Departamentul de vânzări este vital pentru orice companie. De aceea, acest sector este considerat unul competitiv și foarte solicitant. Din păcate, tot mai puțini candidați își îndreaptă atenția către departamentul de vânzări deoarece consideră că salariul este mic și că nu au calitățile necesare pentru a ocupa o poziție de agent de vânzări. 

Dacă tu ești pasionat de departamentul de vânzări și îți dorești să obții un job în acest sector, află în acest articol:

    - Ce presupune munca în departamentul de vânzări

    - Munca în departamentul de vânzări al unei companii versus lucratul pe cont propriu

    - Ce responsabilități vei avea ca agent de vânzări

    - Care sunt calitățile și abilitățile necesare unui angajat în departamentul de vânzări

 

Ce presupune munca în departamentul de vânzări

Înainte să îți cauți un loc de muncă în vânzări, trebuie să înțelegi ce tip de activități se desfășoară în acest departament. Fără un departament de vânzări, nicio companie nu ar putea să facă rost de clienți și nu ar putea avea un venit constant. De aceea, agenții de vânzări sunt părți esențiale ale unei firme. 

Cel mai mare avantaj al muncii în acest departament este că îți oferă flexibilitate pe piața muncii. Fie că este vorba despre corporații, companii mici sau startup-uri, mereu va exista un loc de muncă pentru agenții de vânzări. De asemenea, agenții de vânzări sunt căutați în diverse domenii, de la construcții și până la IT. 

 

Diferențele dintre munca într-un departament de vânzări și lucratul pe cont propriu

Conceptul de freelancer este auzit tot mai des pe piața muncii din România. Dacă ești un agent de vânzări cu ceva experiență și îți dorești să lucrezi pe cont propriu poți să faci freelancing pentru diferite companii. 

Atunci când ești angajat în departamentul de vânzări al unei companii te vei ocupa mereu de promovare și vânzarea acelorași produse. În schimb, atunci când lucrezi pe cont propriu, poți primi proiecte diverse, de la mai multe companii. Astfel, vei ajunge să vinzi mai multe tipuri de produse către diferiți clienți. 

În timp ce freelancing-ul în domeniul vânzărilor vine cu flexibilitate și cu proiecte diverse, lucratul într-un departamentul de vânzări îți asigură o stabilitate și un salariu fix. 

Așadar, depinde doar de tine să alegi ce este mai potrivit pentru stilul tău de lucru. 

 

Care sunt responsabilitățile unui agent de vânzări

   1. Să prezinți, să promovezi și să vinzi serviciile sau produsele oferite de compania la care lucrezi;

 

   2. Să gestionezi și să dezvolți portofoliul de clienți și de furnizori pentru a contribui la dezvoltarea afacerii;

 

   3. Să prezinți ofertele speciale, să propui pachete promoționale și să negociezi cu clienții și furnizorii;

 

   4. Să întocmești contracte și să monitorizezi derularea și încheierea lor, dar și respectarea acestora;

 

   5. Să organizezi și să participi la întâlniri cu furnizorii și clienții;

 

   6. Să redactezi procesele verbale și rapoarte după fiecare întâlnire;

 

   7. Să înregistrezi modificările de stocuri și să le prezinți departamentului de contabilitate;

 

   8. Să încasezi sumele de bani datorate de clienți și să întocmești documentele de vânzare;

 

   9. Să participi activ la dezvoltarea strategiei de vânzări a companiei;

 

 10. Să asiști și să ajuți directorul de vânzări atunci când este necesar;

 

 11. Să întocmești rapoarte de activitate și să le prezinți superiorilor atunci când îți sunt solicitate;

 

 

Ce calități trebuie să deții pentru a lucra în departamentul de vânzări

    1. Să ai abilități de comunicare foarte bine dezvoltate

Pentru a putea să convingi potențialii clienți să achiziționeze diferite produse sau servicii, trebuie să abilități de comunicare bine dezvoltate. Trebuie să prezinți concret și coerent gama de produse comercializate de compania pe care o reprezinți. 

De asemenea, trebuie să fii dispus să comunici, zi de zi, cu zeci de persoane, fie pentru a le prezenta ultima promoție, fie pentru a solicita datele de facturare.

 

    2. Să fii o persoană persuasivă

Dacă vrei să fii un agent de vânzări bun trebuie să vinzi multe produse, dar și să ai clienți recurenți. Pentru a face aceste lucruri este nevoie să fii o persoană persuasivă, să poți convinge clienții că produsele pe care le vinzi sunt de calitate și că le sunt utile. 

 

     3. Să înțelegi psihologia umană

Pentru a fi un bun reprezentant de vânzări trebuie să fii un bun psiholog. Vei avea parte de diferiți clienți și furnizori și va fi necesar să le înțelegi nevoile pentru a putea să le faci oferte de nerefuzat. 

 

    4. Să fii o persoană organizată

Dacă nu ești o persoană organizată, îți va fi foarte greu să te dezvolți în departamentul de vânzări. Astfel, te vei pierde în contracte, facturi proforme și afișe promoționale. Un agent de vânzări trebuie să aibă mereu o agendă de întâlniri bine pusă la punct și fișiere separate pentru fiecare client și furnizor. 

 

    5. Să ai capacitate de analiză și spirit de observație

Trebuie să fii mereu pregătit pentru situații de criză precum lipsa produselor de pe stoc, anularea unei întâlniri de afaceri sau încetarea unui contract cu un furnizor. De aceea, trebuie să fii capabil să analizezi și să găsești soluții viabile rapid. Altfel, riști să-ți pierzi portofoliul de clienți. 

Concluzie

Deși munca în departamentul de vânzări poate părea ușoară, aceasta este de fapt foarte solicitantă. De aceea, trebuie să fii mereu pregătit pentru orice situație. Bunele abilități de comunicare și persuasiunea sunt calități fără de care un agent de vânzări nu are cum să evolueze în carieră. 

Dacă îți dorești să lucrezi în acest domeniu, începe chiar acum căutarea unui job pe Undelucram.ro

Acestea sunt cele mai recente joburi care se potrivesc profilului tău:

Reprezentant Vânzări Tehnic

Agent vânzări