Despre cum s-a adaptat Bosch în această perioadă și recomandări pentru candidații care își doresc o carieră în cadrul companiei, vorbim cu Marcela Sumanariu, Recruitment Manager la Bosch Service Solutions Timișoara.

 

1. Spuneți-ne câteva cuvinte despre dvs, ce v-a motivat să alegeți domeniul HR

Activez în domeniul HR din anul 2011, iar pasiunea mea a început odată cu internship-ul pe care l-am urmat în cadrul departamentului de Resurse Umane al Bosch Service Solutions Timișoara. Eram studentă în anul II la programul de masterat „Managementul Resurselor Umane”, din cadrul Facultății de Economie și Administrare a Afacerilor când mi s-a oferit oportunitatea de a mă alătura echipei Bosch. A urmat o perioadă de învățare și dezvoltare și am avut posibilitatea de a explora diverse roluri în acești nouă ani. Am început în zona de administrare de personal, care ajută mult la definirea a ceea ce se poate numi bază în HR. Am continuat în zona de recrutare, unde am descoperit cât de minunat este să identifici talente și să schimbi în bine destinele oamenilor. Un alt rol care m-a ajutat în desăvarșirea mea ca om de HR a fost cel de HR Business Partner. Anul trecut am intrat într-o nouă etapă a carierei mele: coordonarea echipei de recrutare.

Dacă până anul trecut, din postura de HR Business Partner discutam la nivel teoretic cu colegii din aria mea de responsabilitate despre leadership, odată cu preluarea noului rol am avut ocazia să pun în practică teoria. Nu mă imaginez lucrând într-un domeniu care să nu aibă legătură cu sfera resurselor umane. Este un domeniu care mă împlinește profesional, atât din punct de vedere al complexitătii și al dinamismului – fiecare zi este diferită – cât și prin prisma provocărilor. Pentru mine, provocările reprezintă oportunități de dezvoltare continuă, iar în HR provocările sunt „la tot pasul”. Ieșind puțin din sfera profesională, despre care aș putea vorbi la nesfârșit, vă pot spune despre mine că, de patru ani, sunt mămica unei fetițe adorabile și ca mă străduiesc, zi de zi, să împac viața profesională cu cea personală. Atât cât pot de bine.


2. Care sunt principalele provocări pe care le resimțiți în domeniul resurselor umane în momentul de față? Cum v-ați adaptat procesul de selecție la situația actuală?

Având în vedere situația actuală, prioritatea noastră este să avem grijă de angajați, să ne asigurăm că le oferim contextul necesar pentru a-și desfășura activitatea în siguranță și în parametri normali. Totodată, ca echipă de recrutare suntem ancorate în dezvoltarea afacerii prin identificarea și atragerea de noi talente în cadrul companiei. Și pentru că știm cât de important este conceptul de agilitate în zilele noastre, pot spune cu bucurie că am reușit să ne adaptăm foarte rapid noii realități. Într-un timp foarte scurt, am migrat toate interviurile în sfera online (apeluri video), tocmai pentru a crea un cadru de siguranță atât pentru colegele mele de departament, cât și pentru candidați. A fost o decizie foarte bună, deoarece în felul acesta procesele noastre de recrutare nu au fost afectate și am putut continua să atragem talente în Bosch.

 

3. Cum a evoluat numarul de aplicanți în ultimele luni?

Este o perioadă provocatoare pentru noi în ceea ce privește evoluția de aplicații relevante. Se resimte, într-adevăr, o scădere a numărului de candidați potriviți pentru profilele noastre. Am constatat, însă, că anumiți candidați care au deja un loc de muncă stabil într-o altă companie nu mai consideră prielnic să facă schimbări într-un context dominat de incertitudini, precum cel actual, o decizie pe care înainte de pandemie o luau cu o mai mare ușurință.

 

4. Ce recomandări aveți pentru candidații care își caută job în această perioadă? Cum își pot crește șansele de a-și găsi un job?  

Un aspect extrem de important este corelarea competențelor cu cerințele job-ului. Recomand candidaților ca înainte de aplicare să aloce suficient timp pentru înțelegerea cerințelor postului și să autoevalueze compatibilitatea cu descrierea din anunțul de angajare. Daca nu analizează cu atenție descrierea responsabilităților dintr-un rol și nu fac o evaluare temeinică a capacității lor de a îndeplini cu succes sarcinile job-ului, este foarte probabil ca șansele de selecție pentru interviu să scadă vertiginos. Mai mult decât atât, există candidați care aplică la mai multe job-uri din arii complet diferite, în cadrul aceleiași companii. În egală măsură, candidații ar trebui să aibă în vedere și setarea realistă a așteptărilor. Încă întâlnim candidați care au așteptări foarte mari în raport cu ceea ce pot oferi ei companiei.

Dacă ar fi să menționez câteva aspecte pe care le apreciem la candidații noștri, acestea ar fi: adresarea întrebărilor de clarificare cu privire la diverse aspecte, interesul pentru compatibilitatea cu cultura organizațională a companiei și atenția sporită acordată întocmirii CV-ului, punctând cele mai relevante experiențe și competențe.

 

"Foarte importante pentru organizația noastră sunt și competențele interpersonale (soft skills): motivație, comunicare, autonomie, inițiativă, flexibilitate.

Toate acestea ajută noul angajat să aibă succes la locul de muncă și sunt cele care creează un mediu de lucru sănătos"

 

5. Puteți enumera câteva dintre abilitățile absolut necesare pe care trebuie să le aibă o persoană care aplică pentru un post în compania dvs? Inclusiv câteva aspecte legate de criteriile pe care le aveți în selecția candidaților.

Bosch Service Solutions Timișoara oferă oportunități de carieră pe diverse nivele de expertiză, în diferite domenii de activitate: Accountants (Accounts Payable, Accounts Receivable, General Ledger) cu diverse limbi străine, Controllers, Commercial Customer Specialist for Automotive, IT Tech Support, Security Systems Specialist, Purchasing Analysts, Reporting Expert, Auditor etc. Cele mai multe poziții pe care le avem deschise se adresează vorbitorilor de limba engleză, germană, franceză, spaniolă, turcă, italiană, cehă și maghiară.

Anul acesta, ne-am propus să punem bazele primului hub de buyeri din cadrul Bosch Timișoara și am început recrutările în acest sens. Totodată, ne-am extins portofoliul de servicii adăugând poziții din zona ingineriei de dezvoltare software, dar și devops (Development-Operations). Fiind un centru de servicii, pentru cea mai mare parte a job-urilor noastre, cunoașterea unei limbi străine este un criteriu de selecție primordial. Desigur, pentru posturile cu profil tehnic avem nevoie de competențe tehnice foarte clar definite, pe care le listăm atunci când promovăm oportunitățile de carieră. Pe de altă parte, foarte importante pentru organizația noastră sunt și competențele interpersonale (soft skills). Ele se referă la: motivație, comunicare, autonomie, inițiativă, flexibilitate. Toate acestea ajută noul angajat să aibă succes la locul de muncă și sunt cele care creează un mediu de lucru sănătos.

 

Bosch Romania

 

6. Viitorul anunță schimbări rapide în profilul viitoarelor posturi de muncă și cariere, ne referim aici la dispariția unor job-uri și apariția altora. Ce set de skill-uri ar trebui să aibă viitorii angajați pentru a rămâne competitivi?

Piața muncii și lumea în general sunt într-o continuă transformare. Rolul automatizării este de a crea o combinație ideală între resursa umană și tehnologie. Scopul este de a îmbunătăți experiența clientului, de a crește satisfacția angajatului și de a promova noi modele de afaceri. Partea bună din această transformare este că roboții vor efectua acele activități repetitive care, de cele mai multe ori, nu aduc mare satisfacție executantului, lăsând astfel spațiu pentru job-uri mai provocatoare, care necesită competențe noi. Aptitudinile de care vor avea nevoie candidații, în viitor, pentru a rămâne relevanți pentru piața forței de muncă sunt, în opinia mea, capacitatea de învățare continuă, adaptabilitatea în medii de lucru diverse, agilitatea și inteligența emoțională, abilitatea de a lucra cu datele și gândire critică.

Bosch Service Solutions, parte a Grupului Bosch, activează pe piața din Timișoara încă din anul 2007, fiind unul dintre principalii furnizori de servicii de externalizare pentru Grupul Bosch din Europa. Principalii factori de succes ai companiei sunt abordarea orientată pe client, gradul înalt de complexitate al proiectelor și diversitatea lingvistică. Angajații Bosch Service Solutions Timișoara asigură servicii în 18 limbi de circulație internațională. Mai mult decât atât, 98% din angajați au studii superioare (sau sunt încă studenți). Clienții companiei sunt alte locații Bosch din Europa, pentru care se asigură servicii de tipul: finanțe, contabilitate și controlling, IT și suport tehnic, achiziții, suport producție, etc.