În prezent, România se confruntă cu o criză a forței de muncă fără precedent. Aceasta se datoreză, pe de o parte, plecării masive a românilor în străinătate, iar pe de altă parte, declinului demografic tot mai accentuat.

Dacă în anii precedenți simțeam lipsa candidaților cu studii superioare, astăzi simțim o lipsă de personal în toate domeniile, de la IT până la personalul de serviciu. 

În acest context, procesele de recrutare devin din ce în ce mai lungi (pozițiile deschise pot rămâne neocupate chiar și luni de zile), companiile irosesc tot mai mulți bani în încercarea de a atrage talente (cele mai multe apelează la agenții de recrutare, care nu sunt deloc ieftine), iar calitatea candidaților este în continuă scădere.

Așadar, recrutorii trebuie să se folosească de toate resursele pe care le au la dispoziție pentru a atrage (și a reține!) candidații de care au nevoie. O posibilă soluție la această problemă este implementarea unui program de referral.

 

Ce este un program de referral?

Un program de referral este un proces prin care angajatorii le cer angajaților să recomande o persoană care s-ar potrivi pentru una dintre pozițiile deschise. Dacă persoana recomandată este angajată, angajatul este răsplătit.

 

Cum funcționează un program de referral?

În cadrul unui program de referral angajații sunt motivați să recomande persoane pe care le cunosc pentru pozițiile deschise în companie. 

Deși cei mai mulți angajatori oferă diverse sume de bani angajaților care vin cu recomandări, un studiu LinkedIn arată că doar 6% dintre angajați fac recomandări pentru a primi bani.

Așadar, pentru ca un astfel de program să funcționeze optim, este necesar ca recrutorii să reușească să îi motiveze pe angajați să facă recomandări.

 

De ce să implementezi un program de referral

Un program de referral implementat corect aduce multe beneficii angajatorilor. Iată la ce avantaje și dezavantaje se pot aștepta departamentele de HR.

 

Avantajele unui program de referral pentru angajați

Economie de timp și de bani: deși stimulentele oferite angajaților costă și ele bani, valoarea acestora nu este nici pe departe la fel de mare precum costurile unei agenții de recrutare. În ceea ce privește timpul, recrutorii nu vor mai avea de evaluat decât CV-urile candidaților recomandați.

 

Profilele candidaților vor fi asemmănătoare cu cele ale angajaților actuali: cine se aseamănă se adună, nu? Nimeni nu vrea să se facă de rușine recomandând persoane nepotrivite. Așadar, persoanele recomandate vor fi cu siguranță suficient de bine pregătite. În plus, recrutorii nu trebuie să își facă griji că acestea nu se vor integra în colectiv - deja se înțeleg foarte bine cu persoana care le-a recomandat.

 

Anunțul tău va ajunge la mai multe persoane: dacă fiecare persoană din companie distribuie anunțul, cu siguranță acesta va ajunge la mai multe persoane decât ar putea strânge o agenție de recrutare. 

 

Angajații sunt mai persuasivi decât recrutorii: este binecunoscut faptul că IT-iștii „fug” de recrutori. Este valabil pentru toate industriile. Însă dacă un prieten le recomandă un job, aceștia sunt mai dispuși să vină la interviu.

 

Dezavantaje

Pot apărea discuții: atunci când persoana recomandată este foarte apropiată de angajat se pot forma „bisericuțe”. În timp, acestea pot dăuna mediului de lucru.

 

Lipsă de diversitate: membrii unei echipe ar trebui să se completeze reciproc. Dacă aceștia se aseamănă prea mult (persoanele recomandate au un profil similar angajaților actuali), echipa va duce lipsă de opinii și idei diferite. 

 

Lipsa de sustenabilitate: deși un program de referral poate fi foarte eficient, acesta nu poate înlocui restul strategiilor din arsenalul unui om de HR.

 

Cum să implementezi un program de referral în recrutare

Un program de referral poate fi implementat în 4 pași simpli:

 

Pasul 1: Planificarea

În această etapă, compania trebuie să:

- își evalueze nevoile și resursele;

atribuie resursele disponibile;

- își seteze obiective.

Acest lucru poate fi făcut dacă recrutorii răspund la următoarele întrebări:

- Care sunt pozițiile deschise?

- Care este profilul candidatului ideal?

- Care este cultura organizațională a companiei?

- Ce îi motivează pe angajați să recomande persoane?

- Care sunt rezultatele așteptate?

- Dispunem de resursele necesare pentru a ne atinge obiectivele setate?

 

Pasul 2: Schițarea procesului

Cel mai important lucru de care angajatorii trebuie să țină cont este faptul că un program de referral trebuie să fie simplu. Cu cât procesul este mai anevoios, cu atât acesta va descuraja implicarea angajaților.

De asemenea, acesta trebuie să fie consistent, transparent și corect pentru a nu lăsa loc de discuții. 

La acest pas se va stabili și cum vor fi răsplătiți angajații care fac recomandări.

 

Pasul 3: Promovarea

Un program de referral nu poate funcționa dacă nimeni nu știe de el. Așadar, acesta trebuie promovat.

Câteva idei pentru un start reușit sunt:

campanii de promovare (aici poate fi implicat și departamentul de marketing);

petreceri la birou la care angajații să aducă un prieten (acesta este un mod informal de a intervieva potențiali candidați).

 

Pasul 4: Menținere

Rezultatele nu vor apărea din prima zi, însă companiile trebuie să persevereze și să își mențină angajații motivați.

Iar pe măsură ce rezultatele vor începe să apară, acestea trebuie măsurate pentru a stabili ce poate fi îmbunătățit
 

Ținând cont de contextul socio-economic actual, implementarea unui program de referral poate deveni un real ajutor în procesul de recrutare. Implementat corect, acesta poate scădea costurile companiei și în același timp să ajute la creșterea calității candidaților.