Fara exagerare, interviul telefonic este unul dintre cele mai importante elemente din procesul de obtinere a unui job. Nici un alt mijloc, email-ul in mod special, nu inlocuiesc acest mijloc de recrutare.

Aveti tot timpul in mintea voastra ideea ca interviul telefonic este primul pas care va conduce spre obtinerea unui JOB. Ganditi-va de doua ori la acest lucru. Foarte multe job-uri incep cu un telefon: fie ca este recruitorul, HR manager-ul sau, chiar angajatorul.

Chiar daca suntem, mai curand, in epoca scrisului si conversatia telefonica numai este o arta, totusi, aceasta abilitate poate fi usor condusa daca detii unele principii de baza si ai pregatit un plan.

Inainte de a ridica telefonul asigurati-va ca sunteti capabil sa aratati in conversatia ce va urma, intregul vostru potential profesional, astfel incat sa-l convingeti pe cel de la capatul firului ca sunteti cel mai potrivit/a pentru acel post.

Pregatiti-va ca pentru un examen, avand in fata punctele principale de discutat

Nefiind fata in fata cu „angajatorul”, aveti avantajul de a putea folosi o foaie de hartie cu punctele principale pe care trebuie sa le treceti in revista. Scoateti la imprimanta acele puncte, pentru a va fi foarte clare voua si, in acelasi timp, pentru a dovedi ca stiti suficient de multe lucruri despre compania interesata de serviciile voastre.

Pregatirea interviului incepe cu documentarea asupra companiei si daca este posibil cu informatii despre cel care va va lua interviul (date despre rolul lui , daca este posibil).Cu cat sunteti mai bine pregatit, cu atat veti fi mai stapan pe mijloacele voastre de conversatie si mult mai relaxat.

„Incepeti prin a consulta website – ul companiei, postarile de pe blog-uri si comunicatele de presa”ne spune Scott Wesper, hiring manager la Arch Resources Group din Miami.

Documentarea voastra trebuie sa includa evenimentele cele mai importante din viata companiei, dar si raspunsuri bine fondate la  intrebari de genul „De ce iti doresti acest job?” Este bine sa fiti pregatiti si pentru posibile chestionari legate de arzatoarea problema a salariului.

Alegeti-va un loc cat mai confortabil

Cand participati la interviul direct, locul este ales de organizator si nu poate fi altceva decat un birou. Cand este insa vorba de interviul telefonic alegerea va apartine. Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa raspundeti direct din pat si imbracat cat mai sumar. Ar fi o greseala. Locul ales si cum sunteti imbracat va inluenteaza raspunsurile fara sa va dati seama.

Folosirea telefonului mobil la un asemenea interviu presupune ca acesta sa fie incarcat cel putin cu 30 de minute inainte, pentru a nu avea surprize.

Locul ales trebuie sa fie nu numai confortabil, dar si izolat de zgomotele de fond, pantru a nu ajunge la situati stanjenitoare, cand intrebati de mai multe ori:„Ce ati spus, va rog sa repetati?”

Daca se pune problema unei video conferinte luati-va toate masurile  pentru a avea o conexiune cat mai buna. Este mai mult decat stanjenitor sa se intrerupa interviul datorita unei conexiuni defectuoase.

Alegeti un loc cu luminozitete buna, dar nu in fata ferestrei , unde ati risca sa se vada numai silueta voastra.

Vorbiti cu incredere si clar

Nu realizati nimic daca zambiti in telefon. Vocea voastra trebuie sa convinga prin entuziasm si increderea pe care o manifestati. nu uitati nici o clipa ca  vocea voastra trebuie sa denote profesionalism.

Adoptarea unui ton monoton, plat, lipsit de claritate este total exclusa. Conversatia trebuie condusa spre un lucru esential: entuziasmul vostru pentru postul respectiv si pentru compania din care veti face parte.

Inflexiunile vocii sunt, de asemenea, un element important. Modulati vocea in asa fel incat sa accentuati punctele de importanta pentru voi, faptul ca stiti ce vreti si stiti ce oferiti.

Specialistii atrag atentia asupra unui amanunt pe care suntem tentati sa nu-l luam in seama :postura corpului. Postura corpului influenteaza chiar increderea in noi si poate afecta modul in care folosim vocea. Stati incomod si veti vedea cum reactionati.

Nu ascultati pasiv, dar mai ales luati-va notite

Nu va limitati doar la asculta pur si simplu. De altfel, o ascultare atenta nu este doar un factor important la un interviu telefonic, ci reprezinta si o abilitate pe care trebuie sa o dezvoltati permanent.

In timpul interviului nu va lasati atentia sa „plece” spre altceva. Din conversatie culegeti toate informatiile necesare pe care vi le ofera recruitorul despre job, rolul pe care-l veti detine, despre companie. Toate aceste informatii trebuie notate.

Lista intocmita cu aceste notite si revazuta, dupa ce puneti jos telefonul, constituie o baza de date utila pentru viitoarele interviuri.

Marele avantaj al interviului telefonic este ca nu va vede nimeni cand va luati notite.

Terminati conversatia stiind foarte clar care sunt urmatorii pasi

Multi dintre voi au trait senzatia, dupa terminarea unui interviu, ca ramaneti in „bezna”. Nu stiti la ce sa va asteptati, practic nu stiti care sunt urmatorii pasi. Nu lasati sa se intample asa ceva. Inainte de a termina conversatia intrebati clar ce urmeaza, care sunt urmatorii pasi. Pentru a nu uita sa faceti acest lucru, notati pe foaia de hartie, pe care o aveti in fata :„Intreaba despre urmatorii pasi.”