Anxietatea - cum o depășim?

Distribuie

Știm cu toții cum apare.

Un gând, o imagine care ne amintește de ceva ce ne-a afectat în trecut; o vorbă răutăcioasă din partea cuiva; un deadline sub presiune la birou și – bum. Anticiparea a tot ceea ce urmează mai rău.

Anxietatea pare că preia controlul. În acel moment, tot ce îți dorești este să ieși din acea stare. Să ieși din neputință.

Indiferent de cât de provocat ești, dă-ți voie să știi că ai foarte multă putere. Sunt lucruri pe care le poți face, despre care probabil ai citit de nenumărate ori.

 

Dar, înainte să sari în soluții, ai de făcut un pas foarte important:

Acceptă-ți propria anxietate.

 

Mulți dintre oamenii cu care lucrez se sperie de propria anxietate. Ne ia pe nepregătite, când ne-am dori cel mai mult să fim funcționali. În acel moment, simțim că nu mai suntem în control și avem tendința de a sări în soluție, de a ne „repara”. În acel moment, discursul interior poate fi foarte dur. „Iar trăiești asta. Iar nu ai control.”

În acel moment, cel mai important lucru pe care îl avem de făcut este acceptarea față de noi înșine.

Acceptarea nu înseamnă că ceea ce accepți nu va dispărea. Acceptarea înseamnă doar că, în loc eliberezi lucrul pe care vrei să îl eliberezi cu respingere, îi dai spațiu să existe și apoi îl conduci în afara experienței tale. Când simți anxietate, cel mai probabil simți și rușine. Data viitoare când simți anxietate, în loc să sari direct în soluție, vorbește cu tine:

„Mă iubesc pe mine și mă accept pe mine însămi/însumi exact așa cum sunt. Acum, în acest moment, în care îmi este greu, mă iau în brațe și îmi sunt alături.”

 

Apoi, când ești pregătit să intervii, poți trece la soluție:

1. Respiră adânc, cu tot corpul

Respirația profundă trimite un semnal corpului tău că totul este în regulă. Suntem antrenați să respirăm alert, sacadat, atunci când suntem în pericol și suntem antrenați să respirăm calm și profund atunci când totul este în regulă. De aceea, într-un moment de anxietate, relaxează-ți corpul atât cât poți și respiră încet și profund, cu focus pe expir.

Concentrează-te la ceva din spațiul în care te afli.

Știi foarte bine acel moment când simți că îți fuge pământul de sub picioare; sau că ești scos din lumea aceasta, ca și cum ea devine ireală. Ei bine, acela e momentul în care trebuie să te ancorezi înapoi în lumea fizică. Se poate întâmpla în mașină. Se poate întâmpla în tramvai. Acela e momentul în care te oprești și te concentrezi pe mașină. Pe tramvai. Pe culori, pe texturi, pe forme. Pe lucruri din lumea fizică. Pe corpul tău.

2. Folosește atingerea pentru a te calma

Un alt mod de a te readuce în corpul tău și a te ancora în fizic este să îți atingi corpul. Cu palmele deschise, respiră profund, simte-ți scalpul, creștetul capului și adu-ți toată atenția pe senzațiile corpului. Simte-ți apoi umerii, brațele, spațiul inimii și abdomenul. Permite oricăror emoții să existe, fără a le bloca sau a le amplifica. Doar lasă-le să curgă prin tine.

3. Practică meditația de tip mindfulness – starea de prezență

Participanții într-un studiu de la Universitatea Stanford, parte dintr-un curs de meditație de tip mindfulness, au simțit beneficii în reducerea anxietății chiar și la ani după cursul inițial de 8 săptămâni. Cercetările au arătat că meditația de tip mindfulness este chiar mai eficientă decât atenția la respirație, reduce anxietatea – și că aceste schimbări par a fi mediate prin regiunile creierului asociate cu aceste gânduri auto-referențiale („centrate pe mine”). S-a dovedit și că meditația ajută persoanele cu tulburări de anxietate socială. 

4. Practică Yoga

Mișcarea ușoară în general, dar în special Yoga, te ajută să revii cu atenția în corpul tău și să reduci anxietatea. Combinația de posturi și respirație profundă oferă o stare de siguranță la nivel visceral. Alege un profesor potrivit nivelului și evită competiția cu tine sau cu ceilalți – simplul fapt că ești pe saltea, făcând ceva bun pentru corpul și mintea ta, este suficient.

5. Începe un proces de terapie

Anxietatea este doar un mesager al unui aspect neadresat din ființa ta. Îți dorești nu doar să gestionezi anxietatea, ci să îi descoperi cauza și să o lucrezi în profunzime. Alege-ți un terapeut cu care rezonezi și începe explorarea. Vei simți cum, strat cu strat, te cunoști din ce în ce mai bine.

Scrie-mi la intreaba@emabarba.com dacă îți dorești mai mult sprijin sau înscrie-te pe site la newsletter pentru resurse săptămânale.

Echilibru

Ema Barbă

Mai multe articole

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV