Încă din 2018 piața muncii din România se află într-o criză puternică de personal. Din cauza faptului că este tot mai greu să angajezi persoane calificate, companiile au adoptat o nouă strategie. Corporațiile angajează tineri pe care îi pregătesc și le oferă training specializat încă de pe băncile facultății. 

Această criză de personal a ajutat totuși la realizarea importanței retenției angajaților. Statisticile arată că demisia unui angajat poate costa o companie 33% din salariului anual al angajatului. De asemenea, procesul de recrutare este din ce în ce mai lung, acum ajungând la peste 27 de zile. 

Așadar, pentru a evita procesele de recrutare prelungite, costuri majorate pentru companie și angajarea de personal necalificat trebuie să pui mai mult accent pe retenția angajaților. 

Pentru a veni în ajutorul tău, în acest articol îți vom prezenta mai multe detalii despre retenția angajaților, dar și cele mai bune strategii pentru a îmbunătăți rata de retenție. 

Ce înseamnă retenția angajaților

 

Retenția angajaților se referă atât la rata de retenție, dar și la strategiile adoptate de companii pentru a păstra angajații în companie cât mai mult timp. Retenția angajaților este importantă, în special într-o piața foarte competitivă unde angajații de top sunt tot mai puțini și ofertele de angajare ale competitorilor sunt tot mai bune. 

Rata de retenția este un indicator pe care trebuie să îl măsori pentru a ști cum te poziționezi pe piață, în comparație cu competitorii principali. În funcție de industrie, perioadă de timp și departament, acest indicator are valori medii diferite. 

Media națională a ratei de retenție a personalului este de 80%. În Retail rata de retenția a angajaților este sub nivelul mediei naționale și anume 60%. De asemenea, companiile care oferă asigurări au o problemă în a-și păstra angajații, cu o rată de retenție de 74%. 

În topul clasamentului, instituțiile guvernamentale au rate de retenție de până la 90%, iar pe locul doi se clasează băncile și instituțiile financiare cu o rată de retenția a personalului de peste 85%. 

Cum se calculează rata de retenție

Pentru a calcula rata de retenție a angajaților din compania ta trebuie să alegi o perioadă de timp. Nu este indicat să alegi ca perioadă 12 luni deoarece poți să ai mai multe angajări noi în această perioadă. Majoritatea companiilor aleg un trimestru ca perioadă de calcul a ratei. 

După ce ai ales perioada calculează numărul total de angajați pe care i-ai avut în companie în această perioadă. Scade numărul de angajați care au părăsit compania în aceeași perioadă de timp. La final, împarte numărul de angajați care au rămas în companie la numărul total de angajați. 

Ca exemplu, îți prezentăm calculul pentru o companie care avea 30 de angajați în ultimul trimestru din anul 2018, dar 4 angajați au demisionat.

Număr total de angajați: 30

Angajați care au părăsit compania: 4

Angajați care au rămas în companie: 26

Rata de retenție =  (26/30) * 100

Rata de retenție = 0.867 * 100 = 86,7%

Conform statisticilor, această companiei are o rata de retenție peste media națională din România. Însă, ce pot face companiile care au rate de retenție sub 80%? 

Acestea trebuie să adopte strategii pentru retenția angajaților. Mai jos vei putea vedea cele mai bune strategii care te pot ajuta să îmbunătățești această rată. 

Cum poți crește rata de retenția a angajaților

    1. Îmbunătățirea managementului

Studiile arată că 75% dintre angajații care demisionează nu o fac din cauza companiei sau a salariului, ci din cauza managementului. De asemenea, managementul românesc este considerat inferior celui de nivel european. De aceea, angajații români critică managementul  și aleg să își dea demisia, chiar dacă lucrează la o companie pe care o apreciază. 

Este important să pui mai mult accent pe angajații care ocupă funcții de management. Mulți angajați menționează că managerii nu sunt pregătiți și nu au studii de specialitate. 

Poți rezolva această problemă organizând training-uri și programe de formare profesională pentru managerii de departament, dar și pentru team leaderi. 

     2. Motivarea angajaților

Nu doar managementul slab pregătit îi face pe angajați să părăsească compania, ci și lipsa de motivație. Există diferite metode prin care poți să îți menții angajații motivați

Deși multe companii cred că doar salariul este cel mai motivant, beneficiile extra salariale au început să fie din ce în ce mai apreciate de angajați. 

    3. Training și feedback constant

Angajații au nevoie de training pentru a ține pasul cu schimbările din industria în care lucrează. Programele de training nu sunt benefice doar pentru angajați, ci și pentru companie. 

Astfel, programele de formare profesională îi ajută pe angajați să se dezvolte, ceea ce duce la o productivitate crescută și la un profit mărit pentru companie. 

Feedback-ul este un alt element important pentru angajați. Aceștia simt nevoie de a fi apreciați, dar și de a ști când greșesc pentru a putea să își îmbunătățească performanța. 

De aceea, este bine să oferi feedback constant angajaților și să le menționezi care sunt lucrurile pe care le pot îmbunătăți. 

      4. Flexibilitate

Angajații trebuie să poată să balanseze viața personală cu cea profesională. Ca angajator, e important să le oferi flexibilitate și să înțelegi când se află în situații speciale. 

Angajații care au un program flexibil la locul de muncă sunt cu până la 40% mai productivi decât angajații care trebuie să respecte zilnic un program strict. 

    5. Oportunități de dezvoltare

Dacă îți dorești ca angajații să rămână cât mai mult timp în companie trebuie să le oferi oportunități de dezvoltare. Angajații trebuie să știe că au șanse să avanseze și că există poziții disponibile în departamentul lor. Asigură-te că le comunici și modalitățile prin care pot avansa în companie. 

Acestea sunt doar câteva dintre strategiile pe care le poți adopta pentru a crește rata de retenția a angajaților tăi. Creează un mediu de lucru plăcut, comunică des și eficient cu angajații tăi și asigură programe de training periodic pentru a te asigura că îți menții angajații motivați și productivi.