Statisticile arată faptul că peste 40% dintre angajați s-au simțit epuizați la locul de muncă cel puțin o dată. De asemenea, sindromul burnout este experimentat frecvent sau zilnic de aproximativ 23% dintre angajați.

În acest articol vei afla mai multe despre:

- Ce este sindromul burnout

- Etapele sindromului burnout

- Cum afectează sindromul burnout productivitatea angajaților

- Modalități prin care poți evita sindromul burnout în rândul angajaților

Ce este sindromul burnout?

Deși mulți consideră că sindromul burnout este doar o altă denumire pentru stresul profesional, acest sindrom prezintă caracteristici diferite. Sindromul burnout se manifestă printr-o stare de epuizare fizică și psihică, lipsă de energie și de motivație și senzația de a fi copleșit de sarcinile zilnice.

În comparație, stresul induce o stare de agitație și îi face pe angajați să încerce să facă mai multe în mai puțin timp. Desigur, nu este vorba despre o productivitate mărită deoarece persoanele stresate nu se pot concentra asupra task-urilor.

Pe piața muncii, angajații care sunt cel mai frecvent afectați de sindromul burnout sunt cei din generația millennials. În medie, peste 28% dintre millennials se simt epuizați la locul de muncă zilnic sau foarte frecvent.

Specialiștii menționează că efectul burnout este similar cu depresia, însă este manifestat doar la locul de muncă. Încă din anii 70 psihologul american Herbert Freudenberger a început să documenteze acest sindrom.

Etapele instalării sindromului burnout

În cartea redactată de Herbert Freudenberg, acesta menționează faptul că acest sindrom nu începe imediat, ci cuprinde 12 etape.

  1. Încercarea de a-și demonstra capacitățile: Toți angajații au tendința de a demonstra care sunt capacitățile lor și de a arăta tot ce pot. Primul semn al efectului burnout este atunci când angajații încep să aibă această tendință la nivel obsesiv.

  2. Muncă fără oprire: Deoarece doresc să fie cei mai buni angajați, se instaurează o tendință de a lucra fără oprire. Indiferent dacă este sărbătoare, weekend sau noapte, angajații afectați de burnout vor lucra.

  3. Neglijarea nevoilor personale: Deoarece nu știu să balanseze viața personală cu viața profesională, angajații vor începe să își neglijeze nevoile personale.

  4. Omiterea problemelor: Angajații vor începe să omită problemele personale și se vor axa doar pe problemele profesionale, devenind puternic afectați de stres.

  5. Revizuirea valorilor: În această etapă, persoanele afectate de sindromul burnout vor începe să își neglijeze familia, prietenii și persoanele apropiate și se vor pune accent doar pe rezultatele profesionale.

  6. Negarea problemelor: Angajații neagă faptul că sunt stresați sau epuizați și consideră că toți colegii și colaboratorii nu sunt productivi și nu înțeleg misiunea companiei.

  7. Retragerea: Cei care suferă de burnout încep să se retragă din cercurile sociale din care făceau parte.

  8. Schimbarea comportamentului: Angajații suferă schimbări la nivel comportamental și devin iritați, agitați și lipsiți de motivație.

  9. Depersonalizare: În această etapă, persoanele afectate nu consideră că mai sunt valoroși.

  10. Senzația de gol interior: Pentru a suprima senzația de gol interior, angajații vor avea comportamente compulsive precum abuzul de alcool.

  11. Depresia: O stare de depresie generală se va instaura și va afecta puternic modul în care angajatul colaborează la locul de muncă.

  12. Epuizare totală (burnout): În cele din urmă, angajatul va suferi de epuizare fizică și psihică totală. Pentru a evita probleme grave de sănătate, angajatul trebuie să consulte un medic specialist.

Cum afectează sindromul burnout productivitatea angajaților

Sindromul burnout afectează modul în care angajații se comportă și colaborează la locul de muncă. Productivitatea angajaților este redusă din cauza epuizării și lipsei de motivație. O altă consecință comună a acestui sindrom este creșterea numărului de zile de concediu medical. Acest lucru afectează modul de lucru și timpul de îndeplinire al sarcinilor dintr-o echipă.

Persoanele care suferă de burnout tind să comită mai multe greșeli atunci când își rezolvă task-urile zilnice. Ceea ce poate duce la pierderea motivației angajaților atunci când primesc feedback negativ.

În final, rata fluctuației de personal poate crește din cauza lipsei de loialitate față de angajator. Pentru a evita sindromul burnout în rândul angajaților trebuie să faci câteva schimbări simple, dar eficiente.

Modalități prin care poți evita sindromul burnout în rândul angajaților

1. Concediu de odihnă prelungit

Atunci când unul dintre angajați lucrează peste program încercând să își rezolve toate sarcinile, este timpul să îi oferi un concediu de odihnă prelungit. Astfel, angajatul va avea timp să se relaxeze, să își revizuiască prioritățile și să devină mai motivat.

  2. Lucru de acasă

Munca la domiciliu este un trend în creștere pe piața muncii. În ciuda acestui lucru, nu toate companiile pot avea angajați care să lucreze de acasă. O soluție simplă este să oferi posibilitatea angajaților de a lucra remote sau de acasă, cel puțin o zi pe lună. Astfel, angajatul va putea lucra din confortul locuinței și va evita timpul pierdut pe drum.

  3.  Timpul liber

De multe ori, din dorința de a fi cât mai productivi, trimitem mesaje sau notificări angajaților chiar și atunci când sunt în concediu sau după ce au terminat orele de lucru. În acel moment, angajații au tendința de a răspunde sau chiar de a-și termina task-urile, ceea ce poate duce la o stare de stres. Așadar, nu le dați task-uri și nu trimiteți email-uri angajaților atunci când nu se află în timpul programului de lucru.

 4.  Program flexibil

În topul beneficiilor apreciate de angajați, programul flexibil se află pe al treilea loc, după beneficiile materiale și beneficiile de tip abonament. Angajații își doresc să aibă un echilibru între viața personală și cea profesională, iar un program de lucru flexibil îi poate ajuta. În cazul studenților și masteranzilor, programul flexibil este ideal pentru a ajunge la cursuri și a absolvi facultatea.

  5. Pauze frecvente

Este important ca angajații tăi să ia și pauze în timpul programului de lucru. Art. 134 din Codul Muncii reglementează dreptul la pauza de masă și alte pauze pentru angajații care lucrează peste 6 ore pe zi. Deși nu este obligatoriu, pauzele sunt un drept al angajatului care trebuie respectat. De asemenea, pauzele îl pot ajuta pe angajat să se concentreze mai ușor și să fie mai motivat.

  6. Evenimente și teambuilding-uri

Organizați evenimente de tip Happy Friday sau petreceri Ad-hoc pentru a crește motivația angajaților și pentru a îi ajuta să se integreze mai ușor. Teambuilding-urile sunt o modalitate bună de a ajuta angajații să lucreze în echipă și să își cunoască toți colegii. Atunci când vor simți că nu fac față sarcinilor de la locul de muncă vor reuși să apeleze la colegi sau la superiori pentru a nu ajunge la epuizare.

Sindromul burnout are un impact negativ asupra angajatului cât și asupra companiei. Pentru a evita acest sindrom în rândul angajaților, asigură-te că discuți deschis cu ei și că le oferi soluții atunci când vin cu o problemă. Încearcă să implementezi și zone de relaxare sau să organizezi evenimente la birou pentru a îi ajuta pe angajați să scape de stres pentru câteva momente.