mișcare

„Spargeți” ziua de lucru și monotonia distanțării sociale prin mișcare. Profitați de diminețile când sunteți liberi, de aerul proaspăt și razele soarelui pentru a vă revigora. Vă așteaptă o nouă zi.

Cel mai sănătos medicament este exercițiul fizic. Orice formă a exercițiului fizic (afară sau în casă) reduce supărarea, crește potențialul gândirii și induce calmul. Profitați de orice posibilitate de mișcare, de orice acțiune care vă mobilizează corpul și vă pune mintea la lucru.

 

   6. Stabiliți o anumită rutină

Un renumit psihoterapeut afirma recent: „Oamenii prosperă prin program și rutină. Treziți-vă la aceeași oră cum o faceți de regulă și parcurgeți aceeași rutină a începutului de zi.” Dacă vă dați seama că nu mai aveți același program, creați o altă versiune, care să fie adaptată la noile condiții de lucru.

Pentru îmbunătățirea concentrării, în special dacă acum lucrați de la domiciliu, încercați să vă amenajați spațiul de lucru cât mai departe de fotoliul sau canapeaua unde stăteați la TV.

Regândirea zilei de lucru are în centru sincronizarea responsabilităților cu timpul în care concentrarea atenției voastre este optimă. Acasă, profitați de momentele în care este liniște.

Natura umană, prin construcția ei, pune sub semnul întrebării circumstanțele. Când simțiți că vă abateți de la program, reveniți la prezent. Nu putem să schimbăm trecutul sau să facem predicții sigure asupra viitorului, dar putem face o diferență în prezent.

 

   7. Cereți ajutorul dacă simțiți nevoia  

Nu este nimic deplasat (în condițiile date) să cereți ajutorul la primele semne de anxietate sau de stres accentuat(nu aveți poftă de mâncare,suferiți de tulburări ale somnului sau vi s-a diminuat atenția etc.) Apelați la un profesionist, chiar dacă contactul direct nu este posibil, folosiți serviciile online. 

 

   8. Nu fiți duri cu propria persoană

Porniți de la ideea că este o situație fără precedent și toți suntem cam în aceeași situație. E normal să nu fim perfecți, să nu fim pe aceeași undă cu familia, prietenii sau colegii de muncă. Cum, de asemenea, se înscrie în normalitate imposibilitatea de a fi concentrați tot timpul.

Distanțarea socială nu înseamnă autoizolare totală. Avem mijloacele tehnice să ne auzim, să ne vedem, să facem cât mai mult pentru a ști că nu suntem singuri.

 

NOTĂ Informațiile conținute de acest material provin din materialele publicate de Anxiety and Depression Association of America și World Health Organization.