Cum îți dai seama că lucrezi într-un mediu toxic

16.02.2021
4 min
4.88
Cum îți dai seama că lucrezi într-un mediu toxic

Distribuie

Un mediu organizațional toxic nu se rezumă doar la un job care nu-ți place. Există zile și zile de-a lungul parcursului nostru profesional, unele mai bune, altele mai puțin bune, când nu vrem decât ca ziua respectivă să se termine. Uneori luăm decizii proaste în zilele respective, care ne influențează întreaga carieră.

 

Un mediu toxic nu ne afectează doar locul de muncă, ci ulterior și viața. Efectele pot fi frustrare, demotivare, burn out, depresie, boală, lipsa încrederii în sine etc. De cele mai multe ori ne confruntăm cu efectele, atunci când poate este prea târziu, pentru că am acumulat în timp toate reacțiile acestea negative fără a analiza profund cauza și fără a face ceva concret atunci când lucrurile se întâmplă.

Nivelul de toleranță depinde de la persoană la persoană, și sunt mulți oameni care acceptă compromisuri invocând motive diverse: că nu au ce să facă altceva sau nu știu altceva, nu au unde să se ducă, au o vârstă și nu-i mai angajează nimeni, le este teamă de schimbare mai ales când au familie, datorii etc.

Ideea din spate nu este să judecăm efectele, ci cauzele care conduc către acest mediu toxic și ce am putea face pentru a diminua efectele, dacă nu chiar a le preveni și elimina.

Cum ne putem da seama că mediul în care lucrăm este sau a devenit unul toxic? Iată aici câteva indicii.

1. Comunicare defectuoasă la toate nivelurile

Deși comunicarea este considerată o valoare esențială în toate companiile și promovată în toate materialele (website, intranet, broșuri, prezentări, pagini social media etc.), netranspusă în acțiuni la nivel de companie ea rămâne doar la nivel verbal. Lipsa de comunicare sau comunicarea defectuoasă afectează atât la nivel individual, cât și organizațional, creează confuzie și un climat de muncă demotivant.

Ce înseamnă comunicare defectuoasă?

- Lipsa constantă de claritate în jurul proiectelor;

- Roluri și responsabilități lipsite de sens și structură pentru angajați;

- Angajații primesc mesaje diferite de la persoane diferite;

- Comunicare pasivagresivă;

- Nimeni nu ascultă pe nimeni;

- Comunicare constantă în afara orelor de program;

- Lipsa feedbackului;

- Limbaj agresiv.

 

2. Bârfă și bisericuțe

Acestea se manifestă prin existența unui grup sau unor grupuri de oameni care se adună, bârfesc și fac glume pe seama colegilor. În mod evident existența unor asemenea grupuri nu este deloc benefică la nivel organizațional, și semnele care ne arată existența acestora pot fi:

- Sentiment constant de excludere dintrun grup de oameni;

- Proiectele sunt deseori oferite unui anumit grup, indiferent de talent sau experiență;

- Mare parte a zilei de lucru e petrecut vorbindu-se în șoaptă sau chat pe platformele de socializare;

- Dezinteres general exterior al grupului față de oricine altcineva cu excepția cazului în care implică bârfe sau „dramă”.

 

3. Management deficitar

Nu degeaba se spune că oamenii nu părăsesc companii, ci manageri. Lipsa competențelor de management, micromanagementul, lipsa respectului, hărțuirea, comportamentul agresiv, controlul excesiv, presiunea rezultatelor nu fac decât să creeze un mediu toxic pentru angajați.

 

4. Colegi demotivați

Colegii demotivați influențează în mod negativ atmosfera de la locul de muncă, dar și starea ta de spirit. Și așa cum colegii pozitivi, entuziaști, motivați te pot inspira să fii mai productiv, așa și cei demotivați te pot trage în jos.

 

5. Lipsa oportunităților de creștere și învățare

În cazul în care compania nu oferă astfel de oportunități, vor interveni rutina, plafonarea și nu vor putea apărea șanse de progres și va fi nevoie să iei o decizie.

 

6. Fluctuația mare

Fluctuația mare este un semn că lucrurile nu se petrec așa cum ar trebui în companie. Oamenii nu pleacă pentru că le este bine, ci din motive bine întemeiate. De asemenea dacă apar și concedieri abuzive, acestea sunt semne clare de mediu dezorganizat, lipsit de direcție și de perspective.

 

7. Lipsa echilibrului între zona personală și cea profesională

Foarte mulți manageri fixează întâlniri exact la finalul programului, stau zilnic cu ochii pe ceas și la venirea sau la plecarea angajaților, scriu e-mail-uri sau  dau telefoane angajaților după orele de program sau în weekend. Lipsa de respect pentru viața personală  a angajaților poate conduce la frustrări majore, făcându-i pe aceștia să părăsească organizația la un moment dat.

 

Toate cele de mai sus se întâmplă inclusiv în mediul online, iar perioada de criză nu a făcut decât să acutizeze crizele organizaționale și să scoată în evidență zonele vulnerabile pe care mulți manageri nu au știut și nu știu să le gestioneze.

Soluții există, iar părăsirea companiei la primul semn nu trebuie să fie una dintre ele. Înainte de a decide să abadonăm barca ideal ar fi să mai acordăm o șansă și să ne concentrăm atenția asupra comportamentelor pozitive făcându-le să conlucreze pentru a crea un mediu de lucru mai prietenos, mai aproape de oameni, mai deschis și flexibil.

Schimbarea organizațională este posibilă doar în cazul conștientizării că aceasta este necesară, că efectele unui mediu toxic pot fi puternic negative, că toți oamenii înțeleg motivele pentru care o companie nu poate progresa având un mediu de lucru toxic, că toți oamenii își cunosc foarte bine rolurile și responsabilitățile și că lucrează împreună pentru transformarea organizațională în sens pozitiv. Efortul nu poate fi al unui singur om, ci al întregii echipe, și se concentrează asupra îndeplinirii acelorași obiective.

Citește toate articolele despre

Evaluează compania

Contributor Undelucram.ro

Corina Neagu

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

1 comentariu

eusitu

25.05.2021

Ar fi ideal sa existe o companie care sa aibe toate defectele etalate mai sus, doar cu plusuri. Lucrez de 14 ani si am schimbat in jur de 10 companii in acesti ani, tot crezand ca poate, poate exista acea companie unde cat de cat poti sa ai macar cateva plusuri nu toate(care ar fi normal sa fie la orice companie).

De la cea mai mica companie de cateva persoane pana la companii internationale(in una lucrez acum), predomina barfa de toate felurile, de parca nu ar fi niste persoane intelectuale ci baietii de la colt care sparg seminte, urletele de la unii mai mari la altii mai mici, de parca ar fi vacari pe camp nu niste lideri care sa demonstreze ca trebuie urmati, fiecare care are putina putere se crede un zeu si in concluzie sunt 100 de zei, iar tu trebuie sa stii parerea carui zeu conteaza si task-urile de la care zeu sa le faci mai intai, ca sa nu se supere alt zeu.

Cred ca as putea continua si as scrie sincer pagini intregi cu ce am intalnit in acesti ani:
- fie ca e SII Romania, care nu e mai mult decat o firma de apartament, desi de la exerior pare cine stie ce gigant, unde minciunile sunt la ordinea zilei si esti angajat pentru a face ceva dar cand esti pus la birou se scuza ca acel proiect a picat si trebuie sa inveti ceva nou ca alt proiect nu au. Asta mi s-a intamplat mie si tuturor care au venit dupa mine in aceasta firma. Intr-un final ultimului care a venit i-am spus: frate ai rupt legatura cu firma de la care ai plecat, iar cand el a spus ca nu, i-am zis sa isi ceara scuze si sa mearga inapoi ca aici nu o sa faca nimic din ce i s-a spus la interviu.

-fie ca e Vauban, unde un "Gigi Becali" dirijeaza tot si restul echipei e doar de forma, ca nu au nici o putere, ti se face un CV in care ai dat mana si cu Bill Gates si chiar tu ai inventat o firma ca Apple, iar apoi esti trimis pe la n firme ca ei sa faca bani pe urma ta, chiar daca tu nu stii nimic din ceea ce o sa faci

-fie ca e IBM si aici cu cat urci mai mult cu atat mai mult hienele sar la gatul tau(am fost personal amenintat de un PM in timpul unui meeting cu strainii ca o sa suport consecinte daca nu-i mint cu inversunare ca sa para totul roz),

-fie ca e Orange, unde crezi ca ai nimerit la o firma ok dar barfale, cutitele pe la spate, barfe urate si grosolane, te lasa cu un gust amar, iar pm-ul zici la propriu ca e unul care cerseste la coltul strazii, nespalat, imbracat cu aceleasi haine n zile si la 2 luni dupa ce esti angajat vine si iti face o schema pe o foaie de hartie cu toata firma apoi il mai vezi dupa inca o luna. Unde toti colegii de la care cer informatii despre proiect se uita la tine cand te apropii de ei de parca te duci sa le furi banii, care mai de care mai ursuz si inchis.

-fie ca e o firma micuta cum e Calor, unde tzepele sunt la ele acasa,

-fie ca e firma si mai mica, cum e Newrosoft, unde te rogi de patron sa iti dea si tie bani pe luna asta ca macar sa iti platesti telefonul, apoi luna urmatoare ca macar sa iti dea si tie 100 de lei din salariu, sa ai bani de mancare,

-fie ca e o firma ca OwnZones, unde care mai de care e cel mai smecher din parcare, unde daca ai o neintelegere in ce a scris PM-ul in task-uri, nu te duci la el ci incerci tu singur sa rezolvi problema fara sa-l deranjezi. Am fost surprins la culme cand pm-ul a fost mega deranjat si a contactat un CEO ca eu nu inteleg ce a scris el in task-uri si-l deranjez.

Cred ca as putea continua cu lista firmelor dar nu are rost. Mediu toxic e in orice firma ca e mica sau mare. Tot ce poti sa faci e sa gasesti "uneltele" cu care sa lucrezi in pace, sa cauti ca sa iti pastrezi linistea chiar daca in fata ta e o furtuna care te zguduie si pe tine din toate punctele de vedere.

Nu cred ca exista o firma perfecta in care sa spui ca orice coleg e prietenul tau, te intelegi superi bine cu sefii, task-urile sunt foarte bine explicate si totul e clar, nimeni nu barfeste pe nimeni ci toata lumea promoveaza pe alticineva si apreciaza munca facuta, etc, etc.

Nu poti cere, avea pretentii de la oameni sa iti ofere ei "fericirea" la locul de munca. Daca incerci asta de fiecare data vei fi lovit din din toate partile de cei care crezi ca sunt "prietenii tai" sau colegii in care zici ca ai incredere, chiar si celor care le faci bine, nu te astepta sa iti raspunda cu bine.

Lucurile pozitive le cauti tu, le ai tu in coltul tau, in mintea ta, in inima ta, in casa ta, cu familia ta.

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro