Procesul de recrutare este unul dificil, anevoios, în special când dorești să recrutezi personal calificat. Se estimează că procesul de recrutare durează 27 de zile, însă majoritatea organizațiilor nu dispun de atât de mult timp pentru a-l dedica fiecărui nou angajat. Un proces eficient de recrutare este un model de angajare specific organizației care își propune să găsească oamenii potriviți, pentru jobul potrivit, la momentul potrivit. Este, în fapt, o abordare pas-cu-pas ce are scopul de a aduce oameni talentați care pot ajuta compania să crească. 

Când vine vorba de recrutare, știm toți cât de mult efort se depune în organizarea unui interviu. Recrutorii trebuie să caute și să obțină CV-uri relevante, să vorbească cu candidații și să afle dacă sunt interesați de rol. Și acesta este doar începutul... 

Când vine vorba de aranjarea, programarea și pregătirea efectivă a candidaților pentru interviuri, candidații vor fi, bineînțeles, atât neliniștiți, cât și entuziasmați. Cu toate acestea, atunci când se ajunge la momentul decisiv al alegerii candidatului ce va primi postul, ceilalți candidați vor primi răspunsuri negative. Deși nimeni nu dorește să fie mesagerul ce aduce veștile neplăcute, oferirea de feedback după interviu este la fel de importantă pentru candidați ca și feedback-ul pozitiv.

 

De ce este important să oferi feedback după interviu:

Feedback-ul de după interviu oferă îndrumare și sprijin candidatului, pe tot parcursul procesului de recrutare. Lipsa acestui feedback îi poate face pe majoritatea candidaților să se simtă pierduți, derutați sau de-a dreptul deranjați. Oferirea de feedback după interviu candidaților care nu au reușit poate fi o provocare în sine, însă implicarea candidatului este o parte impoortantă din comunicarea companie - candidați. Acolo unde comunicarea lipsește, va lipsi și angajamentul candidatului respectiv de a mai aplica la alte joburi ale aceleiași companii. Sau vor alege să lase recenzii negative despre companie.

Oferirea de feedback nu este doar o bună strategie pentru PR și imaginea publică a companiei tale, ci îl ajută și pe candidat să înțeleagă mai bine punctele sale forte și slabe și să identifice ceea ce trebuie îmbunătățit până la următorul interviu. Modul în care sunt tratați candidații este din ce în ce mai important. Deși nu este neapărat ceva nou în lumea recrutării, a devenit un subiect fierbinte pentru specialiștii din resurse umane, pentru a îmbunătăți experiența candidaților. O parte din tratarea corectă a candidaților și îmbunătățirea experienței lor este oferirea de feedback în urma interviului.

Informații recente despre interviuri

Iată 5 motive pentru care ar trebui să oferi feedback după fiecare interviu:

1. O oportunitate de PR

Recomandările personale sunt unele dintre cele mai eficiente instrumente de marketing pentru employer branding. Întrucât candidații imparțiali ajung să lase recenzii pozitive și să împărtășească experiențe de recrutare pozitive - indiferent dacă au avut sau nu succes în asigurarea rolului respectiv - compania angajatoare va putea atrage și mai mulți solicitanți pentru pozițiile viitoare.

Pe de altă parte, dacă un candidat este refuzat și lăsat fără răspuns, compania riscă să primească recenzii și comentarii negative pe social media, sau pe platforme precum Undelucram.ro, ceea ce poate fi extrem de dăunător pentru brand și PR.

 

2. Respect față de candidat

Știm cu toții cât timp mănâncă pregătirea pentru un interviu, pe lângă celelalte sarcini, teste sau studii de caz pe care compania angajatoare le poate include în procesul de evaluare a candidaților. Este important ca acest lucru să fie recunoscut și să i se mulțumească candidatului pentru timpul petrecut în procesul de aplicare. Acest lucru va contribui, de asemenea, la creșterea reputației și imaginii pozitive a brandului de angajator al companiei. De asemenea, candidații vor identifica oportunități de a se îmbunătăți și vor observa că toate eforturile depuse pentru aplicarea la jobul respectiv nu au fost în zadar și nu au trecut neobservate. 

 

3. Candidați recurenți

Chiar dacă un candidat ajunge să piardă o oportunitate de job deoarece îi lipsesc anumite abilități sau un anumit nivel de experiență, peste ceva timp, ar putea fi candidatul perfect pentru rolul respectiv. Dacă procesul de recrutare este bine structurat și se oferă feedback constructiv, este probabil ca un candidat să se întoarcă pentru o nouă oportunitate la aceeași companie atunci când a dobândit abilitățile necesare.

 

4. Pregătirea candidaților

Pe lângă faptul că are un impact pozitiv asupra companiei respective, feedback-ul va duce în cele din urmă la o piață a forței de muncă mai bine pregătită pentru joburile din viitor. În general, companiile vor ajunge mai ușor la candidații potriviți pentru rolurile lor, dacă la rândul lor, candidații vor ști unde se află punctele lor forte și zonele la care trebuie să mai lucreze pentru a le îmbunătăți. Ca urmare, procesul de recrutare poate deveni semnificativ mai eficient pentru angajatori.

 

5. Nu consumă mult timp

Multe companii spun că nu au timp pentru a oferi feedback detaliat în urma unui interviu, însă nu este atât de greu pe cât se așteaptă. Adesea, în timpul timpul interviurilor recrutorii își pot lua notițe pe care le pot utiliza ulterior în structurarea feedback-ului, asigurându-se că oferă comentarii constructive. 

 

Cum oferi feedback candidaților?

De regulă, recomandăm ca feedback-ul să fie trimis către candidat în decurs de o zi de la interviu, în mod ideal la câteva ore după finalizarea interviului. Important este să fie îndeajuns de mult timp pentru a reflecta, având totuși parcursul interviului fresh în minte. De asemenea, feedbackul va ajunge în timp util atât pentru echipa de recrutare cât și pentru candidații care așteaptă o decizie.

 

Iată câțiva pași pe care îi poți urmări atunci când îți structurezi feedback-ul:

1. Mulțumește-i candidatului pentru interesul arătat pentru companie și pentru oportunitatea jobului. Spune-i că apreciezi că a acordat timp pentru a aplica și a participa la interviu.

2. Spune-i candidatului dacă are abilități, experiență de muncă sau calificări foarte bune și explică de ce ar putea fi potrivit pentru un rol în compania ta pe viitor.

3. Apoi treci la subiect, explicând de ce nu îi poți face o ofertă de muncă în acest moment. Folosește fraze precum „căutăm un candidat care are mai multă experiență în zona X”. Încearcă să nu fii prea negativ. Este deja destul de greu pentru candidat să primească veștile neplăcute. Și cel mai important dintre toate: încearcă să structurezi mesajul în așa fel încât să nu fie discriminatoriu - atunci când vine vorba de intervievarea sau angajarea candidaților.

4. Dacă candidatul are întrebări, asigură-te că îi răspunzi în mod profesional și cu promptitudine. Probabil că vor aplica din nou la o nouă oportunitate în cadrul companiei tale, dacă primesc toate informațiile necesare. Este chiar recomandat să păstrezi toate aplicațiile candidaților la dosar timp de cel puțin șase luni.

5. Poți informa candidatul despre alte oportunități de job actuale sau viitoare, anunțându-l că poate aplica din nou.

6. Pe finalul mesajului, urează-i succes și gânduri bune cu privire la parcursul său profesional, deoarece arată că îl respecți.

 

Concluzie

Nu este ușor să fii cel care oferă veștile neplăcute, însă reputația care vine odată cu responsabilitatea și onestitatea pe care o arăți candidaților va conta mult mai mult în definirea brandului de angajator al companiei pe termen lung. Candidații se vor bucura că le-ai respectat timpul și i-ai ajutat să identifice zonele pe care trebuie să le îmbunătățească. Oferirea de feedback după interviu ar trebui să fie parte din procesul de recrutare și angajare în fiecare companie. Tu ai implementat asta deja?