Cum să faci headhunting pentru următorul tău angajator?

09.08.2022
6 min
3.00
Cum să faci headhunting pentru următorul tău angajator?

Distribuie

În marea majoritate a cazurilor, atunci când te gândești la a-ți găsi un job nou, planul se face pe metodele deja testate: recomandări, cunoștințe, colegi, joburi disponibile pe site-urile de profil. O mare parte din acel plan se întâmplă în mintea ta, urmând ca o mică parte să ajungă pe o hârtie sau scris undeva concret. Acesta este, poate, și principalul motiv pentru care, în majoritatea cazurilor, durează de 3X mai mult timp să-ți găsești jobul dorit. Dar despre asta, într-un alt articol.

Atunci când începi să îți construiești în minte imaginea viitorului job, începi, de cele mai multe ori, cu ceea ce nu îți place la actualul:


-    Poate aici nu ai un nivel salarial satisfăcător, așadar vei căuta un job mai bine plătit
-    Poate aici ai ajuns la un moment de blocaj, unde nu mai găsești oportunități de creștere, așadar vei căuta un job și o companie cu un potențial mai larg de dezvoltare.

Și tot așa. Din momentul în care lista dorințelor este gata, atenția ta se îndreaptă către piața joburilor disponibile. Care companii angajează și au joburi disponibile din sfera ta de experiență? Dacă ai o arie de competente foarte specifică: IT, inginerie, financiar, vei căuta, de cele mai multe ori, după denumirile joburilor, pentru a găsi exact nișta ta de interes.
Așa fac marea majoritatea candidaților: caută titulaturi de joburi și încearcă să „îndese" experiența lor profesională în pătrățica unui rol.

Nimic greșit până acum. Doar că, tu nu ești titulatura joburilor tale. Experiența ta profesională nu se poate reduce la un „Junior" sau „Senior" sau „Manager". Competentele transferabile, modalitatea ta specifică de învățare, colaborare, energia și drive-ul pe care îl aduci într-un loc de muncă nu au cum să reiasă dintr-un CV cu o descriere statică. Și nici un Angajator, oricât de mult s-ar strădui departamentele de HR, nu va reuși să descrie exact ce are nevoie într-un anunț de recrutare.

Bun. Și atunci ce propui, Raluca? Cunosc această întrebare, pentru că îmi e adresată cam tot la a doua discuție despre schimbatul carierei de către clienții cu care lucrez.

Îți propun să îți asumi puterea!

...să gândești strategic, exact așa cum faci când îți planifici aspecte importante din viața ta. Și în loc să te subordonezi față de ce există în piață, să te poziționezi la același nivel cu cererea.

Ce au nevoie companiile? De angajați. Din toate categoriile, experiențele, vârstele, tipologiile. OK, poate că nu te vei potrivi cu toată lumea. Dar este foarte bine așa, pentru că în cazul tău, în final, vei avea nevoie doar de o singură companie unde să lucrezi, nu de toate.

Ai două variante de a aplica:

1. Folosești metoda testată...

...și folosești unul sau chiar mai multe dintre site-urile cu tradiție în oferte de joburi din România. În acest caz, recomand Undelucram.ro. Au o secțiune numită „Aplică la Jobul care te Merită” care folosește cu succes Inteligența Artificială în beneficiul candidaților.


2. Îți mărești „pool-ul” de joburi disponibile

…și, implicit, șansele de a te angaja.
Nu uita: joburile disponibile de pe net atunci când tu cauți sunt o radiografie al unui scurt moment înghețată în timp. Folosește, deci, extra-opțiunile de mai jos pentru a câștiga un plus de perspectivă. Pe scurt, când aplici, alegi din companiile cele mai potrivite pentru tine la acest nivel al carierei, nu doar în această săptămână.

Mă întorc puțin la începutul articolului, acolo unde descriam ce se întâmplă după ce ai decis să îi găsești un job nou. Deschizi laptopul sau telefonul și începi să cauți joburi.

Aici vreau să îți pun stop-cadru. Și să te invit să schimbi metoda de lucru, pentru a-ți schimba și rezultatele.

5 Pași prin care să îți găsești un job fără să depinzi de site-urile de recrutare

1.    Deschide laptopul sau un caiet (nu telefonul în Notes, pentru că acesta este un proces mai important decât o notiță) și începe un tabel cu trei coloane. Tabelul este Noul meu job, iar coloanele sunt: Ce fac acum și vreau să păstrez; Ce fac acum și nu mai vreau să fac deloc; Ce nu fac acum și vreau să fac la următorul job.
Îți recomand să scrii cât mai specific în fiecare coloană (specific=asumat) ce vrei și ce nu mai vrei de la următorul job. Și începe cu nivelul salarial, pentru a fi clar care este valoarea pe care vrei să o oferi pentru cât ceri să fii plătit.

2.    După ce ai încheiat tabelul, continuă cu o listă numită „Cerințe de la următorul Angajator". Și aici construiești o listă cu toate elementele pe care le cauți de la următorul Angajator: ce tip de companie să fie; din ce domenii; în ce oraș să aibă biroul; ce fel de impact să aibă în piață; ce cultură organizațională vrei să construiască; cu ce fel de sisteme să lucreze, etc. Toate criteriile tale pentru acel Angajator. La fel cum companiile fac un profil al candidatului „ideal", tu faci profilul companiei ideale pentru tine. 

3.    Deschizi un document excel și construiești o listă cu principalele 35 de companii care corespund criteriilor tale. Această listă să conțină: numele și site-ul companiei; persoana de contact, detaliile persoanei de contact (telefon sau email); și o coloană de Status.
Cum găsești aceste 35 de companii? Google it. LinkedIn este o platformă foarte bună pentru a găsi detalii despre companii, însă la fel poți căuta și pe alte site-uri precum Undelucram.ro unde companiile sunt evaluate de alți angajatori sau au prezentări cu conținut diferit față de alte site-uri sau paginile de cariere.

4.    Găsește o persoană de contact: un reprezentant al departamentului de resurse umane (Recrutor, HR Manager) și/sau o persoană din echipa de management a companiei care să corespundă departamentului în care vrei să lucrezi. Ex: dacă vrei un job în Financiar, vei căuta Directorul Financiar din aceea companie. Poți să folosești LinkedIn cu mare încredere pentru a te conecta cu persoane din arii profesionale pe care le cauți. Iar pe LinkedIn ai posibilitatea să le soliciți în mod etic datele de contact.

5.    Ce faci cu aceste date de contact? Le scrii de ce este valoros pentru ei să îți ofere ocazia unui interviu de 20 de minute, în care să evaluați dacă există oportunități disponibile pentru tine. Detalii despre întreg procesul de a scrie și trimite acest email am scris într-un articol precedent, pe care îl găsești AICI.

Și astfel, trimiți către 35 de companii care corespund criteriilor tale una dintre cele mai puternice scrisori de intenție, pentru că te poziționează în cei 1% dintre candidații din România care fac acest lucru. Îți spun, din peste 17 ani de activitate în recrutare, că această practică aduce cel mai rapid vizibilitate și notorietate candidatului și îl departajează de competiția din piață (desigur, asta dacă ai experiența și competențele pe care afirmi că le ai).

Să îți găsești un job nou, mai bun, într-o companie mai potrivită pentru tine, este în mare parte un exercițiu de imaginație și, apoi, disciplină. Metoda pe care ți-am prezentat-o mai sus face parte dintr-un program complex de coaching în carieră, pe care l-au utilizat cu succes sute de clienți în ultimele 14 luni, pentru a-și găsi un job. De aceea am certitudinea că va funcționa și în cazul tău, dacă ai disciplina de a-l aplica.

Spor la treabă!

Raluca
Systemic Coach
Career| Teams
www.reinventeazate.ro 

Citește toate articolele despre

Planificare carieră Găsește-ți job Piața muncii Studenți Oportunități joburi

Contributor Undelucram.ro

Raluca Culda

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro