Distribuie
Ce nu vezi la tine când vorbești, dar toți ceilalți văd

Am observat că în multe ședințe la care particip PowerPoint-ul vorbește mai mult decât omul care l-a făcut. Să comunici clar, natural și convingător a devenit o superputere rar întâlnită.
Iar într-un mediu profesional, această superputere este extrem de apreciată, uneori cu like-uri, alteori cu promovări.
De aceea, îți propun un antrenament în 5 pași, inspirat din metodologia lui Vinh Giang, care te obligă să te întâlnești cu tine și cu felul în care comunici, din unghiuri complet diferite.
Pasul 1. Înregistrează-te video.
Alege un subiect despre care nu ai mai vorbit în mod structurat. Poate fi despre cum ai schimba onboardingul în compania ta, de ce toată lumea ar trebui să învețe să spună nu sau cum ar arăta o săptămână ideală de muncă.
Important e să vorbești 5–7 minute, în picioare, fără script, fără slide-uri. Așa cum ai face-o într-o conversație live cu cineva care te ascultă cu interes.
De ce așa mult timp? Pentru că abia după 3 minute, îți dai drumul cu adevărat și ticurile, emoțiile, comportamentele necenzurate încep să iasă la suprafață.
Pasul 2. După 24 de ore, ascultă-te.
Lasă să treacă o zi, ca să te detașezi emoțional de persoana din video. Apoi dă play la înregistrare cu ecranul întors în jos. Fii atent doar la voce. Ce observi?
- Cum e ritmul vocii tale? Alert, plat, oscilant?
- Cum e volumul pe care vorbești? Cam mic? Prea tare?
- Cum pronunți cuvintele?
- Ce ticuri verbale ai? Câte ‘gen’, ‘așaaa’, ‘deci’ apar?
- Ce emoție transmite vocea ta? Se simte încredere? Ezitare? Plictiseală?
Fii atent la ton, nu doar la conținut și notează-ți observațiile.
Pasul 3. Oprește sunetul și uită-te doar la imagine.
Acum vei da play la video fără sonor și te vei uita doar la imagini.
Cum percepi acea persoană, acum că nu îi auzi vocea?
- Transmite entuziasm prin gesturi? Sau pare că e la un party la care n-a vrut să vină?
- Mimica și mișcările corpului susțin ideile sau sunt în dezacord total cu ele?
- Gesticulează prea mult? Prea puțin? Prea haotic?
- Postura sa e relaxată? Tensionată?
- Ai încredere în persoana aceea doar privindu-i postura, privirea, prezența?
Îți vei da seama cât de mult comunicăm fără să vorbim. Și cât de ușor uităm să ne uităm la noi prin ochii celorlalți.
Pasul 4. Transcrie.
Folosește un tool online gratuit și transcrie video-ul în text. Printează-l, ia un highlighter și subliniază:
- Cuvintele de umplutură (gen, practic, deci, mda, șiiiiiiiiiii, așa).
- Ăăăăă-urile, mmmm-urile, eeeeeee-urile, îîîîîîîî-urile etc.
- Repetițiile.
- Propozițiile care nu duc nicăieri.
E ca la corporație: n-ai cum să îmbunătățești niște KPI pe care nu îi măsori.
Pasul 5. Alege maxim 2 lucruri pe care să le îmbunătățești.
E foarte posibil ca după ce parcurgi primii 4 pași să ai o listă de 26 de lucruri de care să fii nemulțumit. De-a dreptul copleșitor!
Ideea e că dacă le privești așa, vei pierde din vedere esențialul. Obiectivul acestui exercițiu nu e să devii perfect, ci să-ți îmbunătățești comunicarea. Iar comunicarea asta, în ciuda a ceea ce mulți dintre noi credem, nu e un dar divin, ci un set de comportamente.
Iar comportamentele pot fi schimbate.
Prin urmare, îți sugerez să alegi din lista aia cu 26 lucruri nou descoperite 1 sau maxim 2 comportamente care ți se par cele mai de impact și să te concentrezi doar pe ele în următoarele 2-3 săptămâni.
- Poate să elimini ăăă-urile.
- Poate să zâmbești în timp ce vorbești.
- Poate să vorbești mai lent când vrei să subliniezi ceva important.
- Poate să vorbești mai tare.
- Poate să faci pauze în vorbire.
E tare important să alegi conștient și să fii perseverant. Îți sugerez chiar să-ți notezi intențiile, de exemplu: Îmi propun ca până la final de septembrie să elimin ăăă-urile din discursul meu. Voi face asta anticipând fiecare ăăă și făcând o pauză de 1 secundă în vorbire în locul ăăă-ului.
La finalul perioadei setate mai faci o evaluare pe baza unei înregistrări video, și îți setezi alte 1-2 obiective pentru perioada următoare. Și tot așa.
Te rog, nu uita:
Comunicarea e o sumă de comportamente învățate. Se antrenează. Se rafinează. Și se construiește exact așa: pas cu pas, intenționat.
Așa că, între 2 prezentări, nu te mai întreba doar cum a fost. Mai degrabă întreabă-te ce văd, ce aud și ce înțeleg oamenii, când tu ești cel care vorbește?
Și apoi, fă din răspuns un upgrade.
Contributor Undelucram.ro

Raluca Păduraru
Mai multe articoleComentarii
0 comentarii

Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Ghid
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro