Networkingul este ca atunci când îți cauți un job: din 300 de contacte, poate 50 sunt din domeniul potrivit, stabilești 30 de conversații, iar 10 anulează întâlnirea. Din cei 20 rămași, 10 te pun în contact cu alte persoane, 10 sunt sincer interesați de discuție, dar doar 5 au legături strânse cu recrutori. 3 uită să trimită CV-ul tău la HR, 2 îți fac o recomandare internă, însă primești un singur email înapoi pentru un interviu. Tot procesul poate dura câteva luni, așa că e important să rămâi motivat și să ai un interes autentic când vorbești cu fiecare dintre cele 300 de persoane inițiale.

Networkingul te ajută să-ți crești brandul personal, să faci parte din comunități și să ai legături cu oameni din industrii diferite. Este vorba de a crea acele legături slabe (Mark S. Granovetter, The Strength of Weak Ties) care au o putere imensă, mai ales pe piața muncii. Legăturile slabe apar între cunoscuți, cunoscuți ai cunoscuților, colegi de muncă, vecini ș.a.m.d. Mergând pe principiul ”Am un prieten care are un prieten care are un prieten”, ai șanse mari să auzi de oportunități diverse, de care familia sau prietenii tăi nu au auzit. Construind mici legături cu oameni care nu fac parte din cercul tău social, te pui în valoare și descoperi lucruri noi.

În ultimele luni, am început să fiu activă pe LinkedIn, să merg la întâlniri de pe platforma Meet-Up și să particip săptămânal la webinarii. În loc să fiu pasivă, pun întrebări deschise, ofer sugestii și cer sfaturi. Deși am trei mari domenii de interes – marketing, antreprenoriat, mobilitate -, încerc să iau parte la evenimente din domenii conexe pentru a putea înțelege întregul ecosistem. Sunt atentă să las mesaje de follow-up oameniilor cu care simt că rezonez și să mențin relații cu cei cărora le pot fi de folos, dar îmi și pot aduce un plus de valoare. Am un interes sincer de a cunoaște persoana cu care discut pentru ca ingredientul de bază a relațiilor de lungă durată este încrederea. Ce funcționează cel mai bine este să te vinzi pe tine prin profesionalism, cunoștințe specifice și curiozitate pură.

 

Dar… ce înseamnă networking-ul social?

Networkingul este acțiunea sau procesul de interacțiune cu ceilalți pentru a face schimb de informații și a dezvolta contacte profesionale sau sociale. Te întâlnești – online sau offline – și stabilești legături cu persoane din domeniul tău sau din alte industrii. Prin networking formezi relații profesionale, identifici și creezi oportunități de afaceri noi.

 

Capitalul social – ce este și cum să îl mărești

Rețeaua ta socială e formată din toți oamenii pe care îi cunoști, relațiile pe care le-ai format sau le formezi în prezent și acțiunile voastre, pe care le faceți împreună sau unul pentru celălalt. Capitalul social se formează în jurul unui sentiment comun de identitate, norme și valori comune, precum și încredere, cooperare și reciprocitate și stă la baza networkingului. Poți să îți construiești și să îți mărești capitalul social prin participarea la evenimente și activități cu care rezonezi.

 

De ce este important networkingul?

Networkingul te ajută să intri în contact cu oameni cu aceleași valori și interese ca ale tale și să obții resurse de dezvoltare personală și profesională. Vei putea crea sau face parte dintr-o comunitate de oameni dispuși să (se) ajute sincer și dezinteresat, cu care vei putea ”pune țara la cale” prin proiecte care să ajute schimbarea de mentalități și reducerea stereotipurilor.

Creșterea rețelei de legături profesionale crează oportunități  pentru un job mai bun și pentru un business nou. Omul sfințește locul, așa că nu titlul poziției în companie e important, ci valorile personale și etica profesională. Clădirea relațiilor profesionale cu oameni diferiți îți asigură oportunități diverse.

Networkingul implică conversație, așa că skillurile tale de comunicare se vor îmbunătăți și îți vei mări încrederea în tine, iar aceastea sunt 2 dintre cele 5 soft skill-uri pe care le caută recrutorii în 2020.

 

Cum funcționează networkingul?

Când mergi la cumpărături, interacționezi cu angajații supermarketului. Când mergi la birou, saluți colegii pe care-i întâlnești de la recepție și până ajungi în birou. În pauza de prânz, iei masa împreună cu colegii – sau cel puțin așa ne sfătuiesc Keith Ferrazzi și Tahl Raz în Never Eat Alone. Participi la un webinar, asculți speakerii și îi întrebi la final curiozități proprii. Iei parte la o ședință de business în care nu știi toți participanții - te gândești că e frumos să te prezinți și îi rogi și pe ei să o facă. Dacă ești student, faci parte dintr-o grupă și o serie de studenți cu care interacționezi aproape zilnic, la care se adaugă profesorii, alumnii și personalul Universității. Orice interacțiune socială pe care o avem poate fi numită networking.

 

Cum fac networking de calitate?

Mereu facem networking, fie că vrem sau nu, fie că ne dăm seama sau nu. Pentru cariera noastră profesională, este important să avem întotdeuna un scop atunci când dorim să ne creștem rețeaua de legături pentru că networkingul consumă timp. Investește acest timp în relații pe care chiar ți le dorești și care contribuie la îndeplinirea misiunii tale. Nu știi unde vrei să ajungi? Începe prin a te gândi ce skilluri ai, unde crezi că te-ai potrivi și în ce domenii ți-ar plăcea să lucrezi. Cu cât lista e mai structurată, cu atât îți vei putea crea o strategie de networking mai precisă.

Strategia de networking include obiectivele profesionale, persoanele care te pot ajuta și platformele sociale. Printre obiectivele profesionale se numără schimbarea locului de muncă, relocarea, un job mai bine plătit sau în alt domeniu sau găsirea unui mentor. Nu întotdeauna va fi ușor să găsești persoanele potrivite care te pot ajuta, de aceea e bine să fii constant, perseverent și să ai grijă la modul de abordare. Poți chiar cere scurte întâlniri online/telefonice de 15 minute, doar cât să stabilești o legătură. Platformele sociale sunt de fapt surse care-ți dau șansa să-ți construiești sau mărești rețeaua socială: LinkedIn, Facebook, Instagram, evenimente din domeniul tău de interes, webinars, hackatons.

 

Unde pot face networking?

1. Ca student, poți face networking în cadrul internshipurilor, stagiilor de practică, joburilor part-time și organizațiilor studențești. Indiferent de department (marketing, financiar, HR etc), vei avea acces la o bază mare de date și vei interacționa cu un număr mare de persoane: alți interni/voluntari, manageri, lideri de echipă, angajați ai firmelor partenere. 

2. LinkedIn este probabil cea mai bună rețea de networking pentru profesioniști. Profilurile sunt publice, poți vedea traseul profesional al persoanelor pe care le admiri și poți interacționa cu ele prin mesaje private și comentarii. Mai mult, LinkedIn este o oportunitate să te autopromovezi și te poți înscrie în grupuri de interes pentru tine.

Tip: caută paginile companiilor tale preferate și mergi în secțiunea Video. După ce ai identificat numele angajaților, trimite o cerere de conectare și, foarte important, scrie un scurt mesaj de introducere (Te-am văzut în videoclipul x și mi-a plăcut cum ai vorbit despre y).

3. Evenimentele online (webinarurile și conferințele) te conectează cu speakerii și ceilalți participanți, cu care vei putea avea o discuție în privat după încheierea evenimentului.

4. Fă voluntariat – Renunță la 2 ore de Netflix pe săptămână și dedică-le unui ONG/business care are nevoie de skillurile tale. Pentru că toată lumea este foarte ocupată, statutul de voluntar este foarte apreciat și te poate ajuta în carieră.

5. Scrie articole care pot fi publicate pe bloguri diverse – scrierea de articole implică research, parte în care poți avea conversații cu oameni cu care ai vrut întotdeauna să vorbești. Pentru publicare, e nevoie să intri în contact cu editori și alți oameni de marketing, iar odată ce articolul e publicat, numele tău poate rămâne în mintea cititorilor.

 

Merită să-mi investesc timpul în networking?

Da. Îl poți face unde și când vrei și nu te costă bani. Față de banana bread, networkingul conține ingrediente pe care le ai deja, cuptorul e online, iar rezultatul te ajută mai mult pe plan personal și profesional.