În această perioadă, tot mai mulți angajatori apelează la șomajul tehnic pentru a-și menține afacerile și pentru a-și ajuta angajații. Deoarece nu reușesc să plătească salariile integral și nu doresc să își piardă angajații, companiile apelează la șomajul tehnic. 

În acest articol vei afla mai multe despre:

   - Ce este șomajul tehnic

   - Cine poate beneficia de șomaj tehnic

   - Actele necesare

 

Ce este șomajul tehnic

Prin șomaj tehnic se înțelege reducerea sau oprirea activității, fără a înceta contractul de muncă. Astfel, angajații își păstrează contractele de muncă și vor reveni la un program normal de lucru imediat ce situația se stabilizează. 

Șomajul tehnic este o opțiune pentru angajatori în situații extreme, cauzate de probleme tehnologice, economice sau structurale. Având în vedere situația actuală, tot mai multe companii decid să își trimită angajații în șomaj tehnic deoarece nu mai au posibilitatea de a le plăti salariile în acest moment. 

Evaluari recente

Angajatorii au două opțiuni:

  1. Fie limitează săptămâna de lucru la 4, în loc de 5 zile și scad salariile angajaților 

  2. Fie oprește activitatea și statul va oferi 75% din salariu brut angajaților

 

Cine poate beneficia de șomaj tehnic

Dacă nu ai un contract individual de muncă și câștigi venituri în baza unui contract de drepturi de autor, poți beneficia și tu de șomaj tehnic. De asemenea, s-a decis ca persoanele care își desfășoară activități ca întreprinderi individuale sau persoane fizice autorizare (PFA) să poată să beneficieze de șomaj tehnic. 

Dacă ești angajat cu contract individual de muncă, primești 75% din salariul tău brut, fără să depășească 75% din salariu mediu brut din România. Persoanele care au întreprinderi individuale, PFA-uri sau au contracte de drepturi de autor, vor primi 75% din salariu mediu brut. 

De asemenea, CAS-ul și CASS-ul vor fi plătite în această perioadă. 

 

Actele necesare

Pentru persoanele cu contract individual de muncă, angajatorul este cel care trebuie să depună actele necesare online, la Agențiile Județene de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), în funcție de județul în care au sediul social. 

Pentru a face acest lucru, angajatorul tău trebuie să trimită pe adresa numejudeț@anofm.gov.ro (se înlocuiește în funcție de județ), actele necesare. 

Persoanele care realizează venituri din drepturi de autor, PFA și II, trebuie să trimită personal actele necesare către aceeași adresă de email. 

 

Actele de care este nevoie pentru angajații cu contract individual de muncă includ:

   1. Declarația pe proprie răspundere

   2. Cererea tip

   3. Lista cu angajați care intră în șomaj 

 

Pentru cei care realizează venituri din contracte de drepturi de autor, PFA sau întreprinderi individuale actele necesare sunt:

   1. Cererea

   2. Declarația pe proprie răspundere

   3. Orice alte documente care ar putea ajuta la soluționarea cererii (un extras de cont)

 

Alte informații importante

Angajatorul tău va primi în 15 zile de la depunere suma de bani necesară pentru toți angajații. Mai apoi, are termen de 3 zile să trimită banii către angajați. 

O altă informație importantă: Toți angajații unei companii pot beneficia de șomaj tehnic. În urma unei hotărâri de Guvern, s-a scos limitarea procentajului de angajați dintr-o companie care pot primi șomaj tehnic. Înainte de această hotărâre, un angajator își putea trimite în șomaj tehnic doar 70% dintre angajați.