Cum să gestionezi stresul la locul de muncă

Distribuie

Toți cei care au avut vreodată un job cu siguranță au simțit, măcar la un moment dat, presiunea stresului la locul de muncă. Orice meserie poate avea elemente stresante, chiar dacă îți place ceea ce faci și pui pasiune în munca ta. Pe termen scurt, este posibil să existe presiuni pentru a respecta un deadline sau pentru a îndeplini un task dificil. 

Atunci când stresul la locul de muncă devine cronic, poate fi copleșitor și chiar dăunător atât sănătății fizice, cât și psihice. Iar situația actuală cu munca de acasă nu ajută în lupta împotriva stresului, ci sunt din ce în ce mai mulți oameni care nu găsesc echilibrul dintre muncă și viață personală

Expunerea pe termen lung la factori de stres asociați cu locul de muncă poate afecta sănătatea pe termen lung. Cercetările au depistat legături între epuizarea de la job cu simptome de anxietate și depresie. Persoanele mai tinere care se confruntă în mod obișnuit cu sarcini grele și presiune extremă la locul de muncă sunt mai susceptibile de a experimenta burnout, tulburări depresive majore și tulburări de anxietate generalizată.

 

Principalii factori cauzatori de stres

Anumiți factori tind să meargă mână în mână cu stresul legat de muncă. Principalii factori de stres la locul de muncă sunt:

   ⇒ Salarii nepotrivit de mici;

   ⇒ Mult prea multe taskuri;

   ⇒ Puține oportunități de creștere sau avansare;

   ⇒ Munca de zi-cu-zi nu este provocatoare și nu aduce împlinire;

   ⇒ Lipsa sprijinului social;

   ⇒ Deadline-uri multe și dese;

   ⇒ Cereri conflictuale sau așteptări neclare de performanță;

 

În lumea agitată de astăzi, locul de muncă pare prea des ca un roller-coaster emoțional. Ore lungi, deadline-uri scurte și cereri din ce în ce mai mari te pot face să te simți îngrijorat, epuizat și copleșit. Iar atunci când stresul depășește capacitatea ta de a face față, acesta începe să-ți provoace daune asupra minții și corpului - precum și asupra satisfacției pe care o simți la locul de muncă.

 

Cum te afectează stresul la locul de muncă

Stresul și anxietatea sunt două dintre cele mai mari amenințări la adresa productivității la locul de muncă. Atunci când sunt paralizați de aceste afecțiuni, puțini pot funcționa la maximă capacitate, ducând la o scădere a productivității generale a companiei. Aproximativ 40% dintre angajați consideră că jobul lor a fost foarte sau extrem de stresant de-a lungul timpului.

Stresul profesional poate afecta, de asemenea, companiile sau organizațiile. Burnout-ul reduce productivitatea la locul de muncă și stimulează absenteismul și schimbarea jobului. Peste 65% din angajați consideră că stresul la locul de muncă le-a provocat dificultăți în productivitate și mai mult de 10% au spus că aceste dificultăți au avut efecte majore asupra bunăstării lor.

 De asemenea, conduce la conflicte între colegi, provocând răspândirea stresului la locul de muncă. Sindromul burnout afectează modul în care angajații se comportă și colaborează la locul de muncă, iar productivitatea lor este redusă semnificativ, din cauza epuizării și lipsei de motivație. În medie, peste 28% dintre millennials se simt epuizați la locul de muncă zilnic sau foarte frecvent.

Evaluări recente

 

 

Atunci când stresul este prezent în întreaga companie, poate duce la neliniște generalizată și dorința angajaților de a aplica la un job nou și poate mai puțin stresant decât cel actual. Acest lucru creează o problemă evidentă în ceea ce privește creșterea fluctuației personalului, ceea ce înseamnă că respectiva companie este forțată să investească mai mulți bani și timp în recrutarea și formarea de noi membri ai personalului.

Dacă, însă, consideri că stresul excesiv pe care îl resimți la job este din cauza mediului toxic de la locul de muncă și nu din cauză că este doar o perioadă mai dificilă, poți oricând să îți cauți un job nou pe Undelucram.ro

Tensiunile care apar la locul de muncă sunt inevitabile - oricât de mult îți place ceea ce faci pentru job - însă există câțiva pași pe care îi poți urma pentru a menține stresul la locul de muncă la un nivel minim.

 

10  sfaturi pentru a gestiona stresul la locul de muncă

 

   1. Urmărește efectul factorilor de stres asupra ta 

Poți începe prin a ține un jurnal timp de o săptămână sau două, pentru a identifica care sunt situațiile care creează cel mai mult stres și cum reacționezi tu la acestea. Înregistrează-ți gândurile, sentimentele și părerile despre mediul de lucru, inclusiv persoanele și circumstanțele implicate, conjunctura și modul în care ai reacționat. Ai ridicat vocea? Ai mers la automat pentru o gustare? Ai ieșit la o scurtă plimbare? Luarea de notițe te poate ajuta să găsești pattern-uri printre factorii de stres și reacțiile tale la aceștia. Astfel, vei reuși, în timp, să poți dezvolta un mecanism sănătos de răspuns la stres. 

 

   2. Alege răspunsuri sănătoase la stimulii de stres

În loc să încerci să combați stresul cu fast-food sau alcool, încearcă să faci tot posibilul pentru a face alegeri sănătoase atunci când simțiți că tensiunea crește. Exercițiul fizic este de mare ajutor în combaterea stresului. Yoga poate fi o alegere excelentă, dar orice formă de activitate fizică este benefică. Fă-ți timp și pentru hobby-uri și activități preferate de timp liber. Indiferent dacă este vorba despre o oră de citit, de pictat, jocuri cu familia, este important să te asiguri că ai rezervat timp pentru lucrurile care îți aduc plăcere. Somnul suficient de bună calitate este, de asemenea, important pentru un control eficient al stresului. Construiește-ți obiceiuri sănătoase de somn, limitând pe cât posibil consumul de cofeină târziu în timpul zilei și minimizând activitățile stimulante psihic, cum ar fi utilizarea computerului, a telefonului și a televizorului, noaptea.

 

   3. Stabilește-ți unele limite

În lumea digitală de astăzi, este ușor să simți presiunea de a fi disponibil 24 din 24, 7 zile din 7. Stabilește-ți singur niște limite între muncă și viața personală. Asta ar putea însemna adoptarea unei reguli pentru a nu verifica e-mailurile de acasă seara sau pentru a nu răspunde la telefon în timpul cinei. Deși oamenii au preferințe diferite în ceea ce privește cât de mult își amestecă viața profesională cu cea de acasă, stabilirea unor limite clare între acestea două poate reduce stresul. 

 

   4. Ia-ți timp să te reîncarci

Pentru a evita efectele negative ale stresului cronic și ale epuizării, avem nevoie de timp pentru a ne reface și a reveni la nivelul nostru optim de funcționare. Acest proces de recuperare necesită „oprirea” din job, având perioade de timp în care nu te angajezi în activități legate de muncă și nici nu te gândești la muncă. De aceea este esențial să te deconectezi din când în când, într-un mod care să se potrivească nevoilor și preferințelor tale. Nu lăsa zilele de vacanță să se piardă, profită de concediul de odihnă atunci când poți. Când este posibil, ia-ți timp liber pentru relaxare, astfel încât să te poți întoarce la muncă simțindu-te revigorat și gata de treabă. 

 

   5. Învață să te relaxezi

Tehnicile precum meditația, exercițiile de respirație profundă și conștientizarea (o stare în care observi activ experiențele și gândurile prezente, fără a le judeca) pot ajuta la reducerea stresului. Începe prin a-ți lua câteva minute în fiecare zi pentru a te concentra pe o activitate simplă, cum ar fi respirația, mersul pe jos sau savurarea unei mese. Abilitatea de a te putea concentra în mod intenționat asupra unei singure activități fără distragere va deveni mai puternică odată cu practica și vei descoperi că o poți aplica la multe aspecte diferite ale vieții tale. 

 

Sfatul Undelucram.ro

Mindfulness zi de zi

   6. Ia-ți o pauză de câteva clipe înainte de a-ți începe ziua de lucru și stabilește-ți intențiile pentru ziua respectivă.

   7. Descarcă-ți o aplicație de meditație pe care o poți folosi atunci când simți o presiune excesivă la locul de muncă.

   8. Programează-ți o pauză de minim 5 minute pe zi, pentru a încerca exerciții de respirație.

 

  9. Încearcă să te organizezi

Chiar dacă îți vine natural să fii un pic dezordonat, planificarea în avans pentru a rămâne organizat poate reduce foarte mult stresul la locul de muncă. Spre exemplu, o reorganizare a timpului tău te va ajuta să pierzi mai puțin timp să te pregătești dimineața pentru a evita întârzierea, precum și mai puțin timp pentru a încheia ziua de lucru cu bine. A te menține organizat poate însemna, de asemenea, să eviți efectele negative ale dezordinii și să fii mai eficient cu munca ta.

 

   10. Controlează-ți dorința de perfecționism

Poate că a fi perfecționist și a da gata mai multe taskuri constant te face să te simți bine cu tine însuți și te ajută să excelezi la locul de muncă, dar a fi perfecționist îți poate crea și mari probleme. Este posibil să nu reușești să faci totul perfect, din prima, de fiecare dată - mai ales într-un job dinamic, cu ritm rapid. O strategie bună pentru a evita capcana perfecționismului este să te străduiești să dai tot ce ai tu mai bun, fără să te suprasoliciți, și să-ți faci timp să te feliciți pentru eforturile tale. S-ar putea să descoperi că rezultatele tale sunt mai bune decât credeai inițial și astfel vei fi mult mai puțin stresat la locul de muncă.
 

În timp ce gestionarea stresului la locul de muncă este o problemă reală la job, este cu siguranță rezolvabilă. Nu poți controla totul în mediul tău de lucru, dar asta nu înseamnă că ești neputincios, chiar și atunci când ești blocat într-o situație dificilă. Și poate cel mai important, nu uita să respiri adânc atunci când te confrunți cu o situație stresantă.

 

Concluzie

Dacă stresul la locul de muncă interferează cu performanța profesională, sănătatea sau viața personală, este timpul să iei măsuri. Indiferent de jobul pe care îl ai, care sunt ambițiile tale sau cât de stresantă este munca ta, există o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a reduce nivelul general de stres și a recâștiga un sentiment de control la locul de muncă.

 

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV