In 2018 cultura organizationala va fi o prioritate a companiilor, indiferent de marimea lor, mai ales in contextul crizei fortei de munca ce a luat amploare in ultimii ani.

Cultura organizationala determina modul in care sunt tratati angajatii, cum merge productia, cum sunt stabilite relatiile de parteneriat si, mai ales, cum isi fac treaba angajatii.

Fata de mediul fizic sau tehnologic, ambele putand fi vazute si masurate, cultura organizationala exista ca sentiment. O simtiti atunci cand va duceti cu placere la serviciu, dar si atunci cand nu va face nici o placere sa faceti acest lucru.

In foarte multe articole postate pe platforma undelucram.ro, v-am recomandat sa va documentati cat mai temeinic inainte de a aplica pentru o anumita societate. Daca exista elemente tehnice care va pot determina sa nu acceptati oferta unei companii, tot la fel exista o serie de caracteristici si atribute a caror existenta ne confirma sau infirma prezenta culturii organizationale. In functie de existenta acestora sau lipsa acesteia puteti lua o decizie.

In opinia specialistilor pentru a crea cultura organizationala o companie trebuie sa prezinte urmatoarele 10 caracteristici:

- Compania are o imagine pozitiva. Nu credem ca exista angajat care nu doreste sa se simta bine pentru ca lucreaza la o companie. Angajatul ar trebui sa fie mandru ca lucreaza la o companie care are o reputatie buna in industria in care activeaza si in comunitate.

- Angajatii trebuie sa se simta apreciati. Aceasta caracteristica a culturii organizationale presupune acoperirea unui spectru mai larg de aspecte. Orice angajat isi doreste ca munca lui sa fie apreciata, iar el sa fie luat in seama, sa-i fie ascultate ideile si, mai ales, sa fie recompensat salarial cit mai aproape de valoarea muncii depuse.

- Sa existe un sens legitim al scopului. Daca exista realmente un sens legitim al scopului propus de organizatie, atunci angajatul se va simti conectatat la realizarea lui si va da tot ce are mai bun pentru ca doreste sa o faca si nu pentru ca asa trebuie. in acest punct angajatul si angajatorul trebuie sa lucreze impreuna pentru dezvoltarea unui real simt al scopului care sa-i motiveze pe toti.

- Angajatii trebuie sa simta ca fac parte dintr-o echipa. Munca este un sport de echipa iar o companie trebuie sa permita si sa dezvolte existenta echipelor. Indiferent ca sunt separate geografic, ca fac parte din acelasi departament sau se constituie temporar pentru rezolvarea unei probleme. Apartenenta la o echipa, indiferent de dinamismul si fluiditatea sa, ofera stabilitate angajatului si sentimentul apartenentei la organizatia respectiva.

- Statuarea diversitatii si includerii in organizatie. Mica sau mare, o companie are in componenta sa o diversitate de oameni. In organizatie vom gasi generatii diferite, oameni cu pregatiri profesionale deosebite, cu religii diferite. Includerea acestora in colectiv indiferent de diferentele dintre ei, ii va face liberi sa fie ceea ce sunt, dar lucrand toti pentru acelasi scop.

- Referintele vin intotdeauna de la angajati. Ce este mai folositor pentru o organizatie decat sa fie vorbita de bine de catre angajatii sai atunci cand socializeaza cu altii? Daca locul de munca este cu adevarat unul bun, atunci si referintele oferite de angajati in discutiile cu familia, rudele, prietenii vor fi bune.

- Abilitatea organizatiei de a oferi resursele pentru instruire si posibilitatea de a promova. Cand angajatii incep sa se planga de lipsa unei perspective sau ca n-au invatat nimic nou, acestea sunt clar simptomele lipsei culturii organizationale. Dezvoltarea de programe pentru instruire si asimilarea noilor tehnologii, incurajand, prin aceste forme, invatarea de lucruri noi, face sa se diminueze tendinta schimbarii locului de munca.

- Cele mai bune organizatii isi trateaza angajatii egal si corect. Aceasta este situatia ideala in care o organizatie, indiferent de problemele care apar intre angajati sau chiar intre angajati si conducere, reuseste sa treaca peste prejudecati sau anumite tipologii umane. In acest fel organizatia va reusi sa puna oamenii in lumina reala, tinand cont de ceea ce conteaza cu adevarat.

- Membrii conducerii sunt astazi antrenori si mentori. Desi specialistii afirma ca au disparut vremurile in care conducerea statea in turnul sau de fildes, tindem sa credem ca inca nu s-a realizat acesta situatie. O puternica cultura organizationala are ca trasatura tocmai prezenta membrilor executivului in randurile angajatilor, pentru a interactiona cu acestia, incurajandu-i sau sprijinindu-i in dezvoltarea carierei.

- Cultura organizationala = sanatatea si bunastarea angajatilor. Fara sa asigure o anumita bunastare angajatilor, organizatia risca deteriorarea rapida a starii de sanatate a acestora.

O organizatie care se concentreaza pe dezvoltarea acestor elemente, isi creeaza propriile valori, asigurandu-si un loc bine definit in domeniu de activitate si comunitate. Daca identificati macar cateva dintre aceste elemente, atunci fiti siguri ca puteti aplica pentru un job la acea societate.