Fie ca ne aflam la birou sau acasa, fara sa ne gandim, luam anumite decizii, care ne afecteaza.

- De la email, la folosirea social media luam decizii la care nici nu ne gandim;
- De la statul la computer toata ziua, la a evita participarea la o intalnire cu prietenii luam alte decizii gresite;
- Totusi, cu putin ajutor, putem cel putin imbunatatii deciziile si, in consecinta, sa ne facem o zi mai buna.

Deciziile gresite, fie la birou, fie acasa, apar ca urmare a faptului ca numai stam sa ne gandim cu adevarat la ele, le luam direct, fara a ne mai preocupa de consecinte sau de faptul ca nu reprezinta o solutie, un raspuns corect la o anumita situatie.

Un exemplu foarte simplu: cum ajungem la birou scoatem telefonul si-l punem pe masa de lucru sau „rontaim” ceva in loc de micul dejun. Nu reprezinta cele mai bune alegeri pe care putem sa le facem.

1.    Abordam obiectivele usoare ale zilei

Este gresit. Trebuie inceput cu cele grele.

Toate cercetarile facute referitor la capacitatea noastra de munca dovedesc ca pe parcursul zilei aceasta se diminueaza constant. Din acest punct de vedere este rational sa incepeti ziua cu problemele care va solicita mai multa atentie si concentrare.

Nu uitati ca pe parcursul zilei pot aparea si situatii conflictuale sau urgente care va „mananca” din energie. Vointa si atentia nu sunt resurse nelimitate, sunt finite. Daca le epuizati in lucruri marunte, pana la sfarsitul zilei numai rezolvati nimic major.

2.    Constant va verificati emailurile

Exista un clopotel (nu uitam nici de semnalul sonor al calculatorului) caruia nu putem sa-i rezistam. In acel moment, renuntam la ce lucram, intidem mana dupa telefon sau verificam pe computer ce am primit.

Trecerea de la ceea ce lucrati, la rezolvarea unui alt lucru, asa numitul multitasking, mareste cu 40% timpul de rezolvare al problemelor curente si va diminueaza constant eficienta.

Regula nr. 1: cand ajung la birou pun telefonul pe silentios, inchid tab-ul cu e-mailu-ri si imi planific o anumita ora cand ma voi ocupa de acestea.

3.    Tineti telefonul pe birou cand va aflati la munca

Nu mai este suficient sa-l puneti pe vibratie sau turn off, multe cercetari (vezi Journal of the Association for Consumer Research) spun ca prezenta telefonului mobil pe biroul vostru va afecteza capacitatea cognitiva, chiar daca nu sunteti constienti de acest lucru.

Regula nr. 2: puneti telefonul in alt loc, chiar daca vi se pare de neconceput

4.    Stati toata ziua pe scaun

Activitatea la birou nu este intotdeauna benefica pentru psihicul nostru. Nimeni nu va spune nimic daca timp de 4-5 minute va ridicati si va invartiti practic in jurul biroului. Miscarea de orice natura la birou contribuie substantial la sanatatea voastra psihica si fizica.

Daca din totalul orelelor petrecute la birou macar o ora o faceti activa prin miscare, reduceti la jumatate riscul unor accidente vasculare sau cerebrale.

Regula nr.3: Nici o lege din lume nu spune sa stau toata ziua pe scaun la birou.

5.    Stati toata ziua cu ochii pe ecranul calculatorului

Desi majoritatea sunteti constienti de ceea ce spun in titlul, nu cunoasteti consecinta imediata a statului toata ziua cu ochii pe monitor. Apare sindromul - tulpina ochiului digital - care duce la uscarea ochiului si la opacitate.

Regula nr 4.: 20 – 20 – 20, dupa 20 de minute privesc la altceva aflat la 20 de metri, timp de 20 de secunde.

6.    Luati prea tarziu o pauza

Majoritatea face o pauza aproape spre a doua parte a zilei de lucru. Este gresit. Daca dupa prima parte a diminetii faceti o pauza, aceasta contribuie cu mult mai mult la revigorarea voastra  (cresterea atentiei, distributivitatii, concentrarii pe ceea ce faceti).

Regula nr. 5: pauza nu inseamna sa va opriti neaparat din lucru, puteti face acel lucru care va place. Asta nu inseamna social media.

7.    Ascultati muzica in timp ce lucrati

Credem ca ascultatul muzicii in timp ce suntem concentrati pe un anumit lucru creste eficienta muncii. Va inselati - este doar o aparenta. Neuorologii au demonstrat ca asculttatul muzicii este util doar in cazul activitatilor repetative (de ex. lucrul la banda). Pentru activitatile intelectuale - citit, scris, conceptie, proiectare - duce la scaderea performantelor (chiar daca nu credeti) uneori in proportie considerabila.

Regula nr. 6: Ascultati muzica 10-15 minute inainte de a incepe munca, pentru relaxare si concentrare.

8.    Alegeti alimente care par nutritive

In cele mai multe cazuri suntem in postura de a alege alimente si bauturi care sunt sub nasul nostru, la fast food, dar care sunt pline de zahar si calorii. Evitam sa mancam un ou dimineata pentru ca ar contine colesterol, cand de fapt aportul sau energetic poate fi comparat cu o banana.

Regula nr.7: Nu toate alimentele care vi se par bune pentru voi sunt cu adevarat, iar cele care nu va atrag sunt cele mai rele.

9.    Folositi in mod pasiv social media

Exista doua modalitast de a folosi social media = in mod pasiv si activ. Atunci cand trec in revista vestile si imaginilie, o fac in mod pasiv. Nu realizati, pe moment, ca aceasta „frunzarire” a tot ceea ce vedeti poate declansa reactii contradictorii. In multe cazuri chiar sentimente de gelozie, invidie fata de altii, pentru ce au postat.

Regula nr. 8: Fiti activi pe social media cand raspundeti unui prieten sau dialogati cu familia.

10.    Tentatia de a escalada conflictul cu partenerul

De prea multe ori, cand partenerul sau colegul de birou spun un anumit lucru, raspunsul nostru il poate rani sau poate pune „paie pe foc”. Temperati-va acest impuls. Folosirea repetativa a cuvantului „auoleu” ( intre doi prieteni, iubiti, sot si sotie) duce in multe cazuri la declansarea unui conflict.

Regula nr. 9: Incercati sa va temperati impulsul de a fi agresiv in raspuns, lasati impresia ca ati inteles ce vrea sa spuna cel in cauza, chiar daca pe moment nu este chiar asa.

11.    Raspundeti tuturor la mesaje

A devenit o obisnuinta consumarea timpului pentru a raspunde la toti care ne scriu. E un fel de competitie, de genul cine are viteza mai mare. Fara sa vreti produceti o „supraincalzire cognitiva”, ceva asemanator cu „supraincalzirea” leopardului care alearga dupa prada, dar o poate face numai un timp limitat.

Nu puteti, cel putin asta spun neurologii, sa luati zeci sau sute de decizii, chiar in raspunsurile pe care le dati.

Regula nr. 10: Creierul uman nu este construit sa ia in calcul sute de alternative. Opriti-va la noua dintre mesaje, raspundeti si lucrurile vor fi normale.

12.    Va duceti foarte tarziu la culcare

Cand suntem mici suntem trimisi sau culcati direct de parinti. Cand suntem adulti rar iti spune cineva cand trebuie sa te culci. S-a constatat ca lipsa somnului este la fel de daunatoare ca fumatul pentru sanatate. Nu ramaneti la televizor sa vedeti episod dupa episod. Nici macar in sesiune nu pierdeti noptile.

Regula nr. 11: Stingeti televizorul, mergeti la culcare si va veti felicita a doua zi, inclusiv pentru anii care vor urma.