Distribuie
Auchan România: Cultura care unește echipele și transformă ideile angajaților în proiecte cu impact

Continuăm seria noastră de interviuri cu angajatori care pun oamenii în centrul dezvoltării lor și contribuie activ la construirea unei piețe a muncii mai transparente în România.
Astăzi, stăm de vorbă cu Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development) și Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding din echipa Auchan România, despre cum arată cultura organizațională a companiei, experiența „Te bucuri de viață” și felul în care fiecare coleg își poate valorifica potențialul profesional și personal.
Descoperă în rândurile de mai jos ce înseamnă un mediu de lucru profund uman, bazat pe încredere, colaborare și dezvoltare continuă, dar și cum comunicarea autentică și ascultarea reală transformă Auchan într-un angajator unde fiecare voce contează.
1. Cum ai descrie cultura organizațională Auchan și cum ai rezuma-o în câteva cuvinte?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
Aș descrie cultura noastră ca fiind una profund umană, bazată pe încrederea în noi înșine și unii în alții. Asta ne face să fim uniți și să lucrăm împreună într-o atmosferă de voie bună și colaborare. Ne place ceea ce facem și facem cât putem de bine, împreună. De asemenea, împărtășim unii cu alții, învățăm unii de la alții, ceea ce ne ajută să progresăm și să ne dezvoltăm, mai ales că avem profile și meserii atât de diferite. Ne bucură că ceea ce facem este apreciat de clienții noștri și de comunitățile unde suntem prezenți, că munca noastră contează.
2. Descrie-ne cultura Auchan și explică-ne cum vă asigurați că aceasta este reflectată autentic în comunicarea instituțională?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding:
La Auchan vorbim mereu despre Proiectul Uman, alături de proiectul de business. Ne preocupă foarte mult sensul, purpose. Ne întrebăm constant: „De ce facem lucrurile într-un anumit fel? Ce impact au acțiunile noastre, nu doar astăzi, ci și pe termen lung, pentru colegi, comunitate, cetățeni, acționari și parteneri?” Nu doar rezultatul contează, ci și modul în care ajungem la el, cu sens, cu umanitate și cu impact pozitiv și durabil.
Un avantaj important este faptul că Employer Branding și Comunicare Internă sunt reunite în același departament. Avem, astfel, responsabilitatea comunicării cu toți colegii. Prin strategia de comunicare internă COMPAS, Comunicare pentru Performanță și Succes, ajungem, prin canale digitale și fizice, la cei aproape 7.000 de angajați. Comunicarea noastră este autentică pentru că mesajele nu vin doar din partea echipei de comunicare, ci și de la colegi din roluri și experiențe diferite.
Un exemplu relevant sunt atelierele Proiectului Uman 2.0, prin care am ajuns la aproape toți colegii, cu sprijinul a peste 110 ambasadori din diverse departamente. În aceste întâlniri am discutat deschis despre cultura noastră, despre atmosfera care ne diferențiază, despre eficiența zilnică de care avem nevoie pentru a rămâne relevanți și, mai ales, despre rolul fiecăruia în construirea acestei culturi, fie că lucrează într-un magazin, într-un serviciu suport sau în depozit.
Pe lângă interacțiunile directe, pe care le privilegiem, folosim și canale digitale. Toți colegii au acces la o adresă de e-mail a companiei, disponibilă pe orice device și din orice locație. În plus, comunicăm și prin afișe, conținut TV sau platforme interne, astfel încât suntem prezenți pe toate mediile de comunicare.
În acest fel, fiecare coleg este conectat în timp real la mesajele transmise și rămâne parte activă din comunitatea Auchan, fie prin comunicarea instituțională, fie prin cea funcțională, susținută de echipele manageriale cheie, esențiale pentru succesul comunicării în organizație.
3. Ce înseamnă experiența „Te bucuri de viață” la Auchan? Cum duceți mai departe promisiunea de angajator către toate echipele Auchan?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
A te bucura de viață înseamnă să îți faci meseria cu plăcere și să te simți câștigat din toate punctele de vedere. Suntem diferiți, ca vârste, așteptări, interese, și este important pentru noi să oferim fiecăruia ceva de câștigat, nu doar o remunerație corectă sau condiții de muncă bune, ci și experiențe trăite, oportunități de a învăța sau de a transfera din expertiza pe care o ai, de a contribui la succesul diferitelor echipe sau proiecte.
Înseamnă satisfacția lucrului bine făcut, alături de oameni pe care te poți baza. Cel mai adesea, când îi întreb pe colegii mei, mulți de foarte mulți ani în companie, ce i-a făcut să rămână alături de Auchan, îmi răspund că nu s-au plictisit. Au învățat multe și s-au dezvoltat mai mult decât au crezut inițial că se poate.
4. Cum construiți o comunicare internă eficientă, care să inspire și să conecteze angajații la viziunea și valorile companiei?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding:
Pentru a fi eficienți, separăm comunicarea pe două mari direcții, adaptând resursele și mesajele fiecărui public. Prima direcție este comunicarea instituțională, unde integrăm constant feedbackul colegilor. De exemplu, am introdus canale noi de comunicare atunci când am observat că anumite categorii de angajați nu erau suficient acoperite de metodele clasice. Ținta noastră este să știm permanent câți colegi am atins cu o comunicare, folosind indicatori clari, la fel ca în business. Nu vrem să comunicăm doar de dragul de a comunica, ci să avem impact real, măsurabil.
A doua direcție este comunicarea funcțională, managerială. Dintr-un curs de leadership la care am participat, am reținut foarte clar că managerii dau tonul culturii organizaționale. Ei sunt cel mai aproape de echipele lor și filtrează informațiile pe care le transmit direct angajaților.
Cred cu tărie că ambele direcții sunt la fel de importante. Iar atunci când mesajele sunt coerente, merg în aceeași direcție și sunt adaptate fiecărui public, fiecare coleg poate înțelege nu doar ce are de făcut, ci și de ce contează pentru el și pentru companie, adică sensul.
Anul acesta, odată cu lansarea noii strategii de comunicare internă COMPAS, am integrat în kitul standard managerial un modul de formare dedicat, „Communicate”. Comunicarea a devenit o competență esențială pentru succesul organizațional, menită să ne aducă performanță și rezultate sustenabile, prin atingerea obiectivelor.
5. Cum încurajați angajații să contribuie cu idei noi și să aibă un impact semnificativ, atât în companie, cât și în comunitate?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
Dintotdeauna, Auchan a avut o cultură a ușilor deschise și a comunicării transparente. În același timp, responsabilitatea implicării fiecăruia și exigența rezultatelor au fost și sunt un punct central al preocupărilor noastre, în toate programele și proiectele. Astfel, încurajăm exprimarea de idei, inițiative și autonomie, încurajând oamenii să aibă încrederea de a-și asuma responsabilități.
Pentru a pune la dispoziția angajaților soluțiile și infrastructura necesare ca ei să se poată exprima și să poată genera un impact real, am lansat un program de recompensare a inițiativelor care aduc impact, fie în eficientizare, fie în creare de plusvaloare. Deja unele dintre ideile colegilor noștri își produc efectul.
În ceea ce privește impactul în comunitate, angajații noștri pot vedea în platforma „Te bucuri de viață” toate acțiunile și campaniile active de CSR și responsabilitate, legate de alimentație sănătoasă, sport, viață sănătoasă, în toate locațiile Auchan. În plus, printr-un sistem de gamification sunt încurajați să fie cât mai implicați pentru a câștiga diferite premii.
6. Cum încurajați implicarea angajaților și cum consolidați sentimentul de apartenență la comunitatea Auchan?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding:
La Auchan credem că adevărații promotori ai schimbării sunt cei care aplică și trăiesc zi de zi procesele și modurile de lucru. De aceea, construim o cultură în care responsabilitatea și implicarea fiecăruia contribuie activ la succesul nostru comun. Avem chiar și un concept pentru asta, management responsabilizant, care nu se referă doar la manageri, ci la fiecare coleg din Auchan, indiferent de rol, capabil să ia decizii și să producă schimbări acolo unde este nevoie, cât mai aproape de teren.
Suntem recunoscuți de Top Employers Institute, în certificarea din 2025, cu scoruri peste media retailului din România la capitolul „ascultarea angajaților”, un punct forte al nostru.
Derulăm proiecte ample de ascultare și implicare, prin care colegii participă direct la construirea viitorului Auchan. Fie că vorbim de atelierele Proiectului Uman, dedicate consolidării unei culturi potrivite pentru atingerea obiectivelor, fie de RESTART Lab, proiect prin care strângem inițiative menite să genereze economii, eficiență operațională sau îmbunătățiri de procese. De exemplu, procesele rentabile propuse în cadrul RESTART Lab și implementate se transformă în recompense pentru colegii care le-au inițiat.
Când fiecare coleg este ascultat și, ulterior, vede implementată o idee venită de la el, de la ea sau de la echipa sa, sentimentul de implicare devine real. Iar noi încurajăm permanent acest lucru.
7. Cum arată un parcurs de creștere profesională și personală la Auchan și ce îi ajută pe angajați să își atingă potențialul maxim aici?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
Creșterea profesională are două dimensiuni, de expertiză și ierarhică, managerială.
Noi susținem ambele dimensiuni pe fiecare nivel managerial și pe fiecare arie profesională. Mai exact, avem implementate procese de detecție a nevoilor de formare și dezvoltare, care aduc periodic în atenția echipelor de Resurse Umane angajații care pot fi susținuți pentru un salt la nivel de expertiză și profesionalism sau care sunt potențialii noștri viitori manageri și lideri. Cele două dimensiuni se și întrepatrund.
Există un proces de formare profesională care adresează nevoile tuturor angajaților, însă avem și programe speciale, dedicate celor care își pot accelera dezvoltarea în cadrul organizației. Parcursurile noastre de carieră prevăd, pentru fiecare etapă dintr-un traseu profesional, programe de formare pentru a asigura nivelul corect de profesionalism pentru rolul curent.
În același timp, pe fiecare etapă a parcursului profesional, înscriem angajații detectați cu potențial în programe care îi pregătesc pentru un posibil salt la un nivel următor. Anual, fiecare angajat are definit un plan personalizat, în care pot apărea diverse acțiuni: feedbackuri 360, formări pe diferite teme.
Pentru anumite meserii, cum este cea de manager departamente comerciale, avem un parcurs bine definit, care presupune centre de evaluare pentru recrutare sau detecție internă, formări pe meserie, formări pentru dezvoltarea competențelor manageriale, peer coaching, programe de leadership pentru cei cu potențial de a deveni directori.
Nu în ultimul rând, angajații noștri pot învăța limbi străine cu ajutorul platformei noastre, iar pentru starea lor de bine și dezvoltare personală au la dispoziție platforma „Te bucuri de viață”, unde există o soluție de feedback constant și peer recognition, dar și materiale educaționale și soluții de wellbeing.
Tot în platformă, angajații pot vedea cum se pot implica activ în campaniile noastre de CSR și sustenabilitate. Astfel, fiecare angajat este încurajat să își valorifice potențialul profesional și personal și să fie actor activ în comunitate.
8. Cum se reflectă, în interacțiunile zilnice și în atmosfera generală din rândul echipelor, cultura organizațională umană, unde fiecare membru să simtă că aparține cu adevărat și că este susținut?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding:
Avem șansa unui ADN puternic, definit de valori solide, Încredere, Deschidere, Excelență, și de o cultură organizațională cu rădăcini familiale. Când vorbim despre „uman” la Auchan, ne referim la atmosfera de lucru, la comunicarea deschisă și la faptul că fiecare coleg trebuie să simtă acel wellbeing on the job, chiar și atunci când trece prin momente dificile, profesionale sau personale.
Contează să te simți apreciat și susținut, dar contează și să îmbunătățim permanent modul în care facem lucrurile, mai eficient, mai unitar, învățând unii de la alții.
Parte esențială a pilonului „Uman” sunt atelierele Proiectului Uman, care nu se opresc niciodată, pentru că ne dorim să fie un exercițiu continuu. În cadrul lor, ne oprim din ritmul zilnic, ascultăm colegii și ne angajăm să punem în practică promisiunile făcute în aceste momente de ascultare. Fiecare coleg contribuie astfel la un Proiect Uman unic, construit de jos în sus, împreună.
9. Cum susțineți angajații în perioadele de schimbare sau în fața unor noi provocări și ce oportunități apar din aceste situații?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
Schimbările sunt inevitabile, iar în ultimii ani ritmul s-a accelerat, o simțim cu toții. Meseriile se schimbă, în lumina diverșilor factori externi sau ai progresului și inovației. În același timp, orice schimbare generează stres și necesită eforturi de adaptare. Suntem ființe ritualice, avem nevoie de siguranță și predictibilitate, două lucruri afectate în context de schimbare.
Pentru a ne susține angajații în acest proces, am lansat programul Auchan Refresh, „Tu, la următorul nivel”. Programul presupune acompanierea angajaților din perimetrele care trec prin demersuri de transformare organizațională, fie se schimbă organizarea, procesele, soluțiile sau tehnologia, fie postura ori profilul de competențe necesar.
În aceste programe de Refresh, angajații sunt acompaniați prin demersuri de evaluare și diagnoză, analiză de nevoi, urmate de personalizarea programelor de formare și dezvoltare pentru a-i susține să asimileze rapid cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face față cu succes noului context. Aici apar multe oportunități de autocunoaștere și de conștientizare.
10. Cum încurajați dialogul deschis și ascultarea în organizație și cum reușiți să integrați și să susțineți feedbackul colegilor în cultura organizațională?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding:
Strategia de ascultare în Auchan are mai mulți piloni.
- Dialog social constant cu sindicatul, prin întâlniri periodice, atât la nivel central, cât și local, unde negociem anual contractul colectiv de muncă.
- Barometrul de Angajament și Satisfacție, desfășurat anual, cu toți cei aproape 7.000 de colegi. Nu doar ascultăm, ci transformăm răspunsurile în direcții strategice pentru viitorul companiei.
- Atelierele Proiectului Uman, organizate o dată la doi ani, cu toți colegii, pentru a avea timpul necesar implementării schimbărilor rezultate din acțiunile propuse de echipe.
Pe lângă aceste mecanisme, suntem într-un proces de ascultare continuă prin echipele manageriale, populații cheie în strategia noastră, care mențin comunicarea directă cu colegii.
La nivel de comunicare instituțională, avem strategia COMPAS, Comunicare pentru Performanță și Succes, în care integrăm periodic feedbackul colegilor, de la alegerea canalelor până la metode mai rapide sau mai eficiente de comunicare, toate gândite să sprijine activitatea de zi cu zi.
Ne asigurăm că feedbackul se transformă în acțiuni concrete prin măsurare constantă. Folosim chestionare de tip pulse și analize periodice pentru a valida că suntem pe direcția dorită de colegi și, în același timp, pe direcția rezultatelor așteptate pentru business.
11. La Auchan, fiecare contribuie la „construirea împreună a culturii emoției”. Ce rol joacă comunicarea internă în acest proces și cum măsurați impactul eforturilor voastre în a crea o cultură bazată pe emoție și implicare la nivelul întregii organizații?
Alina Andrei, Head of Internal Communication and Employer Branding
Cultura Emoției a apărut odată cu Viziunea Grupului Auchan pentru 2032. Pilonii esențiali în atingerea acestei viziuni sunt, pe de o parte, produsele Auchan, fără de care businessul nostru nu ar exista și pentru care clienții aleg brandul, iar pe de altă parte, emoția. Emoția este 100% umană și reprezintă ceea ce face și va continua să facă diferența în businessul nostru, cu atât mai mult acum, în vremurile AI pe care le trăim.
Am extins acest concept de cultură a emoției și către angajați, inspirați de citatul atribuit Mayei Angelou, „People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel.” Pornind de aici, am început să construim împreună Proiectul Uman 1.0, Cultura Emoției, încurajând colegii să se deschidă și să conștientizeze că felul în care ne simțim la job, acasă sau oriunde contează și poate fi influențat, cu responsabilitate, de fiecare dintre noi.
Comunicarea internă a avut un rol cheie. Atât viziunea 2032, cât și Proiectul Uman, Cultura Emoției, au fost lansate prin comunicare internă, către toți angajații. Echipa de comunicare a gestionat întregul proiect astfel încât mesajul să ajungă în toată organizația, în perioada 2022 până în 2023, dar și ulterior, pentru că Proiectul Uman nu se încheie niciodată. El evoluează constant, iar acum ne aflăm la versiunea 2.0.
12. Cum comunicați și perpetuați această cultură organizațională puternică, asigurându-vă că noii angajați o înțeleg și o îmbrățișează, și cum contribuie ea la retenția talentelor?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development):
Perpetuarea culturii și atmosferei organizaționale o realizăm în programul de integrare pentru noii angajați și prin programe și acțiuni de susținere constantă a culturii și a standardului managerial Auchan. Pentru noi, integrarea este un mix de formare, acompaniere prin tutorat sau mentorat, comunicare și integrare în comunitățile Auchan, management de proximitate și colectarea feedback-ului noilor veniți.
În plus, avem periodic acțiuni de comunicare și animare a subiectelor legate de viziunea Auchan, strategia companiei și rezultatele noastre, ocazii în care liderii companiei sunt în contact direct cu angajații și oferă direcția și claritatea necesare alinierii tuturor către atingerea obiectivelor.
13. Cum se traduce această diversitate de peste 50 de meserii și 250 de roluri din Auchan în parcursuri concrete de carieră și ce inițiative aveți pentru a susține creșterea profesională și personală a angajaților, de la intrarea în companie și pe termen lung?
Aurelia Mihai, Head of Talent (Recruitment, Learning and Development)
Diversitatea de meserii și roluri înseamnă, în primul rând, mai multe oportunități, fie de pași laterali, mobilitate profesională, fie de promovare internă. Parcursurile în Auchan pot începe chiar de pe băncile școlii, prin programele Auchan StarTalents, internship, învățământ dual, practică, trainees.
Pentru a oferi vizibilitate tuturor angajaților asupra oportunităților de carieră, avem un job market intern, unde pot vedea și pot aplica nu doar la posturile vacante din România, ci și din alte țări. Prin procesul nostru de management al talentelor creăm planuri de carieră personalizate și fast tracks pentru angajații cu potențial, pentru a anticipa nevoile lor și ale organizației.
Pentru nevoi specifice de dezvoltare, avem implementat un program de coaching. La nivel de dezvoltare personală, ne axăm pe conștientizare, educație și responsabilizare pentru un stil de viață sănătos, oferind un pachet bogat de asigurări și beneficii pentru susținerea sănătății fizice și psihologice.
Ești în căutarea unui loc de muncă într-un mediu unde încrederea, dezvoltarea și grija pentru oameni sunt reale?
Intră pe pagina de companie Auchan România pe Undelucram.ro și descoperă toate oportunitățile de carieră disponibile.
Citește toate articolele despre
Interviuri Undelucram Leadership skills Workforce planning Organizational excellence Employee experienceArticol scris de:
Comentarii
0 comentarii

Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Interviuri Undelucram
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro